ons 31 jul 2019, 09:27#579233Ska du börja tänka innan du skriver? Blir ingen skillnad. Du drivs av hat. Vart tog det tredje trädslaget vägen?
Akta dig för regnet ulf 1🤭
Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt
Sveriges tre trädslag
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
ons 31 jul 2019, 09:28#579234
Nämen va kul, och framförallt ÄNTLIGEN efter 245 sidor svammel!
Shoot!
ulf 1 skrev:snart börjar jag tänka, innan jag skriver
Shoot!
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
ons 31 jul 2019, 09:32#579236
Låter lite som skryt? Över att tänka först!! Ovant förstås 😁
Blivande snickare skrev:ulf 1 skrev:snart börjar jag tänka, innan jag skriver
Shoot!
Låter lite som skryt? Över att tänka först!! Ovant förstås 😁
ons 31 jul 2019, 09:40#579237
Bra att hänvisa till låsta artiklar....
Bevisar ju inte din sak eller argument.
ulf 1 skrev:här har du några forskare som du kan avfärda som yra i mössan .. de jobbar inte på skogforsk eller slu , så hacka dom sönder och samman, så får du guldstjärna i i boken på brukskontoret .. https://www.dn.se/debatt/kalhyggesbruk- ... thusgaser/
ons 31 jul 2019, 09:47#579238
Det bevisar att Uffe nöjde med att läsa rubriken, den passade honom. Två år gammal också.
vinterrojarn skrev:ulf 1 skrev:här har du några forskare som du kan avfärda som yra i mössan .. de jobbar inte på skogforsk eller slu , så hacka dom sönder och samman, så får du guldstjärna i i boken på brukskontoret .. https://www.dn.se/debatt/kalhyggesbruk- ... thusgaser/
Det bevisar att Uffe nöjde med att läsa rubriken, den passade honom. Två år gammal också.
ons 31 jul 2019, 09:47#579239
Tror trollet skaffat paraply....
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Palakangas skrev:Ska du börja tänka innan du skriver? Blir ingen skillnad. Du drivs av hat. Vart tog det tredje trädslaget vägen?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
ons 31 jul 2019, 09:51#579240
Ja annars drunkar trollet🤫
vinterrojarn skrev:Palakangas skrev:Ska du börja tänka innan du skriver? Blir ingen skillnad. Du drivs av hat. Vart tog det tredje trädslaget vägen?
Ja annars drunkar trollet🤫
ons 31 jul 2019, 09:52#579241
Ungefär som ulfs argument då...
Palakangas skrev:vinterrojarn skrev:ulf 1 skrev:här har du några forskare som du kan avfärda som yra i mössan .. de jobbar inte på skogforsk eller slu , så hacka dom sönder och samman, så får du guldstjärna i i boken på brukskontoret .. https://www.dn.se/debatt/kalhyggesbruk- ... thusgaser/
Ungefär som ulfs argument då...
ons 31 jul 2019, 09:53#579242Om inte.....
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
ons 31 jul 2019, 10:10#579245
Självmål?
ulf 1 skrev:jag är varken fanatisk eller har en cementerad bild som gör mig oemottaglig för fakta som bevisar att jag har fel,
- - -
ingen kan få mig att tro att en kalavverkning som bara initialt släpper ut mer kodioxid ur marken än det som finns lagrat i träden ska kunna kompenseras under en livscykel av det nya trädet som står där 80 år senare,
Självmål?
ons 31 jul 2019, 10:17#579246
En gammal artikel från 2017, som inte har så mycket med verkligheten att göra. Sedan är det ju alltid bekvämt att hänvisa till låsta artiklar 😈
Så länge vi inte avverkar mer än tillväxten, så lagrar den brukade skogen in mer kol än den släpper ut, den trakthyggesbrukade skogen är en kolsänka. Som jag skrivit tidigare, plötsligt står kalhyggesmotståndarna likt dig Ulf 1 med ändan bar
Plötsligt blev kalhyggesbruket klimatsmart, det förstår till och med en femteklassare
Kom ihåg Ulf 1, det är den brukade skogen som är en kolsänka, den skyddade en kolkälla
ulf 1 skrev:här har du några forskare som du kan avfärda som yra i mössan .. de jobbar inte på skogforsk eller slu , så hacka dom sönder och samman, så får du guldstjärna i i boken på brukskontoret .. https://www.dn.se/debatt/kalhyggesbruk- ... thusgaser/
En gammal artikel från 2017, som inte har så mycket med verkligheten att göra. Sedan är det ju alltid bekvämt att hänvisa till låsta artiklar 😈
Så länge vi inte avverkar mer än tillväxten, så lagrar den brukade skogen in mer kol än den släpper ut, den trakthyggesbrukade skogen är en kolsänka. Som jag skrivit tidigare, plötsligt står kalhyggesmotståndarna likt dig Ulf 1 med ändan bar
Plötsligt blev kalhyggesbruket klimatsmart, det förstår till och med en femteklassare
Kom ihåg Ulf 1, det är den brukade skogen som är en kolsänka, den skyddade en kolkälla
ons 31 jul 2019, 10:50#579253
Där jag arbetar hänger massabruket samman med ett pappersbruk och då fattas det stora mängder energi.
Det kommer in mellan 20 och 40 lastbilar med bränsle per dygn, det kan t.ex vara träddelar, lastpallar, torv, rivningsvirke, spån eller stubbar.
Även stora mängder olja eldas av olika anledningar, även om man försöker undvika det.
Återkommande 40 kubik/dygn, vid något sällsynt tillfälle över 100 kubik.
Den egna genererade elektriciteten täcker ungefär massabrukets behov.
erikl skrev:Jisses......vill verkligen inte förstå. Massabruken genererar all energi utifrån vedråvaran som fraktas dit. Råvaran kommer från Sveriges virkesförråd. Detta växer mer än vad som avverkas varje år. Solklart för de flesta..... Men vill man inte förstå så är det ett eget val. Tur att man fortfarande kan tänka själv.
Där jag arbetar hänger massabruket samman med ett pappersbruk och då fattas det stora mängder energi.
Det kommer in mellan 20 och 40 lastbilar med bränsle per dygn, det kan t.ex vara träddelar, lastpallar, torv, rivningsvirke, spån eller stubbar.
Även stora mängder olja eldas av olika anledningar, även om man försöker undvika det.
Återkommande 40 kubik/dygn, vid något sällsynt tillfälle över 100 kubik.
Den egna genererade elektriciteten täcker ungefär massabrukets behov.
ons 31 jul 2019, 12:16#579265
... är bra exempel på material som ruttnar och frigör kolet på några få år. Genom att använda det som bränsle påskyndas processen men framförallt ersätter det fossila bränslen.
D Brown skrev:träddelar, lastpallar, - -, rivningsvirke, spån ...
... är bra exempel på material som ruttnar och frigör kolet på några få år. Genom att använda det som bränsle påskyndas processen men framförallt ersätter det fossila bränslen.
ons 31 jul 2019, 12:23#579266
Om du på allvar är bekymrad över utsläppen av koldioxid, hur kan det då komma sig att du kör en bensindriven bil, en dieseldriven traktor, ett bensindrivet sågverk och eldar med ved? Varför har du inte en elbil, solceller på taket, ett eldrivet sågverk och en häst?
Att anklaga skogsbruket för att vara miljöbovar pga koldioxidutsläpp och samtidigt själv släppa ut massor, är inte det som att propagera för vegansk mat men samtidigt själv äta massor av kött?
ulf 1 skrev:... släpper ut mer kolldioxid ...
Om du på allvar är bekymrad över utsläppen av koldioxid, hur kan det då komma sig att du kör en bensindriven bil, en dieseldriven traktor, ett bensindrivet sågverk och eldar med ved? Varför har du inte en elbil, solceller på taket, ett eldrivet sågverk och en häst?
Att anklaga skogsbruket för att vara miljöbovar pga koldioxidutsläpp och samtidigt själv släppa ut massor, är inte det som att propagera för vegansk mat men samtidigt själv äta massor av kött?
ons 31 jul 2019, 13:07#579270
Ingen har påstått motsatsen. Fyra ord är plockade ur sitt sammanhang.....ta inte efter Ulf
Lars Lundqvist SLU skrev:D Brown skrev:träddelar, lastpallar, - -, rivningsvirke, spån ...
Ingen har påstått motsatsen. Fyra ord är plockade ur sitt sammanhang.....ta inte efter Ulf

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).