Skotare

Pris på Rottne F12

14 inlägg 8418 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pris på Rottne F12

Hypro77  
#564611 Hej,

Jag brukar spana efter skotare på Blocket och företrädesvis Rottnes maskiner. Har märkt att deras F12 och F12s ofta ligger kvar många gånger längre än de andra modellerna. De brukar också ligga ganska mycket lägre i pris relativt sett samtidigt som de är av nyare årgång. Varför ser marknaden ut så? Är de för att de har för dålig kvalite? För stora? För dyra i drift? Inte bra skotare generellt?

/Daniel



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Pris på Rottne F12

Aleck  
#564612 Det är väl ingen hemlighet att de första årsmodellerna med F12 hade en hel del problem. Man kan väl också generellt säga att de användes lite hårdare med tyngre laster än vad de var avsedda för. Har Aldrig sett en F12S som inte varit svetsad och förstärkt i vagnen.

Avatar Fallback

Re: Pris på Rottne F12

bgl  
#564614 Vi får vänta och se om någon vågar tala om totalkostnaden för renovering av styrbara bakboggin!

Avatar Fallback

Re: Pris på Rottne F12

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564649 Den blir väldigt smidig med styrbarheten och de har fortsatt med den styrbara vagnen i efterföljaren F13. Alltihop är typiskt Rottne. Inte direkt förfinat men robust gjort.

Avatar Fallback

Re: Pris på Rottne F12

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564955 En bekant har en gallringsgrupp med en F12 + en H8. F12:an har gått över 30 000 timmar. Maskinerna går med anställda förare. Ägaren är mjölkbonde men han håller stenkoll på ekonomin. Hade det varit något problem med F12:an så hade den inte varit kvar.

Användarvisningsbild

Re: Pris på Rottne F12

Fredrik Reuter  
#566573 Hej,
Här är en ny video som visar den styrbara vagnen på F13s.
Helt klart är att styrbar boggie kan göra underverk, men det kräver en engagerad och duktig skotarförare!


Avatar Fallback

Re: Pris på Rottne F12

uffejohan  
#566575 Jag har en RapidG och tycker den är väldigt smidig att köra. Kör bara det jag manuellhugger på egna fastigheten och snål som man är blir det så smala vägar som möjligt. Eftersom terrängen är stenig blir det ofta lite kringelikrokigt och då är det en stor fördel med styrbar vagn. Dessutom kan man styra upp vagnen om det är snedlut och risken blir mindre att stakarna skaver i träden. Kommer bara traktordelen igenom passagerna så följer alltid vagnen med. Visserligen blir den lite tyngre men med 700x26,5 så kommer jag längre ut på mossen än vad betydligt lättare maskiner gör. Ser bara fördelar även om min har manuell styrning. Gör man sig bara omaket att smörja de knöliga smörjpunkterna på vagnstyrningen ser det ut som om lagringarna håller länge och ger inte några dyra reparationer. Min är en -00:a och har gått 16000 timmar och spinner som en katt.

Avatar Fallback

Re: Pris på Rottne F12

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566581 Inte behöver man vara särskilt "duktig" för att trycka i automatläget på F12:an och vagnen spårar som en gammal Mini-Bruunett. Om det bara är manuell styrning på de gamla Rapiderna så är det säkert knöligare.

Avatar Fallback

Re: Pris på Rottne F12

Hypro77  
#590564 Jag funderar på hur en Rottne F12s skulle fungera för självverksam som hugger lite då och då. Kör nu med Hypro 755 vilket funkar bra, men i stormbrötarna som kommer med jämna mellanrum börjar 1 kubiksträd som ligger 6,5- 7m bort bli för tunga, speciellt då de hänger i varandra och man måste över stubbarna. När man når det läget skulle man vilja rulla in en kraftigare skotare som drar till sig och rättar till stammarna lite, samtidigt som man tar ett lass med sig ut. Sen kan man fortsätta med Hypron. Jag tror att Hypron skulle bli dubbelt så effektiv med sådan metod då svåra träd dras fram och man får lite svängrum där det utkörda timret låg. Samma resonemang kan användas när man fäller många barkborreträd, finns ju en tendens att man fäller ihop egna brötar...Sen i gallring, är det galenskap att släppa in en F12s där? De är ju tunga, funderat lite på Rottne Rapid också men gillar F12s styrbara vagn och de 72-80 KNm lyftkraft i ev brötar. Tror Rapid ligger på 60, vilket naturligtvis också är bra. Jag vet att detta inte är ekonomiskt, men vill kunna reda ut barkborrar o stormar utan att jobba som en idiot eller bli alltför beroende av att ringa in hjälp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pris på Rottne F12

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590569 Rapid finns med styrbar vagn med

Avatar Fallback

Re: Pris på Rottne F12

uffejohan  
#590621 Jag har en RapidG med styrbar vagn som ”gårdsmaskin”. Jag tycker det är en fantastiskt fin maskin, 8wd ger bra komfort i hytten. Vagnsstyrningen är ju manuell men tar man det lite lugnt där det är knixigt är det inga problem. När man passerat slänger man en blick på indikatorn och korrigerar läget med knappen. Visst, det är en jämförelsevis rätt stor o tung maskin, men hugger man med lite planering tycker då inte jag att jag får bredare stickvägar än med en hyfsat stor traktor/huggarvagn. Med 700x26.5 hjul blir bärigheten bra.
Reservdelar till bra pris finns det på Rottne. Jag har haft den i 6 år nu och det har varit i princip problemfritt bortsett från krånglande vagnsbroms som nu är åtgärdad. Se upp med ramsprickor vid bankarnas infästningar. Maskiner med JD-motorer har dubbla bränslefilter och kan vara känsliga att starta när det är lite diesel i tanken.

Avatar Fallback

Re: Pris på Rottne F12

svahnström  
#600457 Just köpt en F12S, från 2005 med 11000tim på mätaren. Har tidigare haft en F9-6 som funkade fint men på grund av att jag vill kunna köra allt från 1a gallring till krävande slutavverkning samt grot så föll valet på en F12a tack vare smidigheten med vagnstyrningen. Visst, maskinen är tyngre än en 10tonnare men har ju också större hjul som med band ger stor yta. Tror F9an vägde 11,5ton mot 12ans 14,5ton men då är det långkran på 12an. Motsvarande 12tons maskiner väger ju också runt 15ton. Boggilyft har jag haft på dom tidigare maskinerna så det är det även på denna, något jag inte vill vara utan.
Som någon sa så är vagnsramen lite svag kring luckan vid främre banken och underhåller man inte vagnstyrningen kan det nog bli dyrt att renovera. I övrigt tror jag inte att det är en sämre maskin än motsvarande.

Avatar Fallback

Re: Pris på Rottne F12

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600701 Köpte en 06 häromåret med 14400 timmar. Är uppe i 15500 nu. Visst finns det saker att reta sig på. Grinden är hydrauliskt flyttbar några dec. men varför? 3 metersved ligger kvar även i främre läget. Mellanbanken sitter för långt fram precis där man vill greppa. Kanske är det något samband där om de kör jättekorta kubb i Rottnes hemland? Kran är för stor och för kort. Hela maskin rister när man lastar och särskilt med midjelåset inkopplat. Boggilyften låser sig när man slår av maskin och det är typ åtta knappar att trycka på innan man är igång igen. Inga instrument finns, bara en pytteliten skärm där man får knappa sig fram för att kolla om man har soppa kvar eller vad den larmar för denna gång för han larmar jämt och falsklarm för det mesta. Ingen innerbelysning, man får ha ficklampa för att hitta knapparna. Den är effektiv och driftsäker med hyfsad ekonomi, peppar,peppar. Men skulle jag ha den bara till självverksamhet så skulle jag ha något mindre och enklare.

Avatar Fallback

Re: Pris på Rottne F12

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619563 En sak till jag lärt mig mig den hårda vägen. F12-S har olika fälgar fram och bak. En framfälg går inte bak. En bakfälg går fram men breddar onödigt mycket.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).