SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är resultatet

68 inlägg 25773 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Avslutat-02  
#570815
bgl skrev:Uppgifterna om Cramers 2,5kW - motor bör kollas noga.
Uppgiven vikt på sågen med batteri är inklusive 3,0 Ah batteriet, med 6,0 batteri blir sågen över 6 kg tung.
Men , med det mindre batteriet är maxefffekten 2,1 kW !?
Här kan finnas en "gravad hund"


Blir en tung såg för sin storlek annars....

Intressant!!!🤔🤔🤔

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570817 Fick provköra sågen en stund idag. Imponerande som skrivits i testet. Lätt i relation till storlek och vilket drag! Den stegrar sig när man drar på! :d
Men sen kommer eftertankens kranka blekhet, behöver jag en sån såg för 14000 kr? Undrar just hur mycket "vill ha!" är värt? :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Avslutat-02  
#570818
Uvskogen skrev:Fick provköra sågen en stund idag. Imponerande som skrivits i testet. Lätt i relation till storlek och vilket drag! Den stegrar sig när man drar på! :d
Men sen kommer eftertankens kranka blekhet, behöver jag en sån såg för 14000 kr? Undrar just hur mycket "vill ha!" är värt? :wink:



Jag avvaktar tills status priset lagt sig...

Nere på typ normala 11.500 kr.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570833 Tja, vad väger en fulltankad och körklar Stihl MS 241 med originalkedja och svärd? Förmodligen i samma härad som Cramers batterisåg, skulle jag tro.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Jonashuggare  
#570857 Lite förvirrad.. lånat ut den till en proffshuggare i 3 månader och kört ca 100 liter bensin, 3 månader måste väl ändå vara typ ca 400-450 liter bensin, eller han är inte heltidshuggare?
mvh Jonas

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Avslutat-02  
#570858
Jonashuggare skrev:Lite förvirrad.. lånat ut den till en proffshuggare i 3 månader och kört ca 100 liter bensin, 3 månader måste väl ändå vara typ ca 400-450 liter bensin, eller han är inte heltidshuggare?
mvh Jonas



En tank på en 500i vad är det i liter, 0.89? 0.95?

Säg en liter...

Du kör upp ca 5-6 tankar om dagen med denna sågen.

6*22 dagars arbete...
= 132......

Ja någonstans emellan 100-150 liter bränsle på en månad....

Jag kör ut som mest med röjsågen ca 180 L per månad.

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570877 Han har ikkje brukt sagå heile tida tenkte eg, blir vel for stor til og kvista med iverfall gran.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

HannuRöj  
#571475 Läste test av 500i i Koneviesti 7/19:
-gasreglage är nästan on-off, 13400 v/min ger det redan man lite tryck på gasreglaget. Med fullgas ger det mer efekt.
Vad tänker ni det? Är det enkelt fel gjord om man kör lätt, t ex kvistar, med delgas. Är det som förgasare med mager H skruv och fullgas? :surp:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571478 Det var inget jag märkte när jag testade.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Williamm  
#571547 Hej Fredrik

I filmen sa du att ni inte har några uppgifter på hur många timmar sågen har gått,
men på bilderna ser det ut som om att testsågen är utrustad med smart connector.

1560700851_fhg.jpg


Då borde det väl gå att se hur många timmar sågen har gått?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Fredrik Reuter  
#571553 Hej,
Absolut, men det är Stihl som har programmerat just denna connector så jag kunde inte tanka ur den någon info. Men rapport kommer från Stihl och då återkommer jag här i tråden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573496 Skulle det bli bra med batteripack på ryggen, 5-7 kg sådär och sen en kabel till elsågen?
Frågan vad H-qvarna gör när Stihl bryter ny motormark? Den frågan kan ha ett annat svar än det man vill tro. Idag gissar jag att H-qvarna med sitt börsägande har bantat ner avdelningen med de verkligt motorerfarna utvecklarna och att ÅF, Sweco och andra konsultdrakar bränner pengar kontinuerligt 2 gånger om året. Vårtermin och hösttermin. Med avbrott för sommarlov jun/jul/aug samt 4 veckors jullov, sportlov, påsklov och höstlov. 900 kr/tim med personlig bonus om man också kan fakturera klienten mellanskillnaden mellan målets 160tim/mån och upp till 170. De 9000kr delar konsultbolaget och konsulten. Så funkar det.
Allt utvecklingsarbete i svensk industri blir idag alldeles dyrt sent och komplicerat av dessa orsaker.

När dessa personer i Stihl:
Dr. Nikolas Stihl, Ordförande
Eva Mayr-Stihl, Vice Ordförande
...bestämmer sej för att göra något blir det säkert genomfört enligt både budget och plan.

Medans Husqvarnas koncernledning förklarar att man har tänkt vara snabbfotad och effektiv på följande sätt:
Koncernledningen består nu av elva medlemmar a) verkställande direktören, b) de tre divisionscheferna, samt c) cheferna för de sju koncernfunktionerna som visas nedan.

Koncernledningen tillsammans beslutar om:
koncernens strategiska och verksamhetsutveckling,
ansvarsfördelning mellan koncernfunktionerna och respektive division,
tillvaratagande av koncernsynergier,
intern finansiell uppföljning och verksamhetsuppföljning,
extern ekonomisk rapportering för styrelsens godkännande,
koncernstyrning,
koncernens bemanning,
tvistelösning,
budget,
externa frågor,
rapportering till styrelsen,
riskhantering och riskmitigering, samt
koncernens policyer och riktlinjer.
Koncernledningen sammanträder fysiskt varje kvartal och via telefon varje månad där det inte förekommer något fysiskt möte. Dessa möten leds av verkställande direktören. Tydliga roller och ansvar gäller för var och en av koncernens funktioner samt för divisionerna. En koncernstyrning har införts för att säkerställa att beslut fattas så nära verksamheten som möjligt. Tydliga riktlinjer har utarbetats för att fastställa på vilken nivå olika typer av beslut bör fattas. Ändringar i koncernstyrningen (inklusive tillämpliga roller och ansvar) kan endast genomföras efter beslut i koncernledningen.

F-n också. Skrev jag dumt nu igen...?

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573497 Obs ej påhitt. Hämtat från officiella sajterna.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

totte  
#573591 Det vore rätt bra att i alla fall försökte hålla sig till ämnet och dess närliggande associationer och inte sväva ut åt alla håll. Förvisso har det redan innan dragit iväg med diskussion om batterisågar mm, men nu på slutet gled det helt iväg, så jag städade undan lite.

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Hema  
#573610 Hmm 🤔

Men hypotetiskt om man tänkt skaffa tre sågar om ena valet blir 500i:n, vilka andra två inom Stihl tycker ni kompletterar 500i:n (201 & 261 eller 241 & 362)?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).