Avverkning (slutavverkning)

Är du Certifierad skogsägare?

141 inlägg 48260 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Camaro1969  
#575308 haft kontakt med vikesköpare som vill att jag ska certifiera mig..
och jo visst, de betalar några kronor mer, men nettot för mig med certifieringskostnader blir till minus.

så jag kommer skippa certifiering i år igen =)

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#575339
Camaro1969 skrev:haft kontakt med vikesköpare som vill att jag ska certifiera mig..
och jo visst, de betalar några kronor mer, men nettot för mig med certifieringskostnader blir till minus.

så jag kommer skippa certifiering i år igen =)


Och man slipper avsätta produktiv skogsmark. Skogsvård och miljöhänsyn blir ju inte lidande av det. Jag avslutade nyligen min egen certifiering efter en sönderkörd gallring och söndertrampade vägar!

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Avslutat-02  
#575344 Är det inte sånt man ska undvika ytterligare med en certifrisering?

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#575348
vinterrojarn skrev:Är det inte sånt man ska undvika ytterligare med en certifrisering?


I drömmen kanske, men inte i verkligheten! Sett avsatta områden som blivit utmärkta så ingen knappt vågar gå där. Men när grannskiftet skulle avverka så gick det bra att trampa igenom med maskinerna och skapa "naturliga hjulspår"

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Avslutat-02  
#575350 Jaha, men vad ska man då ha certifrisering till? Göra av med pengar bara för att?
Status symbol?

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#575356
vinterrojarn skrev:Jaha, men vad ska man då ha certifrisering till? Göra av med pengar bara för att?
Status symbol?


Det beslutet är upp till var å en att fatta. Men rent spontant har jag inga problem att ta miljöhänsyn och följa sunt förnuft i min skog. Detta kan jag göra utan lämna ifrån mig bruksrätten som det blir med vissa avsatta områden. Äganderätten och rätten att bruka sin mark tycker jag man ska värna och vara rädd om.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Avslutat-02  
#575387 Ja det köper jag, men varför lägga pengar och energi på en certifrisering om de ändå gasar rakt över det som man lämnat....

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#575388
vinterrojarn skrev:Ja det köper jag, men varför lägga pengar och energi på en certifrisering om de ändå gasar rakt över det som man lämnat....


Det var ju i princip omöjligt annars att komma åt skogen på grannskiftet...

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Richard B  
#575393 Certifiering är kanske en effekt av att vissa stora aktörer struntar i sunt förnuft och bevarar inte fina bäckar etc?
Men finns det någon röd tråd om vilket cert som är bäst för just en viss form av trä och sort så att man väljer rätt cert och inte bägge, jag vet att man kan fråga sin vanliga upphandlare men man vill inte vara låst utan vill sälja till den som just den månaden betalar bäst. 🌲

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Avslutat-02  
#580986 https://www.landskogsbruk.se/skog/sa-lo ... ogsagaren/

Ytterligare en anledning till att låta bli.... :???:

Finns några anledningar till att agera med förstånd vid avverkning och tillvaratagande av borrträd....

https://www.landskogsbruk.se/debatt/dag ... 1564472624

https://www.landskogsbruk.se/debatt/pas ... 1564472624

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

isteskog  
#581045 Det räcker att vara PEFC-certifierad, den certifieringen är mer lämplig för den "lille" skogsägaren. 🌲

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Avslutat-02  
#581047 Tycker det verkar vara orättvist om man bor och äger skog norr om dalälven, så blir man kanske utan extra intäkt från certifriseringen....

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

isteskog  
#581048 Det är snuspengar för att vara certifierad. Har för mig att rundvirke betalar 10 kr/m3f för alla sortiment. Mellanskog har 15 kr/m3f för sågbart. Tror inte Holmen betalar något alls. Hur resten av bolagen betalar vet jag ej. Någon kan kanske upplysa om det?

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

sundelius  
#581055 Södra betalar 20 kr/fub om du är dubbelcertifierad

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Avslutat-02  
#581060 Det är bara skogsägare i södra Sverige som får tillägg för FSC- eller PEFC- märkningen.
Står det att läsa i de länkarna jag hänvisade till, i norra Sverige så betalar inte bolagen alls ut något extra trots certifrisering, då virket främst kommer från egna skogsinnehav.... Stämmer detta ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).