Motorsåg och handhållet

Köp av röjsåg

39 inlägg 8566 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köp av röjsåg

TrioBrake  
#565197 Är på jakt efter en röjsåg, som ska gå i firman och hemma i skogen, så den kommer att användas till slyröjning men också skogsröjning. Så vad kan ni rekommendera?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köp av röjsåg

Avslutat-02  
#565204 Eftersom den går på både klent och grovt så skulle jag satsa på Hva 545- 2245.
Stihl 410-460.

Bra sågar med lämplig vikt.

Användarvisningsbild

Re: Köp av röjsåg

Kälvene  
#565206 Kan varmt rekommendera Husqvarna 545 fxt autotune 👍👍

Avatar Fallback

Re: Köp av röjsåg

Ldsaren  
#565208 Stihlen verkar vara av bättre kvalité, speciellt vinkelväxlarna.
Nu kanske det är lika med dom!

Användarvisningsbild

Re: Köp av röjsåg

JensSkoog  
#565210 Vinkelväxelen på FS460 är visst omöjligt att ha sönder. Har körd med min 460 i "markberedning" med
den treuddiga kratkniven, och den håller ut.
Men sågen känns klumpig och jag gillar inte gå med den hela dan.
Skulle heller gå för 410'an.
Jag körer med FS130 och klinga i klenröjning, men när det blir över 2" hämtar jag fram min gamla FS480 :wink:

Avatar Fallback

Re: Köp av röjsåg

Avslutat-02  
#565213 Har inte haft många vinkelväxel problem i verkstaden, men visst det händer.

Det som är oftast, är att lagren inte har fått fett, pga att många nya lager är kapslade och inte släpper in fettet.

Men visst det händer, jag hade sönder 3 nya på mina stihlar när de var nya.

Användarvisningsbild

Re: Köp av röjsåg

TrioBrake  
#565216 Hmm, så egentligen så kvittar det, dom är lika bra/dåliga? ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av röjsåg

Avslutat-02  
#565230 Jag skulle inte låsa upp mig på just vinkelväxel problem, utan välja en såg jag trivs med istället.

Brukar finnas demosågar hos sin lokala återförsäljare, då kan man köra två tre stycken....och utvärdera lite... :-bd

Avatar Fallback

Re: Köp av röjsåg

Ldsaren  
#565274 Som Jensskoog skriver att ha en lättare såg när man har finare röjning.
Don efter persson.

Användarvisningsbild

Re: Köp av röjsåg

TrioBrake  
#565309 Lutar per automatik mot en 545 fxt då jag har kört en del med en sådan när jag gick GRUSK utbildningen, men ska nog allt ta och titta på stihs motsvarighet ändå nästa gång jag är inne hos handlarn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av röjsåg

Pamf  
#565313
TrioBrake skrev:Lutar per automatik mot en 545 fxt då jag har kört en del med en sådan när jag gick GRUSK utbildningen, men ska nog allt ta och titta på stihs motsvarighet ändå nästa gång jag är inne hos handlarn
Det jag uppskattar hos stihl är den mkt enkla startproceduren samt om du väljer 460 o uppåt det smidiga systemet med att byta mellan trimmerhuvud o klinga

Avatar Fallback

Re: Köp av röjsåg

källefall8  
#565314 På 545 fxt autotune trycker man på startknappen och drar i snöret, varm eller kall spelar ingen roll. Det tycker jag är enkelt... vad är smidigare att byta klinga på stihlen?

Avatar Fallback

Re: Köp av röjsåg

Avslutat-02  
#565321
Pamf skrev:
TrioBrake skrev:Lutar per automatik mot en 545 fxt då jag har kört en del med en sådan när jag gick GRUSK utbildningen, men ska nog allt ta och titta på stihs motsvarighet ändå nästa gång jag är inne hos handlarn
Det jag uppskattar hos stihl är den mkt enkla startproceduren samt om du väljer 460 o uppåt det smidiga systemet med att byta mellan trimmerhuvud o klinga



Det är väl lika enkelt på båda sågar, va gäller trimmer huvud så är det väl beroende på vilket märke....

Användarvisningsbild

Re: Köp av röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565327
vinterrojarn skrev:
Pamf skrev:
TrioBrake skrev:Lutar per automatik mot en 545 fxt då jag har kört en del med en sådan när jag gick GRUSK utbildningen, men ska nog allt ta och titta på stihs motsvarighet ändå nästa gång jag är inne hos handlarn
Det jag uppskattar hos stihl är den mkt enkla startproceduren samt om du väljer 460 o uppåt det smidiga systemet med att byta mellan trimmerhuvud o klinga



Det är väl lika enkelt på båda sågar, va gäller trimmer huvud så är det väl beroende på vilket märke....


Nja, på Stihl 460/490 byter du vinkelväxel och skärutrustning i ett paket. Praktiskt då det är olika vinklar på vinkelväxeln, beroende om det ska röjas sly eller gräs.

På Stihl är det dessutom samma diameter på del långa riggröret avsedd för gräs och det kortare riggröret avsedd för sly, varför det är lätt att växla där också. Praktiskt för mig som är lång...

Själv har jag Stihl 480 och Stihl 490. 480:in har jag knappt rört sedan jag köpte 490:in....
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 06 maj 2019, 15:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köp av röjsåg

Avslutat-02  
#565330 Byta växel kan du ju göra på hva också, det är lika lätt.

Samma riggrör på hva förutom hva 555 Fxt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).