Bioenergi

Föroreningar i grot

68 inlägg 20749 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Föroreningar i grot

per-erik  
#57419 Jag har sen en längre tid haft anledning att fundera runt allt som har med grothantering att göra. För drygt en vecka skrev jag några rader runt föroreningar på ett annat ställe på detta nobla forum. Hoppas att frågan hamnat mer rätt nu.

Jag fick helt nyligen besked av en ”flisentreprenör” att ungefär 10 % av groten är förorenad av mineraljord och sten. Så han hade slutat att tjäna pengar. Trots att han säker arbetar sina 12 timmar om dagen. En flistugg är ju som bekant inte konstruerad för att tröska igenom mineraljord och sten, eller metallskrot. Ska inte säga att jag blev förvånad, dock en aning beklämd. Grot är ju inte precis nytt under solen, och jag tycker att man efter 20-30 år (beroende på hur man räknar) av grothantering, borde uppnått fungerande system. Men det verkar som att hjulet ska uppfinnas gång på gång. Även i detta fall.

I ATL 21/4 beskriver en entreprenör grot-marknaden som helrutten eftersom man påstår att groten är förorenad. Det är synd om honom för ingen vill komma för att köpa hans flis. Enligt vad reportern författat påstår även entreprenören att ”det inte går att komma ifrån lite skräp i högarna”. Jo tjena. Att det ligger några barnvagnar (gudskelov utan barn i) och någon halv japs-småbil i grothögarna runt "huvudstaden" är dock säkert helt omöjligt att komma ifrån!

Distriktchefen på Stora Enso menar, enligt reportern, att av det materialet de tar in i Mälardalen, innehåller 10 % föroreningar. Men han berättar inte vad han tänker göra åt detta.

I ATL 28/4 ger några flisentreprenörer sin bild av verkligheten. Och beskiver den krassa verkligheten där föroreningar i form av mineraljord, sten och metall fördärvar ekonomin för dem. Medan vissa klarar att leverera grot fram till bilväg, utan föroreningar!

På samma uppslag i tidningen hävdas det att problemet ska lösa med utbildning. Utbildning är säkert bra, men jag hävdar att detta är ett arbetsledningsproblem!

Jag anser att om man arbetar rätt, i varje led, och att varje led tar ansvar sitt arbete, så skulle inte föroreningar vara annat än ett minimalt problem.

Jag undrar, vad är era erfarenheter, vilka utmaningar ligger i att lösa detta så att det funkar? Varför innehåller groten föroreningar? Hur ska man göra för att arbeta smartare? (Inte hårdare).

Jädrar, ska bli riktigt intressant detta, menar fylld av mineraler, (dock inte mineraljord)
/Per-Erik



   TS
Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#57432 aa de tråkigt att de ska va så här för många entreprenörer iaf för dom som flisar om de är mycket föroreningar!
har faktis varty med om många gånger då privat personer har vart å slängt i massa skit i grotvälter efter de har blvit ihop skotat också. tror många tänker att " aha en en skräphög lr nått där kan vi slänga allt skit!

jag har både kört risskotare å kör flishugg nu så jag vet hur de kan va för båda parter. jag tror de handlar om att alla inte har vetskap om hur de ska va! inte nå illat menat till nån!

en drivnings ledare berätta en gång till mig om entreprenör som körde skördare. han slängde med stubbar å röter i rishögarna i den grad att de inte gick att skota fram grotet, när dom fråga han varför han gjorde de så fick dom till svar de blir juh med flis så då får ni ju mer matrial!

som sakt jag tror att vi måste börja å sammarbeta bättre i hela kedjan!

Användarvisningsbild

Re: Föroreningar i grot

masterchief  
#57435 Det är inte så enkelt att skota grot som så många tror...
Går åt en hel del känsla att hålla griptagen rena från jord och mossa.
Jag får känslan från en del entrepeöneratt det bara är att bösa på och vräka ris...
har varit lite cirkus i mina trakter sedan bolagen införde ackord på skotningen, mycket nya förmågor, som efter ett par år gallras bort pga bristande kvalitet på grotet.
Nu ska man veta att det finns entrepenörer som sköter det kanonfint.
Det måste til lett samarbete hela kedjan, enda sättet att få til ldet är att träffas i verkligheten och diskutera förutsättningar, bolagen, skotaren samt flisaren...
Är nog lite så att ackorden pressar fram en del dåligt material...blir en omedveten stress hos skotarförarna även om de är rätt satta....

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57439 Man är glad när man får köra bokris, stora grova toppar där det nästan är omöjigt att föra med sig grus och sten till exempel.

Men som master skriver här ovanför så tycker jag inte det är så lätt att skota granris till exempel, blir ganska lätt att man får med sig lite skit om man har för brottom.

Användarvisningsbild

Re: Föroreningar i grot

Torparn79  
#57440 jag tror att man måste ha timtaxa och inte ackord om man vill ha ren grot.
flår man på för att få ihop volym så blir det som Mastercheif säger, bristfällig kvalité.

problemet är väl att värdet på groten inte är tillräcklig för att man ska kunna hålla upp priserna på körningen.

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#57441 vist skulle de va bra om man bara körde på ren timpening men bara för att man inte får de så tycker inte jag att man ska slarva när man skotar ris. jag tror man inte blir så långvarig då inom grot körning. när jag körde grotskotare förut så satt vi kvaliteten före att känna mycket pengar. där jag jobba så tänkte vi lång siktigt. fick mer jobb om man gjorde ett bra jobb.

men som sakt skulle va mycket bättre om man fick timpening lr ett vettigt kubik pris..

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57445 Funkar bra härikring iallafall,mycket beronde på att UPM sedan ett flertal år driver världens största biokraftverk i Jakobstad och därför utarbetat ett system för grothanteringen.
För att det ska funka så ska det redan i rotkontraktet skrivas in ifall grot ska tas,då ska oxå skiftet bottenröjas annars drar sly upp föroreningar i groten.
Finns ett par buntare (Deeres 1490) som går här,är nog det bästa,renaste sättet med minimalt spill vid avlägg.
Ifall grotet ska köras ut "vanligt" är det ofta bäst i samband (även före) med det övriga virket,då får man den absolut renaste groten.
Sen en rejäl avverkningsmaskin som kan hantera stammarna en bit ifrån sej så han inte kör på riset förstås.
Vadå :?:
Givetvis på timpeng om vi kör lösris 8)

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#57447
Simba skrev:Funkar bra härikring iallafall,mycket beronde på att UPM sedan ett flertal år driver världens största biokraftverk i Jakobstad och därför utarbetat ett system för grothanteringen.
För att det ska funka så ska det redan i rotkontraktet skrivas in ifall grot ska tas,då ska oxå skiftet bottenröjas annars drar sly upp föroreningar i groten.
Finns ett par buntare (Deeres 1490) som går här,är nog det bästa,renaste sättet med minimalt spill vid avlägg.
Ifall grotet ska köras ut "vanligt" är det ofta bäst i samband (även före) med det övriga virket,då får man den absolut renaste groten.
Sen en rejäl avverkningsmaskin som kan hantera stammarna en bit ifrån sej så han inte kör på riset förstås.
Vadå :?:
Givetvis på timpeng om vi kör lösris 8)



helt klart har du rätt simba. gör juh mycket om de är för röjt men de tycks de slarvas mycket med tycker jag! vist att ha buntare är nog de bästa men också bra mycket dyrare än att skota de på vanligt viss! har vart å kollat på en sån när den körde förut å de blev jävligt snyggt efter den å som du säger inte mycket spill vid avlägg.

aa helt klart ska de var en rejäl avverkningsmaskin å i överlag så gör dom flesta skördarförare ett bra jobb med att göra bra grothantering!
här i sverige på visa stället tycker jag att de värkar va svårt å få tim pening på grotskotning!

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57448 Simba: När vi kör de där balarna eller vad vi ska säga, hämtar vanliga timmerbilar de ute vid väg sen eller?

Samt hur förbänner ni dem? Åker de till en terminal och flisas eller de åker direkt in i en panna med band och allt? Och vad är banden gjorda av som håller ihop de här buntarna?

Vi kör också ris på timme, går väl knappt att göra annat?

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57449 Dom blir vanligvis att torka vid väg över sommaren och då körs dom in med bilar med täckta sidor,vid "snabbleverans" kan en stdtimmerbil hämta.
I början användes plastsnören (som är starkast) men pga närheten mellan kraftverket och massafabriken har man övergått till sisal lr vad det heter,snörena är ljusbruna och innehåller INTE plast.(Man var rädd för att rester av plastbanden skulle kunna blåsa iväg o hamna bland massaveden därför bytte man snörkvalite)
Balarna krossas vid terminal med en mobil krossanläggning,samma som oxå krossar stubbar (ifall en gammal cykel med tillhörande A-lagare följer med lär inte ha nån betydelse :mrgreen: )

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#57450 hörde nått om att här i sverige så får man inte grot buntarna på timmer bil måste va med väggar nån som vet hur de är igentligen?

kjugekarlsson: hur mycket ris skotar ni per år?

ska man köra grot på kubik så gäller de att man får med sig bra mycket per lass för att man ska få de att gå runt!

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57451
grotförare skrev:hörde nått om att här i sverige så får man inte grot buntarna på timmer bil måste va med väggar nån som vet hur de är igentligen?

kjugekarlsson: hur mycket ris skotar ni per år?

ska man köra grot på kubik så gäller de att man får med sig bra mycket per lass för att man ska få de att gå runt!



En grotbunt blir väl samma sak som virke? Ska väl inte transporteras annorlunda för det remmas ju som virka kan man ju tycka.

Vi kör inte så mycket ris, det är från och till, oftast handlar det om ris i lövgallringarna. Men annars blir det lite då och då så det är ju inga större volymer.

Användarvisningsbild

Re: Föroreningar i grot

Torparn79  
#57453 förbannade jävla helvete X( ~x( , jag hade skrivit ett svar/frågor till Simba när dom klippte strömmen...
hmm... ska försöka återskapa det jag skrev.

simba->
jag skulle tro att det är sisalgarn som används, lite fiberaktigt va? det är väl en miljöfråga oxå att man inte har plast..

du skrev att ni kör groten före eller i samband med virkesskotningen, vore det inte smart att ha en grotbuntare att gå typ en dag efter skördaren och skota buntarna samtidigt som man skotar virket med samma maskiner..?
det borde ju effektivisera arbetet iom att man minskar flytterna..?
det är väl samma typ av bilar som man kör lösgrot med som ni använder hos er..? typ flisbilar med egen kran..?

kjugekarlsson->
har det inte att göra med att man har tappat träddelar som har ramlat ur buntarna, en trafiksäkerhetsfråga alltså..?
problemet med buntarna har väl varit att dom inte håller ihop tillräkligt bra när dom har legat och torkat ett tag...

återkommer nog med mer funderingar allt eftersom...

Användarvisningsbild

Re: Föroreningar i grot

masterchief  
#57455 Jag har för mig vägverket förbjöd transport av buntade träddelar på öppna timmerbilar...
Kan ha fel, men det har iallafall varit uppe till diskussion under utvärderingen av systemet.

Användarvisningsbild

Re: Föroreningar i grot

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57466 Sitter nu å kör till 90% gran GROT, lite löv i det men inte mycke.
Det största problem jag har med objektet jag är på just nu är att det inte är förröjt!!
Det skulle va en självklarhet på att objekt som ska flisas måste förröjas!!
Flera gånger man upptäcker att det ligger en uppdragen liten planta eller mindre buske i högarna eller i annslutning till högen.
Dom där små plantorna med rotsytem drar så klart med sig både lite jord och säkert några små stenar/grus.
Så hur man än gör i bland så kan man inte va säker på att få ett förorenings fritt griptag.

Det ligger en fin perfekt hög med många utstickande ändar. Man greppar i alla ändarna tillsamans och får med sig hela högen i ett fint knippe.
Har då skördaren slarvat och fått med något rotsystem/mossa eller liknande så kan inte skotaren upptäcka det.

Kör själv på timme och är så noga jag kan.
Kör så klart med risgrip.
Alla små plantor som jag upptäcker slängs på hygget. Knippet det åkte med i släpps och omtag görs löst för att va säker på att få rent knippe.
Ligger det lite mossa i högen så tar jag ett knippe rakt över och slänger på hygget.
Skulle jag se att en rotände varit i marken så i vissa fall endast så får den åka med. (beror på hur den ser ut) Är den däremot avbruten och har varit i marken så får den deffenitivt bli kvar på hygget. En avbryten ände som varit i makren har större utrymen där det kan samlas föroreningar.
Knippen släpps ofta från lite höjd då dom läggs på skotaren för att eventuell förorening ska kunna rammla vid sidan ner på marken.


Hur man än gör som grot skotar förare så är det förjobbet som bestämmer hur förorenings fritt groten blir.

Ett krav på förröjning!
Ett nogrannt utfört skördarjobb. Skicka även skördar förarna på grot utbildning. Så alla vet vad en grot hög får och inte får innehålla. Hur en grot hög bör och ska se ut osv.
Nu ska hyggena börja poäng bedömmas här i kring och det ser jag som en klar fördel och kanske med tiden kommer att ge lite resultat.

En hög där skördaren fått i både sten/grus/mossa/rotsystem i mm. När sen skotaren kört ut det så får SKOTAR föraren skit för att om det eventuellt är något skit i högen.

Kanske ska börja sätta högre krav tidigare i kedjan och inte i slutänden där skotaren är.

Och till sist Inga ovana förare som kör på ackord.
Vana förare och timm betalning!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).