Verkstan

Kortslutning mf 135

27 inlägg 13874 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kortslutning mf 135

tallen100  
#462341 Ja prova och "smyg" med nyckeln om du inte redan gjort det, kan vara dålig kontakt i själva låset...

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Kortslutning mf 135

tallen100  
#462342 Förresten på 135an har du väl startlägen åt bägge håll? Vänster glödning+start och höger direkt startläge...

Avatar Fallback

Re: Kortslutning mf 135

Nolarn  
#462343
tallen100 skrev:Förresten på 135an har du väl startlägen åt bägge håll? Vänster glödning+start och höger direkt startläge...

Samma på 178an

Användarvisningsbild

Re: Kortslutning mf 135

Lamarhult  
#462352 Exakt så gjorde min 135a men jag har hyfsat ny startmotor men gamla kablar så jag slipa rent ytorna. Sen käller det att få ut alla växlar och men det vet du. Bara en sak jag har glömt ett par gånger.

Avatar Fallback

Re: Kortslutning mf 135

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559787 Samma skit här. Klickade direkt, och hände inget. Jag har ett separat startrelä som kopplar till en gammal CAV startmotor.

Tog fram en hjälpstart (med Li batteri) och kopplade direkt mellan polerna på startmotorn. När jag vred på nyckeln började det ryka från motorn/polerna och hjälpstarten varnade för låg batterispänning. Har gått bra innan, har behövt använda denna metoden när det är kallt.

Dags för ny motor?

Avatar Fallback

Re: Kortslutning mf 135

Avslutat-02  
#559791 Låter som överslag..

Har du märkt några problem tidigare?
Svårstartad?

Drar ur batteriet fort och ofta

Avatar Fallback

Re: Kortslutning mf 135

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559792 Efter några fler försök, och efter att ha slagit lite på startmotorn med ett brytjärn 😈 så händer absolut ingenting när jag vrider på nyckeln. Ingen kortis heller, batterispänningen är stabil. Antar att det är det separata reläet under instrumentpanelen som gett upp. .

Avatar Fallback

Re: Kortslutning mf 135

Avslutat-02  
#559795 Knäpper det i det då? Eller är det helt tyst?

Avatar Fallback

Re: Kortslutning mf 135

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559796 Helt tyst. Efter några fler försök, knäppte det i startreläet och även i startmotorn och spänningen sjönk under 8V... Verkar kortis i startmotorn...

Givetvis har jag inga verktyg med mig idag. 😢

Avatar Fallback

Re: Kortslutning mf 135

Avslutat-02  
#559801 Det är kolen som är slut mest troligt, är oftast ingen idé att laga...
Kostnaden blir lika ungefär som ny, men en ny är en ny.... Renovera håller så länge det håller....

Avatar Fallback

Re: Kortslutning mf 135

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560624 Falskt alarm! Glapp i batteripolen. :)

blog/Mangan/fick-inte-igang-traktorn_b-8183.html

Avatar Fallback

Re: Kortslutning mf 135

Avslutat-02  
#560625 Det är billigare än att byta startmotor.... :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar