sön 23 jun 2019, 16:53#572625Hej
Är det någon som har erfarenhet av att koppla ihop värmepump med befintlig panna och acktankar?
Jag har fått lite olika förslag på inkoppling, antingen med en komplett inomhusmodul med vvberedare eller med en styrmodul kopplad till befintlig acktank med vvberedare. Styrmodulen ska sköta allt helt själv så att det går att elda när man vill. Med Inomhusmodulen ska viss manuell omställning behöva göras när man ska elda.
Jag har ett litet pannrum med en smal trapp ner, så för att få ner en inomhusmodul måste jag ta upp vedintagshålet i grunden. En styrmodul är inga problem att få ner, men funkar dom bra och är effektiva?
Uppvärmning
Luft vatten värmepump.
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
sön 23 jun 2019, 17:07#572626Min far satte in en för 3 år sen. Installatören gjorde nog alla fel man kan göra. Sen var det ett fel på vpn från tillverkaren som ställde till det men det tog 2 år av strul innan det fungerade vettigt.
Sätt in en värmeväxlare inne så slipper du frysrisk vid strömavbrott.
Sen tror jag man ska satsa på en vp som inte är för smart, dom har ju ofta avancerade styrningar som ska sköta allt.
Helst skulle man ha en som bara laddar på utan intelligens.
Magnus M
Sen tror jag man ska satsa på en vp som inte är för smart, dom har ju ofta avancerade styrningar som ska sköta allt.
Magnus M
MS 660, MS 241, MS 200,346xpg, 2x242xpg, 2x238sg, 234sg, Fordson Super Major m Väsekran, Nyholms 5,5 tons kärra, Holder A55, Moheda 6ton med Terrikran
sön 23 jun 2019, 20:20#572656När jag var på Elmia så pratade jag med Baxi och de verkade ha en smidig lösning som jag själv ska fundera på men har inte kommit så långt än så fråga inte mig men som sagt deras lösning verkade intressant
Det är aldrig för sent att ge upp
sön 23 jun 2019, 21:15#572658Ja det har jag hört oxå att deras system ska vara väl anpassat för att köra mot tankar.
Magnus M
Magnus M
MS 660, MS 241, MS 200,346xpg, 2x242xpg, 2x238sg, 234sg, Fordson Super Major m Väsekran, Nyholms 5,5 tons kärra, Holder A55, Moheda 6ton med Terrikran
sön 23 jun 2019, 21:18#572660
Jo det är nog en sån jag hade funderat på i första hand, är bekant med utvecklaren så jag är partisk.
hemhuggare skrev:När jag var på Elmia så pratade jag med Baxi och de verkade ha en smidig lösning som jag själv ska fundera på men har inte kommit så långt än så fråga inte mig men som sagt deras lösning verkade intressant
Jo det är nog en sån jag hade funderat på i första hand, är bekant med utvecklaren så jag är partisk.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
mån 24 jun 2019, 07:00#572670Baxis lösning är lätt att installera. Jag var något förbannat på att de tillät att en viss del av evap:en var i princip ur funktion på en ny enhet. Blev en redig iskoka på de slingorna som inte fick flöde då avfrostningen inte heller kunde fungera som den skulle.
Huset såldes strax efter installation annars har jag drivit det vidare.
Huset såldes strax efter installation annars har jag drivit det vidare.
mån 24 jun 2019, 07:26#572671
Magnus M skrev:Min far satte in en för 3 år sen. Installatören gjorde nog alla fel man kan göra. Sen var det ett fel på vpn från tillverkaren som ställde till det men det tog 2 år av strul innan det fungerade vettigt.
Magnus M
mån 24 jun 2019, 19:50#572746Jag har kollat på Baxi, jag har Baxi panna och acktankar nu.
Men rörisarna i närheten har Nibe, Mitsubishi och Ivt.
Och alla är bäst och dom olika inkopplingarna är också bäst.
Just nu lutar det åt en Nibe med styrmodul, men jag har inte bestämt mig till 100%
Men rörisarna i närheten har Nibe, Mitsubishi och Ivt.
Och alla är bäst och dom olika inkopplingarna är också bäst.
Just nu lutar det åt en Nibe med styrmodul, men jag har inte bestämt mig till 100%
TS
tis 29 okt 2019, 19:45#593141Pratade med rörkrökaren idag om en luft vatten och han rekommenderade en CTC som han har installerat hos några grannar till mig.
Skall fungera mot vedpanna och ackumulattank så det fungera automatiskt.
Skall fungera mot vedpanna och ackumulattank så det fungera automatiskt.
tis 29 okt 2019, 21:28#593179Det hoppas jag. Grannarna har haft det ett år och är nöjda

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).