För dig som missat vårt första test av Stihl MS 500i så kan du läsa det i tråden Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutning!.
I ärlighetens namn så var det inte enkelt att sammanfatta det första testet i länken ovan. 500i var en motorsåg som helt saknade referenser. Den har kraft nästan som en 90cc såg samtidigt som den väger som (typ) en 60cc såg. Detta i kombination med en grym acceleration gör att sågen hamnar i en helt egen klass som inte funnits förrän nu.
Förutom att alltid vara oberoende så försöker vi vara nördigt kritiska när vi testar nya produkter. Vi försöker hitta det där som kan vara bra att veta, oavsett om det är positivt eller negativt. För MS 500i så kokade det ner till att det fanns lite sågdamm innanför luftfiltret, detta efter att Lars-Erik kört sågen i tre månader och förbrukat ca 100 liter bensin i den. Och inte brytt sig om luftfiltret! Det känns nästan lite dumt att ta upp eftersom sågen inte verkat brytt sig om detta, men detta är det enda negativa vi hittar.
Men det är så vi människor är funtade och kanske en av anledningarna att vi är där vi är idag. Det har också märkts i snacket om 500i. Här exempel på åsikter som vi hört:
MS 500i kommer aldrig hålla. Det går inte att serietillverka en sådan såg som sedan kommer hålla över tid.
Någon sade att den (troligtvis) är törstig, alltså att den drar mycket bensin.
Den är så dyr att ingen kommer köpa den.
Håller Stihl MS 500i över tid?
Detta var en fråga vi ställde oss efter att ha hört påstående ovan om att den inte kommer göra det. Vi bestämde oss för att försöka få till ett längre test än den vecka som första testen baserades på. Stihl Norden lånade ut sågen igen och nu har den körts över 100 tankar (ca 100 liter bensin) över 3 månader mellan mars och maj 2019.
Och nu kommer det där mänskliga in igen. Ordern från oss till Lars-Erik som kört sågen var att vara stygg mot den. Köra den minst lika hårt som de andra sågarna i arsenalen går, ingen förebyggande service (bara tanka och kör så länge det går).
Så blev det. Och MS 500i verkade gilla det!
Den rackarn har bara gått, helt utan problem. Luftfiltret är i princip helt igensatt. Det verkar inte bekomma den. Den startar på första eller andra rycket (ibland på tredje) och den varvar bättre än någonsin.
Men vänta nu, den måste vara törstig?
Enligt Lars-Erik som alltså nu förbrukat 100 liter bränsle i sågen så är den inte törstig. Detta är alltså ur en professionell manuellhuggares perspektiv där han även då väger in prestation. Då är den inte törstigare än någon annan. Och eftersom den är så effektiv så kan det till och med vara så att den är snål, man har inte riktigt koll på tiden och inser inte att man hunnit mycket längre på kortare tid.
Ok, men ingen kommer väl köpa en såg för över 17.000 kronor?
Jo, ser man till vad som diskuterats i tråden Stort sug efter Stihl MS 500i, flera hundra på kö i Norden så finns det onekligen en sugen målgrupp. För en manuellarbetande skogsentreprenör så är inköpspriset på MS 500i inte avskräckande. Jämför med bilarsenalens månadskostnad så blir summan snabbt hanterbar. Men det kanske viktigaste är att produktionen ökar och sågen förhoppningsvis kan betala sig inom en rimlig tid. Det kommer säkerligen också finnas en marknad för medvetna skogsägare, troligtvis är det flera som “bara ska ha en”.
Även om inte Stihl MS 500i var först med insprutning (nu har vi det där mänskliga igen, det var Jonsered XD som släpptes 1957) så kommer det troligtvis vara så att Stihl MS 500i är den såg som med hjälp av insprutning kommer driva in motorsågsbranschen i en ny era. En era där vi kommer bli bortskämda med lägre vikter och högre effekter. Det känns helt ok!
Här en video som summerar testet, den är på Engelska eftersom vi gjorde den första på Engelska. Skriv här i tråden om du har några frågor, annars - vad tror du om denna såg?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto