Öppna kategorin

Hö tråden, tillverkning och försäljning.

753 inlägg 98227 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

ananders  
#569782
vinterrojarn skrev:Att vända höet gång på gång innebär också att man slår ur näring och must ur höet, kan man låta detta vara och bara vända när man måste/behöver så sparar man näringen där den hör hemma.

Så är då jag lärd av min far och han av flera äldre generationer....

Men om någon anser att det är fel, så kan vi väl föra en diskussion?

Har för mig att det hade med det naturliga vaxet på gräset att göra...🤔


Nä det är nog riktigt att att man inte ska röra för mycket i höet. Tror inte att man slår ut näringen när man vänder i det utan att man slår av och sönder de fina bladen och det är där den mesta av näringen finns. Så på sätt och vis har den äldre generationen rätt, skillnaden på att slå ur eller slå av är ju hårfin.
Det naturliga vaxet på gräset är inte fel att knäcka då gräset torkar fortare men samtidigt så lakas näringen lättare vid regn.

En lärare jag hade på naturbruksgymnasiet hade några bestämda åsikter när det gällde att ta vara på hö.
En var att det nära på skulle vara dödsstraff om man vände höet efter klockan 14.00. Hans motivering till detta var att det inte gör någon nytta då det inte torra något vidare senare på eftermiddagen.
En annan sak han retade sig på var att det oftast var en yngre person som oftast sattes för att vända höet. Denna hade då ett för högt varv på pto som gör att sprätten lättare slår av de fina bladen och dels kör de för fort så det inte blir ordentligt luftat

Elmia
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569788
ananders skrev:
vinterrojarn skrev:Att vända höet gång på gång innebär också att man slår ur näring och must ur höet, kan man låta detta vara och bara vända när man måste/behöver så sparar man näringen där den hör hemma.

Så är då jag lärd av min far och han av flera äldre generationer....

Men om någon anser att det är fel, så kan vi väl föra en diskussion?

Har för mig att det hade med det naturliga vaxet på gräset att göra...🤔


Nä det är nog riktigt att att man inte ska röra för mycket i höet. Tror inte att man slår ut näringen när man vänder i det utan att man slår av och sönder de fina bladen och det är där den mesta av näringen finns. Så på sätt och vis har den äldre generationen rätt, skillnaden på att slå ur eller slå av är ju hårfin.
Det naturliga vaxet på gräset är inte fel att knäcka då gräset torkar fortare men samtidigt så lakas näringen lättare vid regn.

En lärare jag hade på naturbruksgymnasiet hade några bestämda åsikter när det gällde att ta vara på hö.
En var att det nära på skulle vara dödsstraff om man vände höet efter klockan 14.00. Hans motivering till detta var att det inte gör någon nytta då det inte torra något vidare senare på eftermiddagen.
En annan sak han retade sig på var att det oftast var en yngre person som oftast sattes för att vända höet. Denna hade då ett för högt varv på pto som gör att sprätten lättare slår av de fina bladen och dels kör de för fort så det inte blir ordentligt luftat



👍👍 Precis de jag menade...
Ja att sätta en ovan på detta är ju lite si och så, men samtidigt de lär ju sig inte annars.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569803 Jag pratade med en farbror som har tagit hö i 40 år, han sa så här över att det kan ligga upp till 14 dagar på slag: med en slåtterskära så ligger grässtråna som ett paraply för det som är under, vilket gör att man inte behöver oroa dig för fukt och mögel som vid att köra med kross då denna även går närmare backen, och då finns inget rum för fukten som blir att dunsta, den måste gå genom gräset istället för på sidan eller nedåt.

Sedan blir vaxet som paraply.....

Tänk de var inte så dum för i tiden, men ingen kommer nästan ihåg detta idag... :shock: :o

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569806 Jag brukar pressa hö på 8-9 ha och sälja till främst hästägare.
Fella trumslåtter med kross.
Långtidslånad JD (Kuhn?) Vändare.
Vicon strängare.
JD 332 med Hajo-kastare.
Sparman till skulle med plantork.

Gör förhållandevis lösa balar och inbillar mig att torken gör nytta.

Har haft stora problem med vildsvin, byggde stängsel för 30' förra året och hoppas det ska ha avsedd effekt.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569817
D Brown skrev:Jag brukar pressa hö på 8-9 ha och sälja till främst hästägare.
Fella trumslåtter med kross.
Långtidslånad JD (Kuhn?) Vändare.
Vicon strängare.
JD 332 med Hajo-kastare.
Sparman till skulle med plantork.

Gör förhållandevis lösa balar och inbillar mig att torken gör nytta.

Har haft stora problem med vildsvin, byggde stängsel för 30' förra året och hoppas det ska ha avsedd effekt.



Hoppsan, det var värst.....
Att man kan vara så svinaktig.... =))

Att göra lösa balar är ju bra, men vad menas med det från din sida?
Är det ca 10 kilo?
Jag har en mediumpress och pressar ca 12-15 kilos balar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

skogaliten  
#569846
vinterrojarn skrev:Vet inte hur många det är på detta forum som har döttrar med önskan eller äger häst, men denna länk innehåller mycket nyttigt att läsa innan anskaffning av djuret.

https://www.agria.se/hast/artiklar/skot ... asten-ata/


Det var något av det mest fördomsfulla och sexistiska jag hört på länge.

Döttrar, småtjejer med hästar, är det så du ser på hästhållning?

Själv har jag sju stycken nordsvenska Brukshästar, som bl.a. körs i skogen...

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

sveakatten  
#569847
vinterrojarn skrev:Åh tusan, är det ojämt och lågt?

Eller bara lågt?


Jasså det är synd, men det kanske finns någon hötillverkare i närheten?

Fick åka 9 mil i fjol för hö med lastbil.
Därför ska jag försöka fixa så mycket som möjligt själv.
Algomin, vart köper du det, och hur mycket har du på?

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569860 Jag köper på granngården, eller algumin som det också finns, ifrån Tevekvarn i Järvsö.

Algomin är på småpåse ca 10 kilo
Och Algumin är på säck av 1 kbm och uppåt. Den innehåller också något mera, det är nå runda blåa kulor också.


Jag häver alltid på ca 15 kilo/ha.
Men endast innan eller under regn, annars kan man bränna sönder vallen, höns skit utblandandat med vatten eller vassle, är skitbra :-bd.

Åh åka nio mil för hö? Usch...
Ja, jag ska inte säga så mycket jag åkte ca 25 mil enkel resa.... Hade ca 450 kilo varje gång. Så jag förstår... Jag levererade ca 15 ton dit upp till Härjedalen......

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

valtra mega  
#569862 Varför skulle man ha höet att ligga 14 dar det viktigaste med hö är att det är torrt och att det inte regnat på det torkar gör det på 4-5 dar mer troligt att det hinner regna på det om man har det att ligga 14 dar

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Blivande snickare  
#569863
vinterrojarn skrev:Åh åka nio mil för hö? Usch...
Ja, jag ska inte säga så mycket jag åkte ca 25 mil enkel resa.... Hade ca 450 kilo varje gång. Så jag förstår... Jag levererade ca 15 ton dit upp till Härjedalen......

Synd att ingen uppfunnit ett större fordon som skulle ha kunnat ta allt på en gång..
Skulle ha sparat mycket tid och bränsle.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569865
Blivande snickare skrev:
vinterrojarn skrev:Åh åka nio mil för hö? Usch...
Ja, jag ska inte säga så mycket jag åkte ca 25 mil enkel resa.... Hade ca 450 kilo varje gång. Så jag förstår... Jag levererade ca 15 ton dit upp till Härjedalen......

Synd att ingen uppfunnit ett större fordon som skulle ha kunnat ta allt på en gång..
Skulle ha sparat mycket tid och bränsle.


Ja,,, =)) =)) eller det kanske det finns 🤔.
Men kunden ville inte ha det så, erbjöd att hyra en flyttbil typ mindre lastbil, men nä.

Ja ja jag hade fullt betalt och gratis boende, kanske en platta öl eller två... :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569871
valtra mega skrev:Varför skulle man ha höet att ligga 14 dar det viktigaste med hö är att det är torrt och att det inte regnat på det torkar gör det på 4-5 dar mer troligt att det hinner regna på det om man har det att ligga 14 dar


Det är inte meningen att det skall ligga så bara för att, utan om man slår och vädret vrider på prognosen, så kan man låta bli att vända på det, det klarar sig bra och håller sig fräscht. Sedan är det bara att vända och göra hö, när vädret tillåter.

Det torkar vid uppehåll och allmänt bra väder som skrivet inom 5-6 dagar.
Jag brukar ha en fuktighet på ca 16% som högst när jag tar och pressar eller tar in det löst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

tallen100  
#569873
skogaliten skrev:
vinterrojarn skrev:Vet inte hur många det är på detta forum som har döttrar med önskan eller äger häst, men denna länk innehåller mycket nyttigt att läsa innan anskaffning av djuret.

https://www.agria.se/hast/artiklar/skot ... asten-ata/


Det var något av det mest fördomsfulla och sexistiska jag hört på länge.

Döttrar, småtjejer med hästar, är det så du ser på hästhållning?

Själv har jag sju stycken nordsvenska Brukshästar, som bl.a. körs i skogen...

:surp: Ja det var klumpigt skrivet, tjejer brukar väl inte vara ett dugg intresserade av hästar, dom vill säkert ha en cross istället :roll: :wink: .

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569874
skogaliten skrev:
vinterrojarn skrev:Vet inte hur många det är på detta forum som har döttrar med önskan eller äger häst, men denna länk innehåller mycket nyttigt att läsa innan anskaffning av djuret.

https://www.agria.se/hast/artiklar/skot ... asten-ata/


Det var något av det mest fördomsfulla och sexistiska jag hört på länge.

Döttrar, småtjejer med hästar, är det så du ser på hästhållning?

Själv har jag sju stycken nordsvenska Brukshästar, som bl.a. körs i skogen...


Nä inte riktigt, men jag tänkte att artikeln riktade sig främst till mera oerfarna personer, men om jag tolkade fel så ursäkta, jag har haft hästar själv...så.

Jag har ingen kvar häromkring som kör med häst, men det har jag själv gjort.
Här är det hobby eller trav som gäller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569875
tallen100 skrev:
skogaliten skrev:
vinterrojarn skrev:Vet inte hur många det är på detta forum som har döttrar med önskan eller äger häst, men denna länk innehåller mycket nyttigt att läsa innan anskaffning av djuret.

https://www.agria.se/hast/artiklar/skot ... asten-ata/


Det var något av det mest fördomsfulla och sexistiska jag hört på länge.

Döttrar, småtjejer med hästar, är det så du ser på hästhållning?

Själv har jag sju stycken nordsvenska Brukshästar, som bl.a. körs i skogen...

:surp: Ja det var klumpigt skrivet, tjejer brukar väl inte vara ett dugg intresserade av hästar, dom vill säkert ha en cross istället :roll: :wink: .


Det är väl hästkrafter det med... :d

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).