Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577202 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#579167
ulf 1 skrev:jag vet inte om jag ska behöva förklara något exakt som ingen annan kan förklara exakt .. det är väl bara larvigt, jag ser hur skogsindustrin varje år får våra skattepengar i miljarder till subventioner för rena lögnprojekt .. utan att någon svensk forskare säger ett knäpp och jag själv har ju bara läst innantill ur den fria forskningen i andra länder... så om svenska forskare ska klaga på felaktigheter så betackar jag mig, ni får väl ringa upp alla dessa forskare tusentals och förklara felaktigheterna dom kommit fram till efter att de tillsamman i tiotusentals forskarår ödmjukt kommit fram till att det nog är väldigt fel med kalhyggen .. just nu kör den svenska industrin CCS lögnen, för den oinvigde är det lagring av koldioxid som man lurat i politiker att det funkar .. nu när man kört slut på sin trovärdighet kring det idiotiska biobränslet .. så ska man nu plocka våra skattepengar på att visa att värmeverk och kraftvärmeverk kan lagra ner koldioxiden i berggrunden ... mycket märkligt att nollorna i riksdagen inte gjort en bättre kontroll av trovärdigheten i den lögnen .... ni vet ....bioenergi, är för skogsindustrin det ultimata spåret att få tillgång till de sista skogarna och till att bedriva omloppstider på 30-40 år och därmed ett nackskott på naturen ... men det finns ett litet ... men .. och det är att det släpper ut mer koldioxid att elda sopor, flis och grot ... (förutom alla livsfarliga partiklar, som ju faktiskt går att rena .... om man betalar tre gånger mer än vad man får för energin) än att elda olja och kol ..... men tillbaks till skojarspåret, koldioxidslukningen, den måste bli trovärdigare än att skogen har återställt allt efter 100 år, man börjar förstå att det inte låter så bra när världen tydligen går åt helvete om 40 år eller vad det var ... så då ska man pumpa ner "skiten" i backen .. men då ska väl politikerna veta att för många år sen så undersöktes herla sveriges berggrund efter en sån lagringsplats (ungefär sama krav som kärnkraftavfall) och man hittade bara två ställen i hela sverige, båda på botten av östersjön ... om man sedan visste att koldioxiden måste ner minst 800 meter under botten så undrar man varför industrierna nu säger att det ska vara löst 2020, det är 5 månader dit ... halåååå ... någon ... vad var det du klagade på lars, jag har glömt ... lite fakta ... de tre största kraft/värmeverken i sverige är luleå, värta och västerås .. västerås ska bara elda sopor och trä från nästa år, det blir då världens största (kan bara hända i sverige, med alla idioter i makten) dessa tre "bioeldande"kraftproducenter släpper ut 3,5 miljoner ton koldioxid varje år... heja "gröna" näringarna ...


Jag har läst detta inlägg säkert tre gånger och var enda gång så slås jag av att inlägget verkar byta tonläge nästan åt det hållet som en olydig tonåring med dryg atittyd skulle uttrycka sig. Nu är det säkert inte så men va tusan håller du på med ulf?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#579168 ja jisses erikl, jag tänkte just det .. är det sant att man på fullt allvar tror att enda alternativet till olja och kol är våra skogar, det skulle vara fängelsestraff på att tänka så fel, det är nämligen att jämställa med samhällsfarlig verksamhet ... jag förstår inte varför ingen talar om de symbioser mellan politik och storindustri som har grävt ner den självklara framtida energikällan och täckt över den med tullar och löjliga inkopplingstvång på elnätet ... solen .. medan man funderar på hur i helvete man ska kunna flå människor på pengar om de får fri tillgång till denna självklara energikälla. som jag sagt nu i många år går det inte att köpa denna överlägsna SKATTEFRIA energikälla eu har tagit mellan 3 och 6 kronor i tullar per watt ... vilket i klartext betyder att du får betala mer i tull per watt än det kostar att installera ett komplett solcellssystem i asien eller afrika ... men där är ju inte de stora energibolagen särskilt lönsamma heller .. vi i europa och särskilt här uppe i norr är ju helt i händerna på kraftjättarna och politikerna har ju hur mycket som helst att förlora på att vi sätter upp 50 000 watt på taket, men vi kan inte göra det om vi besrtraffas med 300 tusen kronor extra för att varar miljöräddare .. som sagt tänk själv, och det var mitt svar på alternativ, lars .. men du sitter väl i knät på kapitalet och är väl lika bekymrad som dom, om uffe skulle börja köra bil, använda datorn och sina maskiner utan att betala skatt på varje watt som användes, jag värmer ju redan kåken gratis med min ved .. men jag skövlar inte skogen för att göra det .. läs på lite hur våra politiker hycklat under åren med solpaneler, och idiotskatter på varje watt ... dom verkar ha fått dig att glömma solen i alla fall ,... https://svensksolenergi.se/nyheter/nyhe ... -fran-kina i sverige så äger numera skogsindustrin pelletstillverkningen, vilket gjort att det är lika dyrt vad du en väljer att värma ditt hus med, fjärrvärme olja, pellets eller elelement kostar ungefär lika mycket, visst lägg några tiotusen kronor på jordvärme eller motsvarande så blir det billigare, men bara 20% av sveriges familjer skulle klara en oförutsedd utgift på 20 tusen så det brukar bli väl att betala elräkningen månad för månad som prioriteras .. vi är bara så lurade och nu fimpar vi naturen för att någon (lars) har sagt att det är det bästa för oss ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#579172 Tullarna togs bort i september ifjol...

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#579177
ulf 1 skrev:ja jisses erikl, jag tänkte just det .. är det sant att man på fullt allvar tror att enda alternativet till olja och kol är våra skogar, det skulle vara fängelsestraff på att tänka så fel, det är nämligen att jämställa med samhällsfarlig verksamhet ... jag förstår inte varför ingen talar om de symbioser mellan politik och storindustri som har grävt ner den självklara framtida energikällan och täckt över den med tullar och löjliga inkopplingstvång på elnätet ... solen .. medan man funderar på hur i helvete man ska kunna flå människor på pengar om de får fri tillgång till denna självklara energikälla. som jag sagt nu i många år går det inte att köpa denna överlägsna SKATTEFRIA energikälla eu har tagit mellan 3 och 6 kronor i tullar per watt ... vilket i klartext betyder att du får betala mer i tull per watt än det kostar att installera ett komplett solcellssystem i asien eller afrika ... men där är ju inte de stora energibolagen särskilt lönsamma heller .. vi i europa och särskilt här uppe i norr är ju helt i händerna på kraftjättarna och politikerna har ju hur mycket som helst att förlora på att vi sätter upp 50 000 watt på taket, men vi kan inte göra det om vi besrtraffas med 300 tusen kronor extra för att varar miljöräddare .. som sagt tänk själv, och det var mitt svar på alternativ, lars .. men du sitter väl i knät på kapitalet och är väl lika bekymrad som dom, om uffe skulle börja köra bil, använda datorn och sina maskiner utan att betala skatt på varje watt som användes, jag värmer ju redan kåken gratis med min ved .. men jag skövlar inte skogen för att göra det .. läs på lite hur våra politiker hycklat under åren med solpaneler, och idiotskatter på varje watt ... dom verkar ha fått dig att glömma solen i alla fall ,... https://svensksolenergi.se/nyheter/nyhe ... -fran-kina i sverige så äger numera skogsindustrin pelletstillverkningen, vilket gjort att det är lika dyrt vad du en väljer att värma ditt hus med, fjärrvärme olja, pellets eller elelement kostar ungefär lika mycket, visst lägg några tiotusen kronor på jordvärme eller motsvarande så blir det billigare, men bara 20% av sveriges familjer skulle klara en oförutsedd utgift på 20 tusen så det brukar bli väl att betala elräkningen månad för månad som prioriteras .. vi är bara så lurade och nu fimpar vi naturen för att någon (lars) har sagt att det är det bästa för oss ...


Nu är vi ute och åker på helt annat än det tråden skulle handla om eller hur?

Svammel jocke....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#579196 Varför dessa ständiga påhopp på Lars?
Skärp dig Ulf, du har många frågor att besvara, jag tycker du kan sluta att skriva tills du besvarat hälften av frågorna.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#579199
ulf 1 skrev:jag värmer ju redan kåken gratis med min ved .. men jag skövlar inte skogen för att göra det

Om du är orolig för utsläpp av koldioxid bör du omedelbart sluta elda. All eldning omvandlar kolet i veden till koldioxid.

Men så länge tillväxten är större än avverkningen så lagrar skogen in kol. Och eftersom biobränslen i Sverige nästan aldrig är rundvirke (utom just när det eldas i småhus som Ulfs) utan restprodukter eller grot, som ändå hade multnat ner på några år vid deponering, så är det bättre att elda för fjärrvärme, eller använda det för energiproduktion inom skogsindustrin, för att på så vis slippa elda fossila bränslen.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#579202 Alternativet till olja och kol är skogen. Idag vet de flesta detta, men det stora problemet är om skogen verkligen räcker till för allt och alla? :surp:

Trakthyggesbruket är egentligen den enda i praktiken fungerande skogsskötselmetoden i den Svenska skogen. Alla andra modeller ger en klart lägre produktion :mrgreen:

Eftersom allt som går att göras av olja, går att göras av skog, kommer skog att bli en bristvara i framtiden :((

Kom ihåg Ulf 1, i den Svenska skogen, planterar vi minst två plantor för varje avverkat träd 8)
Senast redigerad av Mellberg ons 31 jul 2019, 06:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#579207 Hur kan det vara gratis att värma dit hus? Om du inte har tagit upp ett uttag i din näringsverksamhet så är du skattesmitare.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#579211 Ulf har väl fått för sig att veden kapar och klyver sig själv.

Och att plocka ut ved i skogen inte är en skogsvårdsåtgärd.....
Skulle kalla det för röjning/ gallring.

Sedan har han väl sina gårdstomtar som är gratis...som får göra jobbet.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#579213 nej det är inget nettoupptag längre i sveriges skogar det är lögn, diket du avfärdar som lagligt och normalt tex gör att detta hygge antagligen aldrig kommer att kompensera sina utsläpp, och de sista 50 årens avverkningar spyr ut koldioxid, mer än de slukar, och kommer så att göra fram tills de avverkas i 60 årsåldern .. det kommer du snart att få läsa i en debattartikel från ett forskaruppror mot lögnerna, och om mer en halva sveriges skogsyta har 80 år på sig att ens nollställa kolhanteringen så behöver man inte vara ett geni för att förstå att det inte är så lugnt som du säger ... de 65% av sveriges skogsyta som slutavverkats och blivit kalhyggen sen 1970, har dessutom sänkt grundvattnet dramatiskt, och gjort att vi har stora problem i framtiden med att få träd att växa, och att få vatten i våra kranar ... om 40% mer vatten rinner till havet från ett hygge så får det enorma konsekvenser hela vägen för kretsloppet, från näring, mineral och humusurlakning till sjöar, som nu har förmörkat och försurat dom till en gräns där många slutat att fungera på ett hållbart sätt... till de nya vattenvägar på hygget som gör att mer vatten fortsätter att lämna skogsmarken under hela skogens omloppstid, än innan kalhygget ... det här enorma problemen har slu trots flera "kandidatarbeten" ännu inte tagit upp som det stora problem det är .. kalhygge är bara vidrigt mot naturen .... men den dag du får de fria forskarna med dig om kalhyggets hållbarhet, så lovar jag att sluta tjata om hur dåligt det är .. men det kommer jag givetvis inte att kunna göra ... en liten sak till, barr försurar marken, löv ställer den till rätta, alla som ska gå och meta en abborre och behöver en mask blir varse vad barrskogar gör med marken ... nu går jag och metar ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#579217 Om jag inte kan se en debattartikel så är den inte godkänd, efter godkännande så läggs den upp.

Men i detta fallet så måste ju nästan du eller någon i din närhet ha skrivit denna debattartikel isåfall eftersom du vet att den snart kommer ut.


Med detta sagt så tror jag att dessa "forskare" är en grupp av miljömuppar och miljöterrorister som ska sprida sina felaktiga uppgifter och "sanningar".
De läser oftast som f..n själv, klipper ur bitar och ändrar så att det passar i deras världsbild. Det är ej fakta och kommer ej heller att vara den riktiga sanningen.

Men simma du runt i din lilla ankdamm du Ulf, men vattnet når inte ens upp till fotknölen.....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#579218 Akta dig för regnet ulf 1🤭🤭

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#579227
ulf 1 skrev:kalhygge är bara vidrigt

Och där kom återigen det som är kärnan i Ulfs världsbild.

Den som drivs av en fanatisk, fundamentalistisk tro på något, den som har en så cementerad världsbild, är helt oemottaglig för fakta som inte stämmer med den egna övertygelsen. Sådana fakta ser man som förfalskningar eller delar av en konspiration. Det är därför diskussionen bara går runt i cirkel och samma felaktiga påståenden upprepas i det oändliga.

Fundamentalister har generellt svårt att hålla isär sak och person. Eftersom tron, den inre övertygelsen, sitter så djupt, så uppfattas alla sakliga invändningar från andra som personliga påhopp. Och andra människor uppfattas som för eller emot, som rättroende eller kättare. Det här är generellt för alla fundamentalister, oavsett om det handlar om religion, extrema politiska åsikter eller nånting annat. De försöker ofta linda in sitt budskap i en diffus väv av till synes logiska argument som egentligen bara är halvsanningar, påståenden ryckta ur sitt sammanhang, eller rena påhitt. Men ibland spricker fasaden och då kommer själva kärnan fram.

Problemet med fundamentalistiska budskap är att de är så lockande att ta till sig eftersom de påstår sig ge en enkel lösning på komplexa problem. Men folk får väl tycka vad dom vill? Absolut, men för en del räcker det inte med att tycka och prata, utan man vill gå till handling. Då blir resultatet i bästa fall bara demonstrationer, eller civil olydnad som att kedja fast sig själv vid en skogsmaskin. Men i värsta fall slutar det med utbrända slakteribilar, vandaliserade minkfarmer, eller direkta våldsdåd riktade mot dem man uppfattar som motståndare.

Det är i grunden därför jag fortsätter bemöta Ulfs påståenden. Förhoppningsvis kan det få någon tveksam att inte låta sig luras.

"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts." Bertrand Russell

[Felet med världen är att dårar och fanatiker alltid är så säkra på sin sak, och klokare människor så fulla av tvivel]

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#579231 jag är varken fanatisk eller har en cementerad bild som gör mig oemottaglig för fakta som bevisar att jag har fel, jag går ju med på att människan påverkar global uppvärmning, det gjorde jag inte för fem år sen, jag ser inte skogsindustrins lögner som medvetna lögner, utan bara ren okunnighet, som prackas på industrin från forskare som tror att det är det dom vill ha för att inte hamna utanför nästa tilldelning av mutpengar/rätt forskning, pengar .. ingen kan få mig att tro att en kalavverkning som bara initialt släpper ut mer kodioxid ur marken än det som finns lagrat i träden ska kunna kompenseras under en livscykel av det nya trädet som står där 80 år senare, det träd som togs ner släpper ju också ut allt sitt kol förr eller senare, i svenskt skogsbruk blir det förr då sodaugnen som 70% av träden hamnar i ju inte kan undvika att tömma fibrernas kollagret rakt upp i atmosfären, sen är det ju så att bara några löjliga procent av svenska träd förädlas i sverige, så de golv, konstruktionsvirke och möbler bevarar inte mer än en bråkdel av kolet nån längre tid .. hur många har en IKEA möbel som överlevt sin 18 års dag ... i lybeck går 5% av virket ner i en sodapanna ... nä nu får du skärpa dig lars, snart börjar jag tänka, innan jag skriver och då trasar jag sönder industriforskarnas argument totalt ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#579232 här har du några forskare som du kan avfärda som yra i mössan .. de jobbar inte på skogforsk eller slu , så hacka dom sönder och samman, så får du guldstjärna i i boken på brukskontoret .. https://www.dn.se/debatt/kalhyggesbruk- ... thusgaser/

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).