Skogsmiljö och Trädlära

Vad har dödat denna björk?

11 inlägg 9572 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad har dödat denna björk?

morco  
#568198 Jag hittade nu i vår en drygt 20 meter hög björk, ca 30 cm i diameter med stammen full av skador likt denna. Självklart var den tvärdöd då den säkert hade 20-30 lika stora fläckar där barken släppt. Det verkar ju som någon stor fuling till insekt gjort en 10-15 cm lång gång och sprutat ut ägg på vägen, dessa larver har väl sedan gnagt ut detta vackra mönster....
Jag funderar även på om det är insekten som tagit död på börken eller om insektsangreppen kommít efter björken dött samt vad heter krypet??



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad har dödat denna björk?

Nyborg  
#568201 Jag frågade samma sak för ett tag sedan, läs tråden "björken dör" här på forumet. /Johan

Användarvisningsbild

Re: Vad har dödat denna björk?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568205 Björksplintborre är krypet. Den har inte dödat björken men ge TT på sig en starkt försvagad/redan död Björk. Svamp eller torka är mest troligt som tagit död på björken

Avatar Fallback

Re: Vad har dödat denna björk?

morco  
#568220 Tack för svar, det var kanske förra sommaren som tog den då man såg björkarna avlöva tidigt. De tiotal andra björkar i gruppen är lövade men ett par verkar inte gröna i toppen, får se hur det går för dem.... De är lämnade som hänsyn i ett blötare parti på ett mindre hygge

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har dödat denna björk?

Richard B  
#568321 Jo det är barkborre. De brukar angripa när trädet är döende eller försvagat av nån anledning. Så brukar bara angripa träd som ändå skulle ha dött fast ibland lite friskare om de är ovanligt många. Men hur ser du att det är just Björksplintborre när man inte ser utgångshålen Tåndemåla?

Avatar Fallback

Re: Vad har dödat denna björk?

Blivande snickare  
#568329 Skulle gissa att han plockar det på bristen av granbark i bilden :d

Användarvisningsbild

Re: Vad har dödat denna björk?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568330 [quote="Richard B"]Jo det är barkborre. De brukar angripa när trädet är döende eller försvagat av nån anledning. Så brukar bara angripa träd som ändå skulle ha dött fast ibland lite friskare om de är ovanligt många. Men hur ser du att det är just Björksplintborre när man inte ser utgångshålen Tåndemåla?[/

Var just jag ser att detta är björksplintborre och inte åttatandad granbarkborren.
1 Det angripna trädet är en Björk och inte en gran! Granbarkborren kan flyga så fel att de även kan angripa en tall i en grupp med granar men inte få överlevande avkomma i tallen. Så detta är björkplintborre.
2 granenbarkboren har två till tre 8-12 cm långa modergångar. Björksplintborren har två som är 15-20 cm långa.
3 Granbarkborren har ännu inte lyckats döda en gran själv. #:-s Den har hjälp med en blånadssvamp som stryper vattentillförslen till granen. Här ser man inte intensiv blånad för att det angripna trädet är en Björk och inte en gran.
4 Ser man på larvgångarna så är de 8-15 cm lång och inte 2-8 cm som de skulle vara om det var granbarkborren.
5 Granbarkborren blir max 5 mm och björkslintborren upp till 9 mm.

Vad det gäller trädens vitalitet så ger sig alla bagar på nedsatta träd först men granbarkborren klarar av fullt friska 35 m höga granar och det klarar inte några andra skade insekter i Sverige.
Senast redigerad av Tåndemåla ons 29 maj 2019, 06:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad har dödat denna björk?

anersimyra  
#568331
morco skrev:Tack för svar, det var kanske förra sommaren som tog den då man såg björkarna avlöva tidigt. De tiotal andra björkar i gruppen är lövade men ett par verkar inte gröna i toppen, får se hur det går för dem.... De är lämnade som hänsyn i ett blötare parti på ett mindre hygge

Har björken ( vårtbjörk ) alltför blött ” om fötterna ” så blir de lätt angripna av sjukdomar..💦💦😬

Avatar Fallback

Re: Vad har dödat denna björk?

Richard B  
#568351
Blivande snickare skrev:Skulle gissa att han plockar det på bristen av granbark i bilden :d


:d

Avatar Fallback

Re: Vad har dödat denna björk?

Richard B  
#568450 Lägger upp bild ur en bok som berättar om vad som kan angripa en björk ifall någon är intresserad

Användarvisningsbild

Re: Vad har dödat denna björk?

Nyborg  
#568461 👍 :P 🤗

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).