Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577240 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#579233 Ska du börja tänka innan du skriver? Blir ingen skillnad. Du drivs av hat. Vart tog det tredje trädslaget vägen?
Akta dig för regnet ulf 1🤭

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Blivande snickare  
#579234
ulf 1 skrev:snart börjar jag tänka, innan jag skriver

Nämen va kul, och framförallt ÄNTLIGEN efter 245 sidor svammel!

Shoot!

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#579236
Blivande snickare skrev:
ulf 1 skrev:snart börjar jag tänka, innan jag skriver

Nämen va kul, och framförallt ÄNTLIGEN efter 245 sidor svammel!

Shoot!

Låter lite som skryt? Över att tänka först!! Ovant förstås 😁

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#579237
ulf 1 skrev:här har du några forskare som du kan avfärda som yra i mössan .. de jobbar inte på skogforsk eller slu , så hacka dom sönder och samman, så får du guldstjärna i i boken på brukskontoret .. https://www.dn.se/debatt/kalhyggesbruk- ... thusgaser/



Bra att hänvisa till låsta artiklar....
Bevisar ju inte din sak eller argument.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#579238
vinterrojarn skrev:
ulf 1 skrev:här har du några forskare som du kan avfärda som yra i mössan .. de jobbar inte på skogforsk eller slu , så hacka dom sönder och samman, så får du guldstjärna i i boken på brukskontoret .. https://www.dn.se/debatt/kalhyggesbruk- ... thusgaser/



Bra att hänvisa till låsta artiklar....
Bevisar ju inte din sak eller argument.

Det bevisar att Uffe nöjde med att läsa rubriken, den passade honom. Två år gammal också.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#579239
Palakangas skrev:Ska du börja tänka innan du skriver? Blir ingen skillnad. Du drivs av hat. Vart tog det tredje trädslaget vägen?
Akta dig för regnet ulf 1🤭


Tror trollet skaffat paraply....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#579240
vinterrojarn skrev:
Palakangas skrev:Ska du börja tänka innan du skriver? Blir ingen skillnad. Du drivs av hat. Vart tog det tredje trädslaget vägen?
Akta dig för regnet ulf 1🤭


Tror trollet skaffat paraply....

Ja annars drunkar trollet🤫

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#579241
Palakangas skrev:
vinterrojarn skrev:
ulf 1 skrev:här har du några forskare som du kan avfärda som yra i mössan .. de jobbar inte på skogforsk eller slu , så hacka dom sönder och samman, så får du guldstjärna i i boken på brukskontoret .. https://www.dn.se/debatt/kalhyggesbruk- ... thusgaser/



Bra att hänvisa till låsta artiklar....
Bevisar ju inte din sak eller argument.

Det bevisar att Uffe nöjde med att läsa rubriken, den passade honom. Två år gammal också.



Ungefär som ulfs argument då... :lol:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#579242 Om inte.....

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#579245
ulf 1 skrev:jag är varken fanatisk eller har en cementerad bild som gör mig oemottaglig för fakta som bevisar att jag har fel,
- - -
ingen kan få mig att tro att en kalavverkning som bara initialt släpper ut mer kodioxid ur marken än det som finns lagrat i träden ska kunna kompenseras under en livscykel av det nya trädet som står där 80 år senare,

Självmål? :)

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#579246
ulf 1 skrev:här har du några forskare som du kan avfärda som yra i mössan .. de jobbar inte på skogforsk eller slu , så hacka dom sönder och samman, så får du guldstjärna i i boken på brukskontoret .. https://www.dn.se/debatt/kalhyggesbruk- ... thusgaser/


En gammal artikel från 2017, som inte har så mycket med verkligheten att göra. Sedan är det ju alltid bekvämt att hänvisa till låsta artiklar 😈

Så länge vi inte avverkar mer än tillväxten, så lagrar den brukade skogen in mer kol än den släpper ut, den trakthyggesbrukade skogen är en kolsänka. Som jag skrivit tidigare, plötsligt står kalhyggesmotståndarna likt dig Ulf 1 med ändan bar :surp:

Plötsligt blev kalhyggesbruket klimatsmart, det förstår till och med en femteklassare 8)

Kom ihåg Ulf 1, det är den brukade skogen som är en kolsänka, den skyddade en kolkälla :d

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579253
erikl skrev:Jisses......vill verkligen inte förstå. Massabruken genererar all energi utifrån vedråvaran som fraktas dit. Råvaran kommer från Sveriges virkesförråd. Detta växer mer än vad som avverkas varje år. Solklart för de flesta..... Men vill man inte förstå så är det ett eget val. Tur att man fortfarande kan tänka själv.


Där jag arbetar hänger massabruket samman med ett pappersbruk och då fattas det stora mängder energi.

Det kommer in mellan 20 och 40 lastbilar med bränsle per dygn, det kan t.ex vara träddelar, lastpallar, torv, rivningsvirke, spån eller stubbar.
Även stora mängder olja eldas av olika anledningar, även om man försöker undvika det.
Återkommande 40 kubik/dygn, vid något sällsynt tillfälle över 100 kubik.
Den egna genererade elektriciteten täcker ungefär massabrukets behov.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#579265
D Brown skrev:träddelar, lastpallar, - -, rivningsvirke, spån ...

... är bra exempel på material som ruttnar och frigör kolet på några få år. Genom att använda det som bränsle påskyndas processen men framförallt ersätter det fossila bränslen.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#579266
ulf 1 skrev:... släpper ut mer kolldioxid ...

Om du på allvar är bekymrad över utsläppen av koldioxid, hur kan det då komma sig att du kör en bensindriven bil, en dieseldriven traktor, ett bensindrivet sågverk och eldar med ved? Varför har du inte en elbil, solceller på taket, ett eldrivet sågverk och en häst?
Att anklaga skogsbruket för att vara miljöbovar pga koldioxidutsläpp och samtidigt själv släppa ut massor, är inte det som att propagera för vegansk mat men samtidigt själv äta massor av kött?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579270
Lars Lundqvist SLU skrev:
D Brown skrev:träddelar, lastpallar, - -, rivningsvirke, spån ...

... är bra exempel på material som ruttnar och frigör kolet på några få år. Genom att använda det som bränsle påskyndas processen men framförallt ersätter det fossila bränslen.


Ingen har påstått motsatsen. Fyra ord är plockade ur sitt sammanhang.....ta inte efter Ulf :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).