Öppna kategorin

Det man normalt inte håller på med.

83 inlägg 16986 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#567146 Jahopp då var det förhoppningsvis det sista jag behövde göra åt spisen.

Men det kanske finns något annat roligt som ni håller på med som man normalt inte håller på med??

Har fått lite förfrågningar om att skruva bilar så jag återkommer nog framöver med mer info :-bd

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#567423 Tänkte jag skulle lägga upp lite bilder från spisen.... :-bd

Skitkul arbete..... :-o

   TS
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#567426 Fick ett paket med lite bildelar idag :-bd

Ska bli ett byte på tändspolarna, och tempgivare, knacksenor,vevaxellägesgivare.

På en bil.

Och lite annat smått och gott.

Bytte broms skivor och klossar på en Nissan Qashqai igår.
Det var ganska mycket riva, då vissa gängor hade skurit i mötande gänga, men med lite gängsnitt och tapp så var saken snart klar. Sen skulle en damask bytas i ett bromsok, lite kladdigt men okej.

En dämpare bak byttes också, McPherson.
Oljebyte i växellådan till 4wd. En kabel sko byttes till lägesenorn. :-bd

Total skruv tid ca 3 Tim och 1700 kr friska pengar på kvitto, bort med lite moms och skatt resten köpte jag lite roligt åt ungarna med...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det man normalt inte håller på med.

Vardon  
#567450
vinterrojarn skrev:Tänkte jag skulle lägga upp lite bilder från spisen.... :-bd

Skitkul arbete..... :-o


Man blir ju onekligen funderasam på vad som orsakat det där... se till att ha batterier till brandvarnaren hemma....

Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

tallen100  
#567457 Jag gissar på något elfel :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Det man normalt inte håller på med.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567459
vinterrojarn skrev:Fick ett paket med lite bildelar idag :-bd

Ska bli ett byte på tändspolarna, och tempgivare, knacksenor,vevaxellägesgivare.

På en bil.

Låter som en SAAB :d


Varför byta alla givare, vill kunden att de ska bytas i hopp om att fixa nåt diffust symptom? Är ju osannolikt att det är fel på alla givare samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Det man normalt inte håller på med.

Camaro1969  
#567461 hyrde grävare och beställde en värmepump på nätet..
sen installerade jag jordvärme, det var väldigt läroroikt, och man förstår sitt eget värmesystem bättre


nackdelen är att det vart svinigt dyrt... jag var ju tvungen att köpa mig en egen grävare för det var så himla roligt!!

sen har jag fått hjälpa 2 bekanta att montera in sina värmepumpar och leka rörkrökare... :-bd

Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#567462 Nä, kunden har felkoder på vevaxellägesgivare och på knacksenorn, men tempgivaren är trasig från annat,,, tror att kunden hade försökt själv att byta...

Konstigt fel på bilen, den går tills den blivit varm, sedan börjar den att sluta lyda på gasen, det går ibland att pumpgasa igång den men oftast måste man starta om den.
Då går den i någon mil sedan är det dags igen....

Inga dyra grejer alla delar hittills har kostat ca 1500 kr inklusive moms. :d

Misstänkt databox, men den är hel.
Sedan bytte jag diodbryggan i gaspedalen.
Kostade 89 kr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#567463
Camaro1969 skrev:hyrde grävare och beställde en värmepump på nätet..
sen installerade jag jordvärme, det var väldigt läroroikt, och man förstår sitt eget värmesystem bättre


nackdelen är att det vart svinigt dyrt... jag var ju tvungen att köpa mig en egen grävare för det var så himla roligt!!

sen har jag fått hjälpa 2 bekanta att montera in sina värmepumpar och leka rörkrökare... :-bd


Det är ju lite det jag menar, om inte man har råd eller någon inte vill hjälpa då får man fixa själv.

Min bilkunder har oftast varit på många ställen innan jag får frågan att hjälpa till.
Men inte många verkstäder häromkring vill ta i dessa fall.

Jag gör det gärna, och beställer delar från Tyskland. Orginal delar oftast men mycket billigare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#567464 Fördelarna med en egen grävare är ju ofantliga.

Sen att kunna hjälpa bekanta är ju alltid roligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#567465
Vardon skrev:
vinterrojarn skrev:Tänkte jag skulle lägga upp lite bilder från spisen.... :-bd

Skitkul arbete..... :-o


Man blir ju onekligen funderasam på vad som orsakat det där... se till att ha batterier till brandvarnaren hemma....


Det som var största orsaken var att det blivit rost emellan två kontakter sedan hade en fasen haft fel på nollan, den var felmonterad. Jag tyckte väl kanske att en behörig installatör skulle ha kollat över kablarna innan montering, men så skede ej.

Inte för att skylla på någon, men om man monterar en spis t,ex så tycker då jag att lyfta på en lucka och se kanske inte är så jobbigt....

En induktionsspis är jättekänslig för erga på kontaktytorna, minsta lilla fukt och det blir ett jävla liv i skiten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det man normalt inte håller på med.

Camaro1969  
#567466
vinterrojarn skrev:
Camaro1969 skrev:hyrde grävare och beställde en värmepump på nätet..
sen installerade jag jordvärme, det var väldigt läroroikt, och man förstår sitt eget värmesystem bättre


nackdelen är att det vart svinigt dyrt... jag var ju tvungen att köpa mig en egen grävare för det var så himla roligt!!

sen har jag fått hjälpa 2 bekanta att montera in sina värmepumpar och leka rörkrökare... :-bd


Det är ju lite det jag menar, om inte man har råd eller någon inte vill hjälpa då får man fixa själv.

Min bilkunder har oftast varit på många ställen innan jag får frågan att hjälpa till.
Men inte många verkstäder häromkring vill ta i dessa fall.

Jag gör det gärna, och beställer delar från Tyskland. Orginal delar oftast men mycket billigare.


hur svårt kan det vara och vad är det värsta som kan hända brukar jag fundera på..
det är ju inte precis hjärnkirurgi, så det är väl bara att försöka=)

jag brukar försöka laga bilarna själv jag med, kör jag fast riktigt så har jag en granne som kan allt... så jag törs ju lixom börja =)

bytte koppling ifjol på en typ "ny" volvo v50, hade säkert gått på minst 15000:- på nån verkstad.. jag beställde delar från tyskland för 1500:- och gjorde jobbet själv med lite hjälp av grannen då =)

nä det är bara att försöka =)

Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#567467 Japp, men vissa är ju så väldigt nervösa över verkstäder och skit. Jag brukar lägga på felsökarn först sedan lyssnar jag och letar lite.

Men att en bil inte skulle fungera utan data och annat rammel är ju bara beklagligt, motorn går ju oavsett, men sedan finns det så mycket som är runt omkring som jävlas.

Hjälpte en man ifjol med en Volvo, där databoxen tappade motståndet.

Tre verkstäder hade letat och sagt att han skulle byta databoxen, jag letade runt lite och snubblade över en batteri kabel som satt väldigt löst. Byte ut den mot en ny då den var lite skadad och se på tusan bilen fungerade, sedan dess får jag göra allt åt honom, nästa vecka är det hjullager fram som skall bytas. En platta 🍺 blir nog betalningen.👍. Ska få smörgåstårta idag om jag inte måste till BB istället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det man normalt inte håller på med.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567469
vinterrojarn skrev:Nä, kunden har felkoder på vevaxellägesgivare och på knacksenorn, men tempgivaren är trasig från annat,,, tror att kunden hade försökt själv att byta...

Konstigt fel på bilen, den går tills den blivit varm, sedan börjar den att sluta lyda på gasen, det går ibland att pumpgasa igång den men oftast måste man starta om den.
Då går den i någon mil sedan är det dags igen....

Inga dyra grejer alla delar hittills har kostat ca 1500 kr inklusive moms. :d

Misstänkt databox, men den är hel.
Sedan bytte jag diodbryggan i gaspedalen.
Kostade 89 kr.


Hoppas den blir bra, kan ju vara lite allt möjligt som ger såna symptom. Spjällhuset är väl också en kandidat.
Det jag menade med givarna är att när motorn bluddrar o går ner i varv så kan det tända koder för både kam och vev utan att det är nåt fel. Men båda dessa är ju rätt vanliga felkällor så det kan bli som en ny bil när du bytt dem.

Slutar den tända eller kan det vara bränslerelaterat också?

Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#567474 Javisst det är ju en massa tok som skall kännas av. Jag har demonterat spjällhuset, rengjort och åter monterat, jag har bytt bränslefilter, rengjort pumpen, provtryckt spridarna, eller nja felsökt injectorerna då det är en bensinare. Nu har jag fått själva motorn att gå jättebra, men inte när jag använder mig av elgivarna, så jag tror starkt på elfel. Skulle tro att en del av sjukan ligger i vevaxellägesgivaren....

Då denna inte höll rätt motstånd varken kall eller varm. Dess huvudsakliga arbetsuppgifter är ju att förvandla magnetism till strömvågor som sedan skickas till databoxen, inne i databoxen förvandlas detta om till ettor och nollor, denna kod som skrivs, skickas till bränslepumpen och tändningen, luftburken.

Så om någon av dessa komponenter ej fungerar helt då blir det krångel.

Men att vissa har svårt för detta system det förstår jag, för jävlar va tillkrånglat vissa system är.

Bara det att en databox inte fungerar korrekt vid för liten spänning i batteriet, bilen startar och går, men vissa system orkar inte fungera, helt utan att man märker dess närvaro, då generatorn skickar på ström till alla delar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).