Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

989 inlägg 461003 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

totte  
#573782 Flyttade inlägget med fråga om Hakki Pilke till Inomgårdsmaskiner, Vedmaskiner ... .

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Williamm  
#574250 Hej!

Jag undrar hur det fungerar med fram/back växling på b7100 med hydrostat?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#574274
williamm skrev:Jag undrar hur det fungerar med fram/back växling på b7100 med hydrostat?


Nu vet jag inte exakt hur det är på B7100.
Den har troligen 3 lägen som förval; låg, mellan och hög.

Ingen gaspedal, utan en fartpedal plus handgas.

Tryck med framdelen av foten på fartpedalen så går den framåt och med hälen på bakre sidan av samma pedal så går den bakåt. När du släpper pedalen bromsar traktorn in och står stilla några tiondels sekunder.

Ju djupare du trycker ned fartpedalen desto högre handgas behövs för att den skall klara jobbet. Vid måttligt motlut går det att rulla fram på tomgångsvarv med max på fartpedalen

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Ferguson system  
#574277
williamm skrev:Hej!

Jag undrar hur det fungerar med fram/back växling på b7100 med hydrostat?


Det stemmer som @Axwell skriver, det er en vippepedal som styrer hastigheten. Trykker man framover så går traktoren framover, trykker man bakover så går den bakover. Hastigheten kan på den måten reguleres helt trinnløst og det er en glede å bruke til å navigere der det er trangt eller i terreng. Det gir også veldig bra bremseffekt. Det er to gir serier på Kubota b7100 hst. Høy og lav. Høy serien til vegtransport og forflytting, og lav serien til arbeid. Det er også høy og lav på kraftuttaket. Hst utgaven har også midtmontert kraftuttak til f.eks klippeaggregat og til frontmontert redskap.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Williamm  
#574330 Tak!
Då vet jag.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Williamm  
#575343 Hej!

Kan Kubota b7100 HST driva en: Faxes Traktorklyv 1100 mm?
Senast redigerad av Williamm tor 11 jul 2019, 16:20, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Ferguson system  
#575540
williamm skrev:Hej!

Kan Kubota b7100 HST driva en Faxes Traktorklyv 1100 mm?


Ja, jeg vil tro at det skal gå bra å drive kløyver med den.

Det er ikke alle Kubotaene som har ekstra hydraulikkuttak, men det er laget åpninger for å ta ut trykk. Så det er mulig å ettermontere om det ikke er det på den.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Williamm  
#575545
Ferguson system skrev:
williamm skrev:Hej!

Kan Kubota b7100 HST driva en Faxes Traktorklyv 1100 mm?


Ja, jeg vil tro at det skal gå bra å drive kløyver med den.

Det er ikke alle Kubotaene som har ekstra hydraulikkuttak, men det er laget åpninger for å ta ut trykk. Så det er mulig å ettermontere om det ikke er det på den.


Tak

ded ved klyven finns ockso somm elhydralisk så om trakiorn inte har hydralik går det ändå.
Men jag har gärna en traktor driven.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

totte  
#575562 För att få samma klyvhastighet som på Faxes 1100 mm elklyv så behöver du ett flöde på 35 - 40 l/min från traktorn.

Kubotan ger 11,4 l/min: http://www.tractordata.com/farm-tractor ... b7100.html

Du får alltså en klyv som går mycket långsamt. Kommer att ta ca en halv minut att klyva hela längden på 1100 mm.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#575617
totte skrev:Du får alltså en klyv som går mycket långsamt. Kommer att ta ca en halv minut att klyva hela längden på 1100 mm.

Och 11,4 l/min gäller då den traktorn går med närapå maxvarv.
Tekniskt är det möjligt att lösa med ett eget hydraulsystem från PTO:n, dvs en pump på det uttaget plus en tank.
Det skall PTO:n orka med men prylarna till det är långt ifrån gratis.

Behöver du en så stor vedklyv ?

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Williamm  
#575724
axwell skrev:
totte skrev:Du får alltså en klyv som går mycket långsamt. Kommer att ta ca en halv minut att klyva hela längden på 1100 mm.

Och 11,4 l/min gäller då den traktorn går med närapå maxvarv.
Tekniskt är det möjligt att lösa med ett eget hydraulsystem från PTO:n, dvs en pump på det uttaget plus en tank.
Det skall PTO:n orka med men prylarna till det är långt ifrån gratis.

Behöver du en så stor vedklyv ?


Hej!

Det ser ut som om B 7100 är för liten för den klyven.
Så jag får nog ta den med egen motor.

"Behöver du en så stor klyv"
Ja till en stor ved panna.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Williamm  
#575725
axwell skrev:
totte skrev:Du får alltså en klyv som går mycket långsamt. Kommer att ta ca en halv minut att klyva hela längden på 1100 mm.

Och 11,4 l/min gäller då den traktorn går med närapå maxvarv.
Tekniskt är det möjligt att lösa med ett eget hydraulsystem från PTO:n, dvs en pump på det uttaget plus en tank.
Det skall PTO:n orka med men prylarna till det är långt ifrån gratis.

Behöver du en så stor vedklyv ?


Hej!

Det ser ut som om B 7100 är för liten för den klyven.
Så jag får nog ta den med egen motor.

"Behöver du en så stor klyv?"
Ja till en stor ved panna.

Finns det en annan stor ved klyv som passar B7100?

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

totte  
#575740
williamm skrev:Finns det en annan stor ved klyv som passar B7100?


Nej, varje klyv som har tillräcklig kraft och acceptabel hastighet kräver minst vad som en Faxe kräver. För bra tryckkraft behövs en kolv på minst 80 mm, betyder att den kräver ca 5 l olja per meter slag. Om du räknar med en halv meter långt slag så behöver du ett flöde på minst 30 l/min för att komma ned i fem sekunders klyvtid.

Så antingen, som axwell sa, separat pump på PTO, eller en klyv med egen motor och pump. Enligt Faxes egen prislista så är en traktordriven ca 6000 kr billigare än samma klyv med egen motor. Vad en lämplig pump kostar finns det andra som vet bättre än jag.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Williamm  
#576155 Tack

Vad jag förstår så får jag nog ta en elhydralisk klyv.

Hur mycket tror ni att en Kubota B7100 HST 4wd kostar?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Robertberg  
#644888 Nu har även jag blivit ägare till en minitraktor!
Kubota B7000.

Har haft en 5100 där jag jobbade för tio år sedan, den har bidragit med enbart glada minnen.

Några frågor:

Det första jag reagerade på var att det inte fanns någon fotgas, bara handgas.
Fotgas fanns på 5100, går det att eftermontera? Eller har någon bilder på hur det ser ut?

Hydrauluttag saknas, någon som har kunskap om var man ansluter sådana?

Till slut, någon som har en lämplig jordfräs att sälja? För fem år sedan var det iallafall flera här i tråden som inte använda sina.

Tack på förhand!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).