SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är resultatet

68 inlägg 25768 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är resultatet  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#569298 Stihls nya 80cc motorsåg med insprutning har tagit motorsågsbranschen med storm. Det är ett surr av sällan skådat slag och med all rätt. Det var länge sedan det skedde något större tekniksprång inom branschen och när det kommer nyheter som dessutom levererar, ja då blir det intressant för alla med intresse av motorsågar.

1559576929_stihl-ms-500i-long-term-test.jpg


För dig som missat vårt första test av Stihl MS 500i så kan du läsa det i tråden Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutning!.

I ärlighetens namn så var det inte enkelt att sammanfatta det första testet i länken ovan. 500i var en motorsåg som helt saknade referenser. Den har kraft nästan som en 90cc såg samtidigt som den väger som (typ) en 60cc såg. Detta i kombination med en grym acceleration gör att sågen hamnar i en helt egen klass som inte funnits förrän nu.

1559576929_stihl-ms-500i-bucking-logs.jpg


Förutom att alltid vara oberoende så försöker vi vara nördigt kritiska när vi testar nya produkter. Vi försöker hitta det där som kan vara bra att veta, oavsett om det är positivt eller negativt. För MS 500i så kokade det ner till att det fanns lite sågdamm innanför luftfiltret, detta efter att Lars-Erik kört sågen i tre månader och förbrukat ca 100 liter bensin i den. Och inte brytt sig om luftfiltret! Det känns nästan lite dumt att ta upp eftersom sågen inte verkat brytt sig om detta, men detta är det enda negativa vi hittar.

1559576929_stihl-ms-500i-lars-erik-sharpening-chain.jpg


Men det är så vi människor är funtade och kanske en av anledningarna att vi är där vi är idag. Det har också märkts i snacket om 500i. Här exempel på åsikter som vi hört:

MS 500i kommer aldrig hålla. Det går inte att serietillverka en sådan såg som sedan kommer hålla över tid.

Någon sade att den (troligtvis) är törstig, alltså att den drar mycket bensin.

Den är så dyr att ingen kommer köpa den.


Håller Stihl MS 500i över tid?
Detta var en fråga vi ställde oss efter att ha hört påstående ovan om att den inte kommer göra det. Vi bestämde oss för att försöka få till ett längre test än den vecka som första testen baserades på. Stihl Norden lånade ut sågen igen och nu har den körts över 100 tankar (ca 100 liter bensin) över 3 månader mellan mars och maj 2019.

Och nu kommer det där mänskliga in igen. Ordern från oss till Lars-Erik som kört sågen var att vara stygg mot den. Köra den minst lika hårt som de andra sågarna i arsenalen går, ingen förebyggande service (bara tanka och kör så länge det går).

Så blev det. Och MS 500i verkade gilla det!

Den rackarn har bara gått, helt utan problem. Luftfiltret är i princip helt igensatt. Det verkar inte bekomma den. Den startar på första eller andra rycket (ibland på tredje) och den varvar bättre än någonsin.

1559576929_stihl-ms-500i-well-tested.jpg


Men vänta nu, den måste vara törstig?
Enligt Lars-Erik som alltså nu förbrukat 100 liter bränsle i sågen så är den inte törstig. Detta är alltså ur en professionell manuellhuggares perspektiv där han även då väger in prestation. Då är den inte törstigare än någon annan. Och eftersom den är så effektiv så kan det till och med vara så att den är snål, man har inte riktigt koll på tiden och inser inte att man hunnit mycket längre på kortare tid.

Ok, men ingen kommer väl köpa en såg för över 17.000 kronor?
Jo, ser man till vad som diskuterats i tråden Stort sug efter Stihl MS 500i, flera hundra på kö i Norden så finns det onekligen en sugen målgrupp. För en manuellarbetande skogsentreprenör så är inköpspriset på MS 500i inte avskräckande. Jämför med bilarsenalens månadskostnad så blir summan snabbt hanterbar. Men det kanske viktigaste är att produktionen ökar och sågen förhoppningsvis kan betala sig inom en rimlig tid. Det kommer säkerligen också finnas en marknad för medvetna skogsägare, troligtvis är det flera som “bara ska ha en”.

Även om inte Stihl MS 500i var först med insprutning (nu har vi det där mänskliga igen, det var Jonsered XD som släpptes 1957) så kommer det troligtvis vara så att Stihl MS 500i är den såg som med hjälp av insprutning kommer driva in motorsågsbranschen i en ny era. En era där vi kommer bli bortskämda med lägre vikter och högre effekter. Det känns helt ok!

1559576929_stihl-ms-500i-fuel-consumtion.jpg


1559576929_stihl-ms-500i-delimbing-spruce.jpg


Här en video som summerar testet, den är på Engelska eftersom vi gjorde den första på Engelska. Skriv här i tråden om du har några frågor, annars - vad tror du om denna såg?





   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

fs480  
#569305 👍 👍👍👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

anersimyra  
#569316 Själv har jag kört min 261 sen jag köpte den förra sommaren utan att ha rengjort filtret, jag har helt enkelt glömt av rengöringen då sågen inte visat några som helst tecken på att börja gå dåligt.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Richard B  
#569328 Intressant artikel, speciellt ang bränsle förbrukning. Finns det något som tyder på att Hva har insprutning på gång? 🙂

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569354 Da bør dei ellers dette dei av lasset dessverre. Ellers kjempebra at de utføre ein så omfattande test!!

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Avslutat-02  
#569355 Det tror jag säkert, någon gång i framtiden.
För tilllfället så verkar de vara ganska nöjda med sina uppdaterade utgåvor.

Men insprutning är framtiden.

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569388
can skrev:Da bør dei ellers dette dei av lasset dessverre. Ellers kjempebra at de utføre ein så omfattande test!!


Google translate säger:
"Då borde de annars annars den här dagen av lasten tyvärr. Annars häftigt att de utför ett så omfattande test !!"

Jag förstår inte den första meningen🤔

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Torbjörn Johnsen  
#569390
D Brown skrev:
can skrev:Da bør dei ellers dette dei av lasset dessverre. Ellers kjempebra at de utføre ein så omfattande test!!


Google translate säger:
"Då borde de annars annars den här dagen av lasten tyvärr. Annars häftigt att de utför ett så omfattande test !!"

Jag förstår inte den första meningen🤔


Ordagrant borde det bli "De bör dem annars ramlar de desverre av vagnen (lasset)" :geek:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Torbjörn Johnsen  
#569391
Torbjörn Johnsen skrev:
D Brown skrev:
can skrev:Da bør dei ellers dette dei av lasset dessverre. Ellers kjempebra at de utføre ein så omfattande test!!


Google translate säger:
"Då borde de annars annars den här dagen av lasten tyvärr. Annars häftigt att de utför ett så omfattande test !!"

Jag förstår inte den första meningen🤔


Ordagrant borde det bli "De bör dem annars ramlar de desverre av vagnen (lasset)" :geek:


Vilket på ren svenska betyder att de blir "frånkörda". Precis som man blir när man ramlar av lasset :grin:

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Avslutat-02  
#569396 Ja, det är en helt riktig analys tror jag🤔 att om inte andra aktörer ändrar sina produkter så blir de omkörda och lämnade till sitt öde.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Fredrik Reuter  
#569398 Hej,
Ja, jag håller med, det är ju så en marknad ska fungera och jag tror Husqvarna kommer svara upp!

Enda passusen oavsett tillverkare är, likt inom bilbranschen, att batteri får ett utökat fokus. Här tror jag att batteri kommer ta en relativt stor del av marknaden i de klena segmenten inom konsumentsågar. Om detta är ett volymsegment så är det naturligt att fokusera på R&D just här. Då kan förbränningstekniken få stå tillbaka och på sikt somna in.

Det vore sorgligt då det troligtvis kommer dröja många år innan det kommer en batterisåg så knäpper ex MS 500i på näsan och klarar av att hugga ~3 m3fub innan batteriet är tomt (och dessutom väga mindre än förbränningssågarna).

Det känns som att Stihl har haft mycket hjälp av sin Stihl kolfibersåg 0,8 kg/hk (Carbon Concept Chainsaw) när de tagit fram MS 500i, eller vad tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Avslutat-02  
#569399 Det ligger mycket i detta, kolfiber är ett lätt men ändå starkt material.

Så länge vi har alkylat bränsle så är nog framtiden för batteri ganska medel, men när produkterna kommer upp i proffsklass då är saken biff...

:-bd

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569405
Torbjörn Johnsen skrev:
Vilket på ren svenska betyder att de blir "frånkörda". Precis som man blir när man ramlar av lasset :grin:


Tack för översättningen, jag bor ju i landskapet bortom Värmland så jag fattade verkligen inte :-b

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Avslutat-02  
#569407 Landskapet bortom Värmland? Lät som sagan om ringen, nästan...... Fattas bara Mordor......🤔

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Raggarö  
#569427 Mordor borde väl bli Fjollträsk...... 8)

Nåja, jag ångrar inte köpet av 462:an, skulle behov/lust uppstå så får man väl köpa en 500i.
Tack för recensionen.

Raggarö

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).