Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 82435 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#574614 Som flera säkert anat har vi (jag och min far) hållit på och satt ihop någon form av processor. Nu är det dags att berätta vad det egentligen är för något.

Komponenterna:
Egentligen är det hela väldigt enkelt och inget märkligt alls. Dock kanske inte dessa komponenter är de vanligaste ihop. Maskinen består av:
• Patu 40LF
• Vreten 65-40
• KTS Trepunktsstativ med förlängda stödben. (JohannesG - Vreten kran och Patu stegmatare)
• Hydraulsystem som ger 60lmin och 210 bar vid ca1100 motorvarv.
• Weimer We-2200 vinsch (drivs av traktorns hydraulik)

Från tanke till handling
Både jag och pappa ville uppgradera från Vimeken. Tankarna har gått hit och dit. Ett tag var vi helt inkörda på Hypro 450XL. Sedan var vi helt inställda på Arbro eller Tapio 350. Till sist gick banorna mot något enklare. Vi började kolla på vad vi saknar eller tycker är jobbigt med Vimek G30. Då såg vi bland annat att Hypro förutom den största (755) delade en av bristerna, att det inte går att ta träd från två håll eller ta ett träd som ligger tvärs över vägen. Då gick alltså Hypro bort, 755 blir omotiverat dyr, annars hade den varit fin. Vi började kolla på Patu/Kesla 40LF, denna kunde ju ta från båda håll eller börja mitt på samt tog grövre dimensioner. Och med kranen till Patun kan man lägga ris och virke exakt där man vill, ingen begränsning där heller. Patun saknar förvisso längd och dimatermätning, men med lite teknisk hjälp av en forummedlem har jag fått ihop detta. Hur ni andra orkar köra utan är för mig en gåta! Långsammare än rullmatat, absolut, men en tvågreppare har så många andra moment som gör att inte matningen är det avgörande.

Varför inte engreppare? Det blev inte så denna gången. Tror att Keslan klarar grövre dimensioner och så var även priset en faktor. Och en ”traktorprocessor” är lättare att flytta till en annan traktor om eller när den tiden kommer.

På Gallringsdagaran 2018 hängde vi en del hos Kesla och pratade med en mycket trevlig och kunnig säljare som dessutom var från Norge. Vi fick en del matnyttig information och sedan stötte vi även på en som skulle göra sig av med sin Patu 40LF. Pappa nappade direkt och någon vecka senare var vi och hämtade och betalade denna.

Nu var den stora frågan, vagnsmonterat eller buret. Efter att ha diskuterat saken kände vi att vi inte ville låsa vagnen då vi vill kunna skota samtidigt och att vagnen tar onödigt mycket plats. Inte klumpig eller osmidig, men den tar för mycket plats. Annars hade det helt klart varit snabbaste och billigaste lösningen att sätta processorn där. Både kran och tillräckligt hydraulsystem finns på plats.

Vi började leta efter kran. Ett av kraven var att kranen ska klara minst 750kg på 4m. Där gick även flera av de relativt vanliga kombinationerna med Kesla kran och stegmatare bort. Efter en stunds letande hittade vi en Vreten 65-40 kran som var i behov av en del reparationer. Flera sprickor och ett totalhavererat vridhus. Köpte ett Vridhus, ventilpaket samt trepunktsstativ från KTS. Blev en del jobb med reparationer. Gick åt några kilo svetspinnar. Men nu bör det hålla. Och så fick vi en kran som är ordentligt stark.

Trepunktsstativet beställdes med topstångsfästet uppflyttat en bit så att en tank fick plats mellan detta och öronen för lyftarmarna. CC 70cm istället för CC 51cm. Att det blev just KTS stativ har flera faktorer, men en stor orsak är konstruktionen där lyftarmarnas infästning är lägsta punkten. Inget sticker ner under detta, mindre risk att fastna i något och skulle vi vilja hänga på någon kärra efter bör inte draget ta i stativet. Även ett stort tack till @Morgan Nordin som gjorde sin sista insats på KTS i denna veva, men var en otrolig hjälp med både produkter och rådfrågning om diverse.

Vinsch köptes en Weimer We-2200, letade efter den starkaste med 8mm vajer för kranmontage. Radiostyrning sitter monterat i traktorn så det behövdes inte köpas. Den är stark och bra. Med kranen som stödben drar vi troligen hårdare än med Vimeken då denna gärna ville dra okull traktorn. Även skönt att slippa det rycka och släpp som blev med Vimeken. Kraften är för det mesta tillräcklig. Ska man dra hela träd orkar den inte alltid, men med dubbel vajer går det fint.

Nu var det mest montering kvar.
När allt var monterat konstaterades att det blev lite mer baktungt än önskat. Maskinen väger ju trots allt närmare 2ton, vilket i sig inte är mycket för traktorn, men tyngdpunkten blir relativt långt bak vilket påverkar stort. Ett frontviktsfäste ordnades och 10x40kg hängdes på. Nu är den fullt körbar, men vid lutning strax över 30° går det upp på bakhjulen. Detta kommer lösas genom att kranen läggs fram över traktorn, har dock inte hunnit detta än.

En nackdel är marktrycket. En lösning på detta vore att ställa processorn på en kort vagn då minskas vikten bak med ca 540kg. Det är inte troligt att det kommer göras, men inte heller helt omöjligt. Kranen kommer dock sitta kvar på traktorn i så fall, traktorns vikt behövs för stabilitet vid lyft och indragning av träd. Det blev både troligt och möjligt. Det blev vagnsmontage ganska omgående: JohannesG - Vreten kran och Patu stegmatare


Total kostnad: Höst 2019, ca 142 500kr +moms

Fortfarande på att göra listan:
Bygga tilt, något som saknas oerhört mycket, men som inte är så komplicerat att ordna. JohannesG - Vreten kran och Patu stegmatare
Fixa så sågen går tillbaka automatiskt, är trött på att glömma detta...
Byta slangarna till steget till 1/2". Sitter 3/8" nu och märker att det stryper en aning.
• Eventuellt grövre steg-cylinder, kraften är på gränsen i vissa lägen...

Kort film:


Några bilder från bygget, mer kommer löpande:


Senast redigerad av JohannesG ons 14 feb 2024, 19:50, redigerad totalt 9 gånger.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

ananders  
#574623 Inte illa. :-bd

Där har ni nog en maskin som passar er men den kräver ju som sagt en stabil traktor.
Fint att man kan koppla av processorn så man kan använda kranen separat.

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Førland  
#574624 Veldig fint arbeid du har gjort :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

stegmaster  
#574631 Du håll igen lenge med att dela av dig, men när det först släppte, så var det ju kanon. :-bd ,
Verkar som du fått et rejält processorsystem här, så nu vil gärna se några rörliga bilder ochså. :d
Du har ju redan haft en rullmatare, så då er det ju lite enklare och se va man kan göra bättre.
Flott presentation dessutan. :grin:
Att ni dessutan fått til både längd och diameter mätning så kommer det bli mycket bra.
Själv kör jag utan, då alt jag hugger ska bli til ved, så bara jag klara räkna til 4-eller 5 steg så det passer på skogsvagnen så er jag nöjd, men vid leveransevirke kommer detta bli bra för er. :-bd
Flott jobbat.

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Hema  
#574646 Härligt jobb. 👍 Hoppas att allt kommer flyta på bra framöver. 🙂💪

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574655 Kul med lite presentation av ditt projekt :-bd
Antar att du ville ha möjligheten att enkelt ställa av allt lite snabbt, annars hade ju möjlighet funnits att ställa kranen över bakaxeln och på de viset få fram vikten endel.
Har sett endel MB trac med kranen på de viset genom åren

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

alias  
#574659 @JohannesG:
Klart imponerande bygge!

Har själv funderat lite kring en Patu/Kesla LF40, men just bristen på mätning har hållit tillbaka ha-begäret lite.

Har merparten av delarna till längd- & diametermätningen gått att köpa, eller har mycket fått specialbeställas eller krävt eget konstruktionsarbete?

Är även lite nyfiken på vem det är som bistått med tech-support för mätningen (har ett minne av att någon publicerat en bild på forumet med en Patu/Kesla stegmatare med rulle för längdmätning, men kommer inte ihåg vem eller i vilken tråd)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574663 Fint bygge! Men varför hänger alla upp sig på mätning? Massaveden mäts fallande. Här mäter skogsägarföreningen in timmer i 1 dm modul så man missar i snitt 5 cm / stock vid fri kapning. Det bästa och tyngsta timret kan man med fördel kapa ut manuellt i vilket fall.

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

alias  
#574665
Skogsola skrev:Fint bygge! Men varför hänger alla upp sig på mätning? Massaveden mäts fallande. Här mäter skogsägarföreningen in timmer i 1 dm modul så man missar i snitt 5 cm / stock vid fri kapning. Det bästa och tyngsta timret kan man med fördel kapa ut manuellt i vilket fall.


Jag vet inte hur andra resonerar, men jag vill köra 3 meters massaved i gallring och hugger även kubb eller klentimmer så då finns det definitivt behov av tillförlitlig mätning.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574666 Finns ett sortiment till som kräver rätt diameter o längd, kubb.
Kör jag mycket i gallring.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

ss0803  
#574675 Kul att se!

Det var inget dåligt projekt, kranrenoveringen inkluderat.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#574678
ananders skrev:Inte illa. :-bd

Där har ni nog en maskin som passar er men den kräver ju som sagt en stabil traktor.
Fint att man kan koppla av processorn så man kan använda kranen separat.

Ja, bara kranen i sig är värd mycket då den kan användas till allehanda lyft.
gnisten83 skrev:Kul med lite presentation av ditt projekt :-bd
Antar att du ville ha möjligheten att enkelt ställa av allt lite snabbt, annars hade ju möjlighet funnits att ställa kranen över bakaxeln och på de viset få fram vikten endel.
Har sett endel MB trac med kranen på de viset genom åren

Precis. Vi är fullt medvetna om att det är och förblir en kompromiss. Men att kunna ställa av allt och få en ren traktor till jordbruket vägde över. Mercans framtid är även lite oviss så då ville vi heller inte låsa maskinen till denna traktorn. Annars hade helt klart kranen monterad i ramen varit det bästa. Enkel avställningsmöjlighet går att lösa, se bara på timmerbilar...
alias skrev:Är även lite nyfiken på vem det är som bistått med tech-support för mätningen (har ett minne av att någon publicerat en bild på forumet med en Patu/Kesla stegmatare med rulle för längdmätning, men kommer inte ihåg vem eller i vilken tråd)?

MVH
Alias

Det är @fritidshuggarn2 :grin:
Skogsola skrev:Fint bygge! Men varför hänger alla upp sig på mätning? Massaveden mäts fallande. Här mäter skogsägarföreningen in timmer i 1 dm modul så man missar i snitt 5 cm / stock vid fri kapning. Det bästa och tyngsta timret kan man med fördel kapa ut manuellt i vilket fall.
Timmer behövs exakta längder, i alla fall här. några cm hit och dit blir en slant med tiden. Kubb är väldigt noga. Diametermätningen är viktig för att veta om det går till kubb, massa eller timmer. Skiljer ju en del i pris, så man vill ju inte slänga sågvirke i massaveden, eller tvärt om.
ss0803 skrev:Kul att se!

Det var inget dåligt projekt, kranrenoveringen inkluderat.

Ja, blev mer jobb med kranen än vi först tänkt, men vi är nöjda med resultatet. Alla andra kranar vi kikade på var antingen utanför budgeten eller för svaga. Även om man inte kan ta de stora träden genom maskinen är det guld värt att ha en kran som orkar dra till sig större träd, resa upp rotvältor, lyfta storsäck, balar, skrot, fantasin sätter gränsen.
Senast redigerad av JohannesG sön 07 jul 2019, 16:43, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#574679 Jag ska återkomma med pris på bygget. Har inte räknat alla bitar än.💲💲💲

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#574682
alias skrev:Klart imponerande bygge!

Har själv funderat lite kring en Patu/Kesla LF40, men just bristen på mätning har hållit tillbaka ha-begäret lite.

Har merparten av delarna till längd- & diametermätningen gått att köpa, eller har mycket fått specialbeställas eller krävt eget konstruktionsarbete?

Är även lite nyfiken på vem det är som bistått med tech-support för mätningen (har ett minne av att någon publicerat en bild på forumet med en Patu/Kesla stegmatare med rulle för längdmätning, men kommer inte ihåg vem eller i vilken tråd)?

MVH
Alias

Pulsgivare och räknare köptes på Ebay.

I övrigt byggdes allt från grunden. Har en kompis med 3D-skrivare, så han skrev ut drev och hållare för pulsigivarna. Sneglade på Keslas stegmatade skördaraggregat. Gjorde sedan en något kraftigare modell. :wink: Jag tänker inte prova, men jag tror att mätrullen med dess infästning är så pass kraftig att det skulle gå att lyfta hela processorn i den. =))

Bistår gärna med mått och bilder m.m om så önskas. Ropa på mig i Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu så ska jag svar där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Nelson81  
#574688 Mycket fint bygge . Har du 3D printat dreven till diamätningen . Håller själv på med traktorprocessorbygge men ligger nog ca 2 månader efter dig . Hoppas kunna presentera lite bilder inom kort . Lite info är palfingerkran räckvidd 7.1m och rullmatat

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).