Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Malwa eller Hypro?

30 inlägg 13158 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

Williamm  
#564100 ”Vilken modell av MB trac tänker du? De mindre serierna har inte möjlighet att vända stolen i hytten om man inte är beredd att sätta kapen i hyttväggen, gör man detta får man det riktigt rymligt bakåt. Dock gäller det att inte ta bort möjligheten att fälla hytten, har sett allt för många som gjort detta. Det är ungefär lika dumt som att svetsa fast motorhuven och sidoplåtaran så dessa inte går att öppna. En Merca av större modell med vändbar förarplats, alltså fullt körbar bakåt hade inte varit dumt, dock börjar de bli lite onödigt stora för skogen, bortsett från det hade det varit kanon.”

Är MB Trac 1000 lagom eller ska det vara en mindre, typ 900/900turbo?

Skulle man kanske kunna vända hytten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

JohannesG  
#564105 1000 skulle säkert passa bra. 900 eller ännu mindre är ju smidigare, men jag tror att det är bra att ha lite tyngd framför. Och trots att det är en 6:a är den förhållandevis snål. Mindre än 900 skulle jag inte gå. De må vara samma ram, men det märks tydligt att 800 är en mindre traktor än 900.

Vända hytten? Allt går, men det blir mycket mer arbete än det är värt. Då är det nog bättre att bygga om befintlig. Inspiration kan man ta från WF trac 1100. Men ska man göra ett sådan projekt bör man veta att man går iland med det och det inte bli halvgjort med en sönderkapad traktor som resultat. Det finns mycket med Mercorna som jag ogillar, men att skrota fungerande traktorer är respektlös för att uttrycka sig milt.

Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

Williamm  
#564249 Att vända hytten är nog onödigt. Och, klart att man inte ska skrota en fungerande maskin.
Vad är skillnaden mellan WF trac och MB trac? Och hur är det att köra i skogen med en MB trac (med tanke på växlar m.m.)?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

JohannesG  
#564282 Wf trac är från början en mindre helstamslunnare, nu gör de vad jag förstår snabbgående skördare och skotare också. Tror de började byggas efter Mercedes slutade med MB trac. 1100 är väldigt lik MB trac 1000, dock fyrcylindrig. Det är alltså ingen traktor utan en skogsmaskin, de har även en högre egenvikt.
Är inte helt säker på om det är samma företag som byggde om MB trac till lunnare, men inte omöjligt. Googla så hittar du mycket kul att titta på.

Hur de är att köra?
Största nackdelen är väl den större vändcirkeln och ibland begränsad sikt pga av hyttens placering och utformning. I övrigt fungerar de helt okej. Riktiga diffspärrar både fram och bak, driver alltså 100% på alla hjul.
Senast redigerad av JohannesG mån 29 apr 2019, 17:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

JohannesG  
#564283 Finns en tråd om MB trac där jag tagit upp en del för och nackdelar. Är lite kluven, de är både bra och dåliga samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

Seb macahan  
#564343 Hej
Jag har läst igenom tråden lite snabbt. Jag tror du överskattar hur grovt Hypro´n klarar. Ansolut kan man ta lite grövre än många andra påhängsprocessorer, men den lämpar sig inte till att "hugga" grovt med. Innan jag bestämde mig för mitt koncept som jag har idag så åkte jag ut och tittade och pratade med ägare till diverse olika system. Jag skulle nog säga att 40-45cm är nog ungefär vad Hypro´n är byggd o klara, visst går det o trycka igenom en o annan grövre men då frestar det. Man vill alltid tro att det finns en "genväg" som löser ens alla behov men oftast blir det kompromisser så man missar det verkliga målet. Har du mycket gallring då kommer Malwa lösningen men aggregat göra dig nöjd alla dagar i veckan. Dessutom kan man "mata" genom hyfsat grovt även med detta vid något enstaka tillfälle. Hypro är som alla sagt, fina maskiner men en helt annan grej. Jag tror att Hypro vänder sig till kunder som vill ha "påhängslösningar" (kräver dock dubbelkommando och/eller radiostyrning av traktorn för att bli riktigt bra) Har men redan det så fine. Har man inte och ska bygga om eller nytt hade jag inte tvekat en sekund på att lägga slantarna på mer "riktiga" lösningar (engreppsskördare). Jag har provat både Hypro, Lf40 och Niab och det är fina lösningar absolut. Men i jämförelse med en Malwa tror jag alla respektive tillverkar ser sig bemästrade i kapacitet.
Vad många inte tänker på är att 755HB är en ganska rank och klumpig sak att föra fram i skogen. Likaså 3-p hängd, den förändrar ganska mycket av en traktors ordinarie terrängegenskaper till det sämre.
Tro nu inte att jag ratar Hypro. Har varit väldigt nära o beställa en själv och som den är tänkt att användas och framförallt i vissa terränger är det förmodligen bland det bättre.
Jag har tex varit o sett forummedlemmars skogar där Hypro är det enda alternativet (förutom riktigt stora skördare). I storblockig terräng med branter och lut blir det jobbigt även för en Malwa eller liknande "skogsmaskin". En traktor med kranhängt är inte o fundera på i sådana terränger.
Rätt sak till rätt arbete.
Vad har du för terräng William? Detta anser jag är det mest hängande innan du går vidare med vilken typ av maskin du ska ha.

Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

Williamm  
#564399 ”Finns en tråd om MB trac där jag tagit upp en del för och nackdelar. Är lite kluven, de är både bra och dåliga samtidigt.”

Vad heter den tråden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

Williamm  
#564431 ”Jag tror du överskattar hur grovt Hypro´n klarar. Ansolut kan man ta lite grövre än många andra påhängsprocessorer, men den lämpar sig inte till att "hugga" grovt med. Innan jag bestämde mig för mitt koncept som jag har idag så åkte jag ut och tittade och pratade med ägare till diverse olika system. Jag skulle nog säga att 40-45cm är nog ungefär vad Hypro´n är byggd o klara, visst går det o trycka igenom en o annan grövre men då frestar det.”

Det låter rimligt. Men det är inte jag utan Hypro som säger att 755 klarar 50 cm.

”Vad har du för terräng William?”

Där jag bor är det väldigt platt och nära till hällen (och block är sällsynta) och vissa årstider riktigt blött.
Så jag tror att en Malwa passar bäst.

”Har du mycket gallring då kommer Malwa lösningen men aggregat göra dig nöjd alla dagar i veckan”

Jag tänkte inrikta mig på sådant som de flesta företag inte gör t.ex bestånsdsgående gallring, Röjning, fälla övergrovt mm med motorsåg, dikesrensning, hygges rensning, stormfällt, maskinell röjning m.m.

Så, en Malwa skotare med lång kran, vagn, grip-såg och en Malwa skördare eller Terri 8wd skördare (på grund av längre kran) skulle nog vara bra.

PS vad har du för koncept nu? DS
Senast redigerad av Williamm mån 23 sep 2019, 12:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa eller Hypro?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564624
williamm skrev:Skulle en 755 funka på en MB trac?

Delar, tillgång och kostnad?

Avatar Fallback

Re: Malwa eller Hypro?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564626 Har du kollat Terri, läste att du har det platt och tidvis blött.

Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

JohannesG  
#564683
bengt.a skrev:
williamm skrev:Skulle en 755 funka på en MB trac?

Delar, tillgång och kostnad?

Om du menar delar till Mercedes så finns nästan allt att få tag på. Dock inte billigt.

Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

Williamm  
#564746 ”Har du kollat Terri, läste att du har det platt och tidvis blött”

Ja det har jag men en Terri lastar lite mindre och har ingen vagn Och är långsammare.
Där jag bor blir det i bland blött men inte så blött så att Terri är enda alternativet. Jag skrev att block är sällsynta men det finns mycket berghäll i dagen
Senast redigerad av Williamm mån 23 sep 2019, 12:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

Williamm  
#565943 Hej!

Tidigare i tråden skrev jag att jag tittat på en Hypro 450XL.

Idag var jag och tittade på en Malwa skotare och en skördare, men jag kunde inte se skördaren in action (slang till aggregatet var av) så jag får kolla på den en annan gång.

Men skotaren funkade så jag fick prova den. Men det fanns dock lite saker som inte var så bra.
Dubbelt midjelås saknades (tror att det var det) vilket gör att redet tippar över vid långt utskjut (långa kranen) när redet var tomt plus att gripen var för stor/tung och några småsaker i hytten.

Men ändå bättre än traktor & vagn

   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa eller Hypro?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567583
williamm skrev:”Har du kollat Terri, läste att du har det platt och tidvis blött”

Ja det har jag men en Terri lastar lite mindre och har ingen vagn Och är långsammare.
Jag bor på Gotland där blir det i bland blött men inte så blött så att Terri är enda alternativet. Jag skrev att block är sällsynta men det finns mycket berghäll i dagen

Ingen vagn, hur menar du då?

Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

Williamm  
#567637 Som tillbehör till Malwan finns det en timmervagn utan kran och drivning, som man kan haka på där bak.
https://www.malwa.se/skotare-skordare/560f-skotare

Men när jag var och tittade på en Malwa för någon vecka sedan, sa föraren att vagnen sliter för mycket på maskinen

1558600760__mg_8706.jpg


Så det är inte längre något skäl till att välja Malwa.
Så en Terri 34c8wd är ett alternativ

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).