ons 29 apr 2009, 18:03#57466
Sitter nu å kör till 90% gran GROT, lite löv i det men inte mycke.
Det största problem jag har med objektet jag är på just nu är att det inte är förröjt!!
Det skulle va en självklarhet på att objekt som ska flisas måste förröjas!!
Flera gånger man upptäcker att det ligger en uppdragen liten planta eller mindre buske i högarna eller i annslutning till högen.
Dom där små plantorna med rotsytem drar så klart med sig både lite jord och säkert några små stenar/grus.
Så hur man än gör i bland så kan man inte va säker på att få ett förorenings fritt griptag.
Det ligger en fin perfekt hög med många utstickande ändar. Man greppar i alla ändarna tillsamans och får med sig hela högen i ett fint knippe.
Har då skördaren slarvat och fått med något rotsystem/mossa eller liknande så kan inte skotaren upptäcka det.
Kör själv på timme och är så noga jag kan.
Kör så klart med risgrip.
Alla små plantor som jag upptäcker slängs på hygget. Knippet det åkte med i släpps och omtag görs löst för att va säker på att få rent knippe.
Ligger det lite mossa i högen så tar jag ett knippe rakt över och slänger på hygget.
Skulle jag se att en rotände varit i marken så i vissa fall endast så får den åka med. (beror på hur den ser ut) Är den däremot avbruten och har varit i marken så får den deffenitivt bli kvar på hygget. En avbryten ände som varit i makren har större utrymen där det kan samlas föroreningar.
Knippen släpps ofta från lite höjd då dom läggs på skotaren för att eventuell förorening ska kunna rammla vid sidan ner på marken.
Hur man än gör som grot skotar förare så är det förjobbet som bestämmer hur förorenings fritt groten blir.
Ett krav på förröjning!
Ett nogrannt utfört skördarjobb. Skicka även skördar förarna på grot utbildning. Så alla vet vad en grot hög får och inte får innehålla. Hur en grot hög bör och ska se ut osv.
Nu ska hyggena börja poäng bedömmas här i kring och det ser jag som en klar fördel och kanske med tiden kommer att ge lite resultat.
En hög där skördaren fått i både sten/grus/mossa/rotsystem i mm. När sen skotaren kört ut det så får SKOTAR föraren skit för att om det eventuellt är något skit i högen.
Kanske ska börja sätta högre krav tidigare i kedjan och inte i slutänden där skotaren är.
Och till sist Inga ovana förare som kör på ackord.
Vana förare och timm betalning!
Rottne H20 -07. Valmet 860.1 -05. Valmet 860.4 -10. John Deere 4850. JPM Maskintrailer.