Föryngring

Tallplantor bruna redan 1.5 månad efter plantering

17 inlägg 7419 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tallplantor bruna redan 1.5 månad efter plantering

Rookien  
#573988 Vi har haft en firma som planterat tall (Barrot) åt oss. Det var ca 1.5 månad sen. Nu när jag varit o kikat på hyggena så är det väldigt många som redan är helt bruna och många är halvbruna. Visst har det varit varmt men det har kommit lite regn med emellanåt. Behöver man vara orolig? Kommer dom repa sig? Eller bör man kontakta firman och be dom komma och titta? Vissa växter kan ju vissna ned vid plantering men sen komma igen. Jag är nybörjare inom området så det är därför jag frågar :shock:



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Tallplantor bruna redan 1.5 månad efter plantering

Avslutat-02  
#573997 Det är beroende på hur pass bruna de har blivit?

Orsaken kan vara många, behöver inte alltid vara näring/vatten.

Hur pass med fuktighet var det vid planteringen?

Skötes det riktigt med att vattna planten innan plantering?

Ligger hygget i söder sida med mycket sol?

Användarvisningsbild

Re: Tallplantor bruna redan 1.5 månad efter plantering

Rookien  
#574002 Jag tyckte det var tjänligt vid plantering. Hurvida dom vattnade upp plantorna vet jag ej. Men man hoppas ju att när man tar in firmor att dom har koll. Det är 3 olika hyggen som planterats. 1 ligger högt med mycket grus och är nog lite kargt. Det andra är väldigt kuperat o backigt med grusåsar och nr 3 är väl likt nr 1 men lite mer låglänt. Samtliga får mycket sol på sig. Tycker det verkar vara lika mycket brunt på alla 3 skiftena. Men är en brun planta körd eller kan den repa sig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallplantor bruna redan 1.5 månad efter plantering

Avslutat-02  
#574005 Ta gärna någon bild, för det är extremt svårt att uttala sig om det annars..

Mer än 60-70% brunt, då är det fara för planten, men den kan repa sig även från detta.

Kolla om det ingick någon garanti på planten eller från planterings firman.

Jag håller ingen garanti på markägarens egna plantor, bara de jag själv plockar ut och säljer.


Skogsförsäkring är också en bra grej att göra sig för över, den kanske täcker kostnaderna.

Användarvisningsbild

Re: Tallplantor bruna redan 1.5 månad efter plantering

Rookien  
#574008 Ska fota lite nästa gång jag är där. Tack för svaren. Ska undersöka läget med entreprenören.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallplantor bruna redan 1.5 månad efter plantering

Avslutat-02  
#574010 Gör så och tala gärna om hur det gick.
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Tallplantor bruna redan 1.5 månad efter plantering

MF förare  
#574121 Höst plantera tall för några år sen precis i slutet på augusti å 80% vart bruna å vissna ner såg det ut som på ungefär en månad och trodde med det var kört med dem. På våren va de gröna å fina å sköt skott och tippar på att minst 90% levde året efter. Vet inte om de gör nån skillnad men ja mina var täck rot. Så ge inte upp hoppet men går ju å påtala det för plant leverantören nu iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Tallplantor bruna redan 1.5 månad efter plantering

Torbjörn Johnsen  
#574181 Har du kollat så det inte är snytbaggar? Var plantorna behandlade? Om det är snytbaggeangrepp så finns det gnagskador på barken precis vid marknivån. I så fall är det kört för plantorna. Om inte det är snytbaggeskador så är det sannolikt ett plantkvalitets- eller handsvandefel. Båda bör kunna reklameras så bäst att prata med firman som planterat.

Torka tror jag inte på när det gäller tallplantor. Däremot finns en del svampsjukdomar typ snöskytte eller tallskytte. De angriper plantor under vintern och skadorna visar sig på våren. En expert kan med lupp säkert hitta något spår efter svamp på barren i så fall.

Användarvisningsbild

Re: Tallplantor bruna redan 1.5 månad efter plantering

Torbjörn Johnsen  
#574182 Eftersom plantorna är satta nu i vår tror jag dock inte på svampangrepp.

Avatar Fallback

Re: Tallplantor bruna redan 1.5 månad efter plantering

Ora  
#574197 Hej ! Är årets skott friska och krya? I så fall bör det ju gå bra.

Användarvisningsbild

Re: Tallplantor bruna redan 1.5 månad efter plantering

Rookien  
#574385 Var och tog lite bilder idag. Så här ser en hel del ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallplantor bruna redan 1.5 månad efter plantering

80-90  
#574397 Nått fel är det !! Ta genast kontakt m de du köpte plantor å jobb av !!

Avatar Fallback

Re: Tallplantor bruna redan 1.5 månad efter plantering

Avslutat-02  
#574403 De där ser inge vidare ut....🤔

Ta kontakt och låt entreprenören komma och titta.

Tycker någon såg lite konstig ut.....

Användarvisningsbild

Re: Tallplantor bruna redan 1.5 månad efter plantering

Anton Holmström  
#574469 Skulle vara intressant att se foton tagna närmare marken där man kan se hur stammen går ner i jorden.

Ryck gärna upp några plantor slumpmässigt och fotografera rötterna.

Avatar Fallback

Re: Tallplantor bruna redan 1.5 månad efter plantering

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755880 Hur gick det ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).