Skördare

Logmax 5000 eller SP551?

17 inlägg 10858 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Logmax 5000 eller SP551?

mollberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56404 Har nu kommit hem från stormarbeten i Tyskland.Skördaren (580B) skall nu byggas om för gallringsarbeten.Skall byta vipp till 11.3m, men vilket aggregat skall man välja?Logmax 5000 eller Sp 551,har tänkt ett bättre beg,idag sitter det LM7000,som ställs på hyllan till nästa storm.
Vill gärna veta för och nackdelar med de båda aggregaten.



   TS
Avatar Fallback

Re: Logmax 5000 eller SP551?

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56406 Tror SP har uppdaterat 551 till 561?

Användarvisningsbild

Re: Logmax 5000 eller SP551?

Thunborg  
#56411
Jesper skrev:Tror SP har uppdaterat 551 till 561?


Spelar nog ingen roll :surp: Har du kört 7000 innan borde vatet va lätt, om du nu inte vill skruva :wink:
Jag tycker alltså ett 5000 8)

Användarvisningsbild

Re: Logmax 5000 eller SP551?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56413 Min röst går på SP :)

Användarvisningsbild

Re: Logmax 5000 eller SP551?

skogsjan695xl  
#56423 jag skulle då välja ett 5000.

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000 eller SP551?

gremo  
#56451 Jag tycker servicen på sp är kanon allt finns ju i ljungby och jag har bara en timme dit.var logmax håller hus vet jag ju inte ,men man hör ju överallt att logmax är jäkligt driftssäkra,sen verkar dom betydligt mer lättskruvade än sp.
På sp måste man nästan alltid lossa en extra grej när man ska ha bort nåt.

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000 eller SP551?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56848 Jag har kört 551 ganska mycket och jag tror inte att ett 551 är ett bättre alternativ än ett LM5000. Särskilt inte när du kört 7000 innan så du vet hur LogMax fungerar. Så är du nöjd med ditt LM så köp ett till :geek:

Användarvisningsbild

Re: Logmax 5000 eller SP551?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56890 instämmer - ta ett 5000c, om du e nöjd med konceptet!
Jag har testat båda märkena, men kör hellre Logmax nu.
Billigare (iaf förut) i inköp, och driftsäkrare. Likvärdig produktion. Mindre finesser, men kanske sämre diamätning?
Är väl tom. en del gemensamma komponenter med ditt 7000 - givare etc.
Ecolog o Logmax funkar väl rätt bra ihop oxo....

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000 eller SP551?

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56894
Thunborg skrev:
Jesper skrev:Tror SP har uppdaterat 551 till 561?


Spelar nog ingen roll :surp: Har du kört 7000 innan borde vatet va lätt, om du nu inte vill skruva :wink:
Jag tycker alltså ett 5000 8)


Ja, jag skrev ju inget tidigare, men jag har aldrig kört ett Logmax så jag tänkte att jag inte har något att jämnföra med. Dessutom kör jag 451 men de är väl ganska lika ett 451 (461?).

Men jag tycker i alla fall att det borde gå att bygga saker och ting enklare än Sp har gjort. Det är så jäkla trångt när man ska byta något så man blir lika förbannad varje gång. I måndags bytte jag en slang till valsmotor och då fick jag montera bort ett par magneter och kontakter, sen pilla in nyckeln mellan ett par slangar och då kunde jag dra 1/8 dels varv, sen ut med nyckeln och vända på den osv och fortsätta. Matarvalsslangar har jag bytt ett par vid det här laget dessutom, går åt många såna.

En annan irriterande grej är att det alltid blir skit i kedjespänningen så det inte går att trycka tillbaka svärdshållaren tillräckligt för att den ska låsa fast när man ska byta kedja.

På plussidan är väl att det på dom 3200 timmar vi har kört hittils inte har varit några allvarliga saker med det, det har knallat och gått. Inget som har spruckit eller dylikt. Några o-ringar har vi bytt, är väl det största. Sen tycker jag att det går åt mycket slang, spec. till matarvalsarna. Fast det ska visst gå att göra om där med banjoanslutningar istället, då ska det hålla bättre.
Vi har dessutom flertträd på vårat och det funkar väl ganska ok, dock är armarna mycket kortare på Sp än på Logmax, men istället fälls dom in helt när man inte använder det.

Jag skulle satsa på ett Lm 5000 om du nu har kört 7000 innan. Utan att veta tror jag det är mer lättmekat, ser så ut i alla fall.

Jaja lite svammel blev det, men det är som sagt om 451, men bättre än inget. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Logmax 5000 eller SP551?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56917
Jesper skrev:[ men jag har aldrig kört ett Logmax så jag tänkte att jag inte har något att jämnföra med. :


Hörru grabben - ljug nu inte så näsan blir för lång: Du testade väl mitt gamla LogMax 5000 lite, nått träd eller 2 ?? :lol:

Va vare ja sa om SP? Du skulle få byta slang, å de e inte alltid så roliga... Jag har iof oxo bytt slang nu: 2 st på 2500h! hehehe..
Men dock har jag bytt 2 knivar på garanti.. :| Mindre bra, men otroligt lättmekat - ca 10 minuter /st..

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000 eller SP551?

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56947
kalhygge skrev:
Jesper skrev:[ men jag har aldrig kört ett Logmax så jag tänkte att jag inte har något att jämnföra med. :


Hörru grabben - ljug nu inte så näsan blir för lång: Du testade väl mitt gamla LogMax 5000 lite, nått träd eller 2 ?? :lol:

Va vare ja sa om SP? Du skulle få byta slang, å de e inte alltid så roliga... Jag har iof oxo bytt slang nu: 2 st på 2500h! hehehe..
Men dock har jag bytt 2 knivar på garanti.. :| Mindre bra, men otroligt lättmekat - ca 10 minuter /st..



Ajustja, det hade jag glömt :oops:
Det var dock en upplevelse med dina knappar där allt såg som timberjack med inget fungerade som det. :grin:

Jo vi skulle egentligen ha haft LM 4000 men i samma veva som dom köpte maskinen förra året så sa Komatsu upp samarbetet med Logmax och Valmet har ju inga vettiga gallringsaggregat till långa kranen.

Hur var det nu, hade inte du en spricka i såglådan med? :roll: :wink:

Men annars går 451 rätt bra, men lättmekat är det inte.

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000 eller SP551?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56979 Matarvalsslangar är ju en klassiker på SP, även 551. Byte hur många som helst när vi körde SP... Tror att det blir tryckpeakar som inte slangarna klarar av för dom verkligen exploderar sönder.

Användarvisningsbild

Re: Logmax 5000 eller SP551?

Lill Junior  
#58124 Satsa på ett Waratah/JD 745 lr 754 ist....

Användarvisningsbild

Re: Logmax 5000 eller SP551?

skogsjan695xl  
#58154
mollberg skrev:Har nu kommit hem från stormarbeten i Tyskland.Skördaren (580B) skall nu byggas om för gallringsarbeten.Skall byta vipp till 11.3m, men vilket aggregat skall man välja?Logmax 5000 eller Sp 551,har tänkt ett bättre beg,idag sitter det LM7000,som ställs på hyllan till nästa storm.
Vill gärna veta för och nackdelar med de båda aggregaten.


Du borde väll vara van vid logmax, du har ju själv skrivit att det sitter ett LM7000.
Men iaf, kör log max som jag skrivit tidigare.
Satt en sp 451 på den 901an jag körde förut, fy fan för att byta slang på dom.

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000 eller SP551?

mattis210  
#60086 ska va Sp

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).