Skotare

Vilka krav för att få köra legalt

19 inlägg 12269 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilka krav för att få köra legalt

knutten  
#57758 En undran. Måste jag gå skördar utbildning oxå för att få jobba med skotare?? Ska eventuellt börja en skotarutbildning på 9 veckor om jag får den betald av af och har jobb direkt efter men han sa att jag måste ha båda och jag förstår inte varför. Det är ju 2 helt olika saker. Läran om skogen får jag ju i skotarutbildningen. Tacksam för svar



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Vilka krav för att få köra legalt

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57759 Tycker det låter ju lite galet? Men det är kanske deras krav.

Själv har jag ingen utbildning alls, förutom Grönt Kort som jag fick nu efter att jag börjat.

Användarvisningsbild

Re: Vilka krav för att få köra legalt

GremoNiclas  
#57760 :-?
Jag skulle nog säga att ingen utbildning behövs för att FÅ köra skotare/skördare. Vilken tomte som helst får väl köra. Det finns ju inget "körkort" för skogsmaskiner. Men Grönt kort och sånt där kraffs kan ju vara bra att ha, vilket man nog får i utbildningen. Dock kan utbildning rekommenderas om man aldrig kört förr.

Avatar Fallback

Re: Vilka krav för att få köra legalt

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57762 Jag är väl den där tomten gå GremoNiclas? =))

Skämt åsido, krav som skulle kunna misstänkas finnas är väl B-kort för att köra maskinen på väg samt ADR om man ska ha med sig en tank med lite soppa också. Annars borde det ju inte vara något precis förutom som sagt då det Gröna Kortet om allt i och omkring skogen, det kan man ju nästan säga är det man behöver för att reda av jobbet i skogen. För där tog de upp väldigt mycket nyttigt och intressant, tyckte jag iaf som aldrig jobbat i skogen förut.

Användarvisningsbild

Re: Vilka krav för att få köra legalt

GremoNiclas  
#57764 Om inte annat så behövs ju B-kort för att ta sig till maskinen. Dieseltank upp till 450L får man kånka runt med utan ADR.
Vad gäller Gröna kortet så tyckte jag det var måttligt intressant.

Avatar Fallback

Re: Vilka krav för att få köra legalt

knutten  
#57766 Vad innebär grönt kort??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka krav för att få köra legalt

GremoNiclas  
#57767 Jadu...Kjuge som läste det senast kanske kommer ihåg... :-ss 🤷‍♂️ :D

Avatar Fallback

Re: Vilka krav för att få köra legalt

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57770 Jadu, om vi sammanfattar det lite lätt som såhär: naturhänsyn, kulturvård/miljövård och produktion.

Kommer inte ihåg sådär specifikt. Men det var ju i princip allt mellan himmel och gjord inom de ämnena :P

Avatar Fallback

Re: Vilka krav för att få köra legalt

knutten  
#57772 Vad får man för 75 000 och 9 veckors utbildning då, inget cert eller så????

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka krav för att få köra legalt

knutten  
#57773 Hur lång är den??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka krav för att få köra legalt

GremoNiclas  
#57775 Man får inget cert som visar att man kan köra maskin.
Vad gäller Gröna kortet så brukar den utbildningen vara 10 dagar tror jag. 5 för gallring och 5 för slutavverkning. Den kostar ganska mycket. Då får man ett diplom iaf.

Avatar Fallback

Re: Vilka krav för att få köra legalt

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57844
knutten skrev:Vad får man för 75 000 och 9 veckors utbildning då, inget cert eller så????

Hej, Guldkortet borde ingå i kursen,dom flesta har väl det som krav för att få köra.

Användarvisningsbild

Re: Vilka krav för att få köra legalt

skogsjan695xl  
#57845 och vet du inte vad guldkortet är så ar det värdeaptering eller vad man ska säja. Iaf så är det hur man apterar virke och man ska se olika ´´fel´´. Väldigt bra att ha om man ska köra oavsett skördare eller skotare.

Avatar Fallback

Re: Vilka krav för att få köra legalt

grotförare  
#57847 är de nån som vet på ett ungefär vad guldkortet kostar på ett ungefär att ta?

Avatar Fallback

Re: Vilka krav för att få köra legalt

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57855 Jag har inget guldkort :O :D Men jag kan gasa på motorn ändå =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).