Öppna kategorin

Det man normalt inte håller på med.

83 inlägg 16910 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#567475
Mettämies skrev:
vinterrojarn skrev:Nä, kunden har felkoder på vevaxellägesgivare och på knacksenorn, men tempgivaren är trasig från annat,,, tror att kunden hade försökt själv att byta...

Konstigt fel på bilen, den går tills den blivit varm, sedan börjar den att sluta lyda på gasen, det går ibland att pumpgasa igång den men oftast måste man starta om den.
Då går den i någon mil sedan är det dags igen....

Inga dyra grejer alla delar hittills har kostat ca 1500 kr inklusive moms. :d

Misstänkt databox, men den är hel.
Sedan bytte jag diodbryggan i gaspedalen.
Kostade 89 kr.


Hoppas den blir bra, kan ju vara lite allt möjligt som ger såna symptom. Spjällhuset är väl också en kandidat.
Det jag menade med givarna är att när motorn bluddrar o går ner i varv så kan det tända koder för både kam och vev utan att det är nåt fel. Men båda dessa är ju rätt vanliga felkällor så det kan bli som en ny bil när du bytt dem.

Slutar den tända eller kan det vara bränslerelaterat också?


skam den som ger sig, har inte misslyckats ännu, men jag har fått hållit på länge med en del. Men å andra sidan så har jag lärt mig mycket på vägen.

Den beter sig som om att databoxen säger ifrån, men startar direkt igen, det skulle nog vara lite mera snurr på startmotorn om det vore bränsle,,,, men det är ju klart, det sitter ju givare och sensorer efter hela vägen, skulle vara då om en får fel information men vid omstart så kvitterar sensorn eller givaren koden....🤔🤔🤔🤔🤔..

Huvudvärk kan man få av hälften, bra att jobba som mekaniker nu mera, då kan jag koppla av och tänka på detta på jobbet.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Det man normalt inte håller på med.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567547 Kom att tänka på en Golf 1.6 diesel jag hade när jag var runt 18. Den gick också fint ett tag men slutade svara på gasen. Jag trodde att filtret hade frusit så jag lossade det och hällde ut lite men det såg normalt ut, men sen gick bilen en stund igen så nåt rätt hade jag gjort! Var på E4 så jag fick stanna och lossa på filtret varje gång för att kunna fortsätta hemåt.
Vad var det för fel tror ni?

Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#567548 Låter nästan som backventil, men å andra sidan, filtret har ju en avluftningsventil som sitter där i alltihopa, det skulle kunna vart den som spökade, för när du öppnade så till fördes det luft och vaccumet släppte...

🤔🤔🤔 Fan att man sitter på BB och inte hemma så man kan ta en ☕ och använda hjärnan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#567551 Skulle ju också kunna varit lite skit som satt och åkte fram och tillbaka innanför filtret...

Fan det här var en rolig tråd de.... :-bd :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det man normalt inte håller på med.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567557 Ingen avluftning i filtret på den. Det gäller en gammal mk1 GOlf, kan ha varit en -83a. Behövde bara en sladd för att gå :)
Du har snuddat lite på rätt orsak men filtret/filterhuset i sig hade inget med problemet att göra.

Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#567563 🤔🤔🤔 pumpen?? Nja, nä...

Men att det skulle sitta skit i ledningen det kan jag tänka mig, eller ett litet jävla hål på ledningen.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det man normalt inte håller på med.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567569 Ja det var skit som var orsaken. Det var fullt med rostflagor inne i tanken, det mesta från påfyllningsröret kan jag tänka mig. När motorn var igång sögs flagorna upp till förfiltret (som en tesil) i tanken och täppte till flödet, när jag lossade filtret så släppte suget och flagorna släppte silen.
Jag var ju ung och höll på och felsökte som fan, sen kom farsan och blåste i slangen vid filtret och det var ju stopp som sen släppte och vi hörde hur det bubblade i tanken. Där blev man en erfarenhet rikare när det gäller felsökning :-bd

Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#567573 Ja man blir alltid en erfarenhet rikare med tiden.

Som sagt kul tråd detta,. Att kunna bolla och ha sig fram och tillbaka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#567841 Jahopp då var man tillbaka på jobbet igår då, första maskinen att åtgärda en timmertruck.....suck, bränsle relaterat problem, och att den inte drev ibland.

Det är en konverter.
Bytte oljan i växellådan hydraulpumpen och filtren, hade bara lite små flis i bottenfiltret.

I med ny olja och provstartade, den gick igång men vid provkörning, då tvärstannar hela motorn, och är som död, efter en liten stund då kom tändningen igång och jag fick köra den en stund på startmotorn....

Väldigt konstigt, då de inte har med varandra att göra....🤔🤔🤔

Är det någon som har lite idéer???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det man normalt inte håller på med.

plax  
#567993 Problem med jordningen har jag lärt mig att det kan bli konstiga symptomer som inte borde ha något samband.

Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#567995 Japp en jordkabel som inte jordar är ju ingen höjdare....

Men den har jag tyvärr kollat....

Felet kommer ibland och ibland inte,,, ibland så stannar driften enbart och ibland hela maskinen....

Och när man ska ha igång den efter detta då måste den gå flera varv på startmotorn..

   TS
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Banuso  
#568002 Ingen dörrgivare som glappar? Eller stolsgivare?

Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#568011 Nä, tyvärr.

Jag funderade på om stoppen var glapp men nä,

Det är ju konstigt, den går jättebra men rött som det är då driver den inte eller så dör hela maskinen....

   TS
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#568039 Jahopp fick in en Skoda Octavia idag....

Som naturligtvis inte fungerar,,,,, den varvar själv upp från 2500 rpm till 4000 rpm.
Dricker olja och rycker...

En verkstad hade bytt vevhusventilationen men då hade detta problem uppstått.....

Hög co2 värden och allmänt ryckig i gången...,

Ja, denna blir till veckan,,, och lite bråttom är det ju då den skall vara på ombesiktning om 2 veckor...... :-ss

Jag trodde jag skulle få mindre att göra, men får bara mer och mer...😰😵.

Men frun ville ju ha en trall också så,,,, jobbar som fan, så jag kan köpa lite virke.
Snart höskörd, första vallen....jippie💀🌛 månskensbonde :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#568097 Det var en jävla bil att jobba med. Trångt och eländigt....

Men inte lika roligt som att demontera frugans buss.....

Där skall lite grejer bytas, som injectorerna och oljetrycksgivaren mm......

Har plockat ner halva fronten.....


Har pluggat på om givare och sensorer i flera veckor, och lärt mig dess funktioner....
Är ett jävla system som någon/några kommit på.

Är egentligen ingen lösning utan mest ett sätt att få en lättare översyn på motorproblem. Men jag tror och tycker nog att det skapar en jävla massa problem.

T,ex en givare krånglar då sprids dess icke funktion vidare till nästa, som till slut har skickat detta ända fram till styrenheten...
Och då blir det trubbel......

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).