Mettämies skrev:vinterrojarn skrev:Nä, kunden har felkoder på vevaxellägesgivare och på knacksenorn, men tempgivaren är trasig från annat,,, tror att kunden hade försökt själv att byta...
Konstigt fel på bilen, den går tills den blivit varm, sedan börjar den att sluta lyda på gasen, det går ibland att pumpgasa igång den men oftast måste man starta om den.
Då går den i någon mil sedan är det dags igen....
Inga dyra grejer alla delar hittills har kostat ca 1500 kr inklusive moms.
Misstänkt databox, men den är hel.
Sedan bytte jag diodbryggan i gaspedalen.
Kostade 89 kr.
Hoppas den blir bra, kan ju vara lite allt möjligt som ger såna symptom. Spjällhuset är väl också en kandidat.
Det jag menade med givarna är att när motorn bluddrar o går ner i varv så kan det tända koder för både kam och vev utan att det är nåt fel. Men båda dessa är ju rätt vanliga felkällor så det kan bli som en ny bil när du bytt dem.
Slutar den tända eller kan det vara bränslerelaterat också?
skam den som ger sig, har inte misslyckats ännu, men jag har fått hållit på länge med en del. Men å andra sidan så har jag lärt mig mycket på vägen.
Den beter sig som om att databoxen säger ifrån, men startar direkt igen, det skulle nog vara lite mera snurr på startmotorn om det vore bränsle,,,, men det är ju klart, det sitter ju givare och sensorer efter hela vägen, skulle vara då om en får fel information men vid omstart så kvitterar sensorn eller givaren koden....🤔🤔🤔🤔🤔..
Huvudvärk kan man få av hälften, bra att jobba som mekaniker nu mera, då kan jag koppla av och tänka på detta på jobbet.