Skotare

Ingen drivning Skogsjan 1088XL

26 inlägg 11115 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ingen drivning Skogsjan 1088XL

draccatryck  
#56683 Har problem med min skogsjan. Drivningen har slutat fungera helt. Startar och går helt normalt i övrigt kran + styrning inga problem.. Men drivningen är helt död. Konstiga är att maskinen har endast stått stilla ett tag. Någon ide vad problem kan ligga ?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Ingen drivning Skogsjan 1088XL

skogsjan695xl  
#56690 kan ju vara transmisionspumpen som gått, eller så kan det ju vara nått kabelbrott, kolla så alla knappar står rätt. brukar ju ofta vara enklare fel än vad man tror.

Avatar Fallback

Re: Ingen drivning Skogsjan 1088XL

draccatryck  
#56693 Pratat med en som berättade om ett lock med ventiler där antagligen en ventil e kass.. men frågan är ju vilket "lock" han menar ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen drivning Skogsjan 1088XL

Rickard Eklund  
#56702 Kolla upp kabelhärvan som går till transmissionen. Vi fick problem med en nött kabel dit o då va det tvärstopp.

Avatar Fallback

Re: Ingen drivning Skogsjan 1088XL

draccatryck  
#56779 Kan det vara nån chock ventil till transmissionen ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingen drivning Skogsjan 1088XL

skogsjan695xl  
#56823
draccatryck skrev:Kan det vara nån chock ventil till transmissionen ?


det är nog inte helt omöjligt, kolla igenom hydraul schemat och se om det sitter non.

Användarvisningsbild

Re: Ingen drivning Skogsjan 1088XL

Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56943 Oljenivån i Växellådan... E den för låg lägger den av helt... vippa upp tanken och kolla stickan! Hade samma bekymmer letade elfel kors och tvärs över hela maskinen en hel dag och så va de en sån skitsak, går bara några liter i den så den e känslig... den kan ju ha läckt sist du körde?? Om pumparna skulle va slut så har du troligt vis nåt vajs me matnigstrycket till hydrostaten och de ser du i HTC/PVC:n sku borda ligga runt 17 - 22 bar kanske. där ska du åxå kunna se trycket som pumpen ger.. har för mig att chocken ligger på 420 bar. kan ju åxå kolla elventilerna som sitter på hydrostat pumpen en för fram och en för back, att de kommer matningsström dit. lycka till. har du mer bekymmer så hör av dig...

Avatar Fallback

Re: Ingen drivning Skogsjan 1088XL

draccatryck  
#57105 Läcker som ett såll från ventilhuset ovanpå växellådan .. Svårt att lokalisera var det läcker är så pass mycket olja.. Men om man lyfter ventilhuset sitter där en kägla med fjäder.. Har hört lite till och från om det kan vara den.. Men den ser inte skadad ut på något vis.. Och nivå på vxl oljan var helt OK.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen drivning Skogsjan 1088XL

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57148 hmm..de där läckaget lät ju inte så bra..men om inte det har något samband med det skulle jag tippa på något elfel iom att maskinen kanske stått still ett tag?.Kollat alla säkringar reläer och kablar,kanske är oxid nånstans eller nåt relä som lagt av.

Hade problem med driften på vår gamla skotare för nåt år sen(valmet 832)den ville dra lite men orkade ingenting(möjligtvis när det var nedför och inga stubbar i vägen ,att den tog sej fram för egen maskin),trodde convertern hade rasat eller nåt,fick bogsera hem maskinen iaf.

Kom till slut fram till att det var strömförsörjningen(hmm var de så enkelt så det var en säkring kanske,kommer inte riktigt ihåg) eller reläet till växlingen(powershiften),hittade det när jag märkte att det var nåt annat som lagt av ,kör/arbetsbelysning eller nåt på instrumentpanelen har ja för mej. När jag fick ordningen på växlingsrelät och strömförsörjningen funkade den fint igen iaf :smile:

Avatar Fallback

Re: Ingen drivning Skogsjan 1088XL

draccatryck  
#57538 Det känns som det kan vara något elfel.. Har bytt ventilhus nu utan resultat.. Det märkliga är att jag får ej igång varken kör/arbetsbelysning eller blinkers... Vilket liknar det problem du pratade om.. Vad gjorde du för att fixa det ?? Kollat alla säkringar och dom är OK.. Vilket relä går till växlingen ? Var brukar det sitta ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen drivning Skogsjan 1088XL

draccatryck  
#57647 Kollade igen all el idag .. Fick igång drivningen.. Men den känns väldigt klen i drivningen.. Backen är väldigt klen rör sig knappt bakåt och går ej att köra speciellt fort framåt heller med maskinen.. I övrigt fungerar den helt ok.. Någon ide ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingen drivning Skogsjan 1088XL

skogsjan695xl  
#57682 Detta låter ju precis som när det är dåligt med olja i transmissionen, men den hade du väll kollat och den var bra.
kanske är nått annat elfel som härjar med dig, potensiometern inne i hytten som man ställer på kan ju vara knasig.

Användarvisningsbild

Re: Ingen drivning Skogsjan 1088XL

Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57712 Olje pumpen till växellådan sitter framme på högra sidan på motorblocket. du kan ju ta ut tryck därifrån och se om den e i skick... ett T-stycke på ledningen och en manometer så har du de fixat...

Avatar Fallback

Re: Ingen drivning Skogsjan 1088XL

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57789 Kolla trycken och pådragspotensiometern verkar som bra ideer,men felet låter precis som de var på vår skotare iofs så kan det vara många olika typer av fel som ger liknande symptom. Är väldigt dåligt insatt i skogsjan,hydrostat förstår ja ju att det är men vad är det för transmisson i övrigt? hög-låg bara eller nån powershift historia med fler steg?

Användarvisningsbild

Re: Ingen drivning Skogsjan 1088XL

skogsjan695xl  
#57817
jönsson84 skrev:Kolla trycken och pådragspotensiometern verkar som bra ideer,men felet låter precis som de var på vår skotare iofs så kan det vara många olika typer av fel som ger liknande symptom. Är väldigt dåligt insatt i skogsjan,hydrostat förstår ja ju att det är men vad är det för transmisson i övrigt? hög-låg bara eller nån powershift historia med fler steg?


Det är ju som sagt hydrostat med en typ powershift med 3lägen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).