Skogsmässor

Skogsforumträff, 23 - 24 augusti i Säffle (Värmland)

57 inlägg 22962 visningar 43 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsforumträff, 23 - 24 augusti i Säffle (Värmland)

Fredrik Reuter  
#569082 Boka in 23 - 24 augusti i kalendern och förbered GPS:en för att styra kosan mot Säffle i södra Värmland. Vi håller på att plocka ihop en Skogsforumträff som innefattar både studiebesök och besök (inkl camping) på en oförglömlig mindre skogsmässa utanför Säffle.

Prenumerera på denna tråd så du inte missar något om upplägget, du klickar på "ögat" här ovan för att påbörja en prenumeration (du får mail när tråden uppdateras).

Det första som är spikat på träffen är ett besök på Unik Gräv- och Skogsdag 24 augusti 2019, Kila Fjäll, Säffle

Detta kommer bli kul!

####################
UPPDATERING 14 aug
####################

Program för fredagen den 23 augusti

Nu börjar äntligen programmet för fredagen bli klart, vi fick ju ändra i planera då industribesöken inte gick att genomföra. Lördagen vet du kanske sedan tidigare är vigd åt Unik Gräv- och Skogsdag 24 augusti 2019, Kila Fjäll, Säffle och där man också kan campa mellan fredagen och lördagen.

Så här ser programmet för fredagen ut:

09:00 Samling och avfärd från OKQ8 i Säffle. Vi kör bilkaravan och stuvar in oss i så få bilar som möjligt.

10:00 Rosenborgs säteri på Ekenäs. Här träffar vi Bernt Andersson som är skogvaktare på Rosenborg och som kommer ta oss på en rundtur och visa en av Sveriges största ekar, konstig talldöd och flera av de naturliga ekbestånd som gett Ekenäs namnet.

12:00 Lunch på Ekenäs Restaurang.

13:30 Exkursion på Gillertjärns naturreservat. Här finns ett av mycket få vilda bestånd av idegran, allt i en häftig terräng och delvis mycket grov granskog. Här finns mycket intressant att se och några timmar beräknas avsättas för denna aktivitet.

16:00 Om vi orkar och vill så finns ytterligare ett område att titta på alldeles intill Gillertjärn. Jag ska dit och reka först så återkommer jag om jag tror att det kan vara något för oss.

16:00 alt 18:00 Avslutning på Kjell-Ingvars camping i Kila där vi smider planer och laddar upp för skogsmässan som finns intill campingen.

Det är viktigt att man anmäler sig till exkursionen om man vill vara med. Den är kostnadsfri men det kan vara så att man får åka egen bil. Anmälan sker genom Privat Meddelande här på Skogsforum till antingen Fredrik eller Torbjörn.

Förhoppningen är att vi kommer ha en trevlig och intressant dag i skogarna. Rosenborg är en spännande gård med mycket historia, har vi tur så är också ägaren hemma och följer med oss, det är förra ordföranden för Högsta Domstolen Stefan Lindskog. Den bördiga marken och den naturligt föryngrade eken är också intressant, tillsammans med markägarens nuvarande mål med sitt skogsbruk.

Gillertjärn ligger i Långserud, ett område som är känt för sin tuffa terräng med inslag av hyperitberg. Förutom idegranar finns mycket annat intressant att se och diskutera när vi väl är där. Ta chansen och följ med oss!

Kort video från rekognosceringen av undertecknad idag:




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff, 23 - 24 augusti i Säffle (Värmland)

skogsjan695xl  
#569084 Detta får inte missas.

Avatar Fallback

Re: Skogsforumträff, 23 - 24 augusti i Säffle (Värmland)

80-90  
#569110 Dit ska jag 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff, 23 - 24 augusti i Säffle (Värmland)

ananders  
#569116 Något att se fram emot. \:d/
Får be till till högre makter att trösket är färdigt tills dess. 🙏
Eller att det regnar hela helgen här i Skåne.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff, 23 - 24 augusti i Säffle (Värmland)

JensSkoog  
#569121 Bara sjutton mil från Strömstad om man hämtar med
sig en @sundelius på vägen - det är ju inge väg als :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff, 23 - 24 augusti i Säffle (Värmland)

Vardon  
#569122
JensSkoog skrev:Bara sjutton mil från Strömstad om man hämtar med
sig en @sundelius på vägen - det är ju inge väg als :-bd


Mer än en omväg men det är en väl värd väg. Kan man tigga skjuts från stationen?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff, 23 - 24 augusti i Säffle (Värmland)

JensSkoog  
#569129
Vardon skrev:
JensSkoog skrev:Bara sjutton mil från Strömstad om man hämtar med
sig en @sundelius på vägen - det är ju inge väg als :-bd


Mer än en omväg men det är en väl värd väg. Kan man tigga skjuts från stationen?

Självklart :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff, 23 - 24 augusti i Säffle (Värmland)

Ingarhs  
#569146 "Nesten" innenfor nærområdet (bare 10-12 mil), dette må man prøve å få med seg, eller hva @gunstein?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff, 23 - 24 augusti i Säffle (Värmland)

sundelius  
#569149
JensSkoog skrev:Bara sjutton mil från Strömstad om man hämtar med
sig en sundelius på vägen - det är ju inge väg als :-bd

:ymparty: 🤗

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff, 23 - 24 augusti i Säffle (Värmland)

sundelius  
#569150
Ingarhs skrev:"Nesten" innenfor nærområdet (bare 10-12 mil), dette må man prøve å få med seg, eller hva :-bd gunstein?

Såklart ni kommer så vi kan skåla i några Bellman :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Skogsforumträff, 23 - 24 augusti i Säffle (Värmland)

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569164 Blir det tält eller hotell?
Det är frågan?

Jag anar svaret 😁

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff, 23 - 24 augusti i Säffle (Värmland)

sundelius  
#569166 Dum fråga :shock:
Förtjänar inget svar :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff, 23 - 24 augusti i Säffle (Värmland)

Erre  
#569167 Vi kan inte jaga björn på hotell. 🙄

Avatar Fallback

Re: Skogsforumträff, 23 - 24 augusti i Säffle (Värmland)

olle  
#569173 Kommer [emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff, 23 - 24 augusti i Säffle (Värmland)

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569175 Den helgen funkar för mig så jag hänger på

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).