Vedmaskiner, flishuggar

sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

233 inlägg 99780 visningar 27 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

halvproffs  
#559333Spisved och en liten kamin. Jag tar ju mer betalt naturligtvis men tråkigt ändå.

Avslutat-02  
halvproffs skrev:Spisved och en liten kamin. Jag tar ju mer betalt naturligtvis men tråkigt ändå.

det är helt riktigt, det kräver mera jobb, så då blir veden dyrare.

har du 6-delars yxa så att du inte behöver klyva mer än en gång?

jag har svetsat fast två skär till på min, så att jag får både grovt och klent klyvet samtidigt.

jag kapade 0,6 m längder förut och klöv i en separat klyv, sedan tog jag vedkapen och kapade på 20 cm, och klöv då väldigt klent. trodde det skulle ta längre tid men det gick fortare, för jag kunde hålla högre tempo med kapen.

:-bd :-bd

stone66  
halvproffs skrev:Gjorde 10m3, 20cm längd blandved till en bekant igår. Det var första och nog sista gången. Vilken tid det tar, tyckte vagnen aldrig blev full.
Lite siffror om det med mina beräkningar; lastade 10m3t ganska rak o fin blandved på huggarvagnen.
Det blev precis 10m3s i tippvagnen. Alltså torde det vara samma luftinneåll i lassen.

Det är ett skitjobb att göra kortved. tror man gör ca4 m3 pannved på samma tid som 1 m3 klenved. Tyvärr är det nästan bara klenved som säljer nu. Har funderat på o sluta sälja ved tar för lång tid. Eller måste priserna upp.

Norrtälje  
Stenhaga skrev:Tycker att det har gått ganska bra att ställa kvar kärran hos kund hitills.
Det optimala vore förstås en tippkärra men det får bli om jag ser att det går bra.

Jag fick en tankeställare när vedproducent förklarade hur verkligheten ser ut med en svag marknad för hämtved men om både du och stegmaster går i god för att det fungerar att ställa fram en kärra är ju det lovande besked för alla som komma igång med ved i mindre skala.
Snäppet upp blir ju tippsläp men det behöver ju faktiskt inte vara en 3,5tonnare för 100.000:- plus BE och dragbil, har ni inte sett de lättare vagnarna vill jag tipsa er att sondera marknaden lite, ett tips på 1500 vagn:

https://www.wttrailer.se/produkt/martz- ... vags-tipp/

35000 inkl moms och 1500kg totalvikt får man dra på en del vanliga bilar med bara B-kort.

För min del så handlar det väl inte om att satsa eller lägga av utan mer om att komma fram till vad som är en lagom nivå.

Att döma av de med erfarenhet här verkar den begränsande faktorn bli torkkapaciteten. Att öka den kapaciteten kanske kostar mer än det smakar men har du i dagsläget kapacitet att torka mer ved kan du expandera.

Avslutat-02  
stone66 skrev:
halvproffs skrev:Gjorde 10m3, 20cm längd blandved till en bekant igår. Det var första och nog sista gången. Vilken tid det tar, tyckte vagnen aldrig blev full.
Lite siffror om det med mina beräkningar; lastade 10m3t ganska rak o fin blandved på huggarvagnen.
Det blev precis 10m3s i tippvagnen. Alltså torde det vara samma luftinneåll i lassen.

Det är ett skitjobb att göra kortved. tror man gör ca4 m3 pannved på samma tid som 1 m3 klenved. Tyvärr är det nästan bara klenved som säljer nu. Har funderat på o sluta sälja ved tar för lång tid. Eller måste priserna upp.

Va tar ni i betalt?

Jag tar 580 kr exklusive moms för spisved.
Då är det bland ved, ska det vara endast björk. Då tar jag 650 kr exklusive moms.
Sedan tillkommer alla pålagor jag tar.

Men jag tycker jag kan sälja ganska bra per år.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#559757jag tänkte ta ca 550 inklusive moms för en säck + pant 100 för säcken som man återfår vid retur.

då är det ren björkved i 35cm längd

men jag blev förvånad över hur snabbt säcken fylldes när jag provkörde, det var ju baraa några klabbar (iof rätt grova) så var säcken full.

då tänkte jag nästan att det var dyrt med 550.. så vi får se..

en annan fundering jag har...

vill man leverera på vintern när folk håller på fryser ihjäl ska man nog inte va rädd att ta betalt för torr ved.

men fryser inte säckarna/pallarna fast? jag tänkte nästan lagra dem framåt vintern när det verkliga behovet uppstår.. men då jag bara kan lagra utomhus behöver jag tips på hur lagring bör ske

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
#559761Väldränerad mark påfylld med singel och bit presseningshuva som tak tror jag fungerar bra.

Avslutat-02  
Camaro1969 skrev:jag tänkte ta ca 550 inklusive moms för en säck + pant 100 för säcken som man återfår vid retur.

då är det ren björkved i 35cm längd

men jag blev förvånad över hur snabbt säcken fylldes när jag provkörde, det var ju baraa några klabbar (iof rätt grova) så var säcken full.

då tänkte jag nästan att det var dyrt med 550.. så vi får se..

en annan fundering jag har...

vill man leverera på vintern när folk håller på fryser ihjäl ska man nog inte va rädd att ta betalt för torr ved.

men fryser inte säckarna/pallarna fast? jag tänkte nästan lagra dem framåt vintern när det verkliga behovet uppstår.. men då jag bara kan lagra utomhus behöver jag tips på hur lagring bör ske

Det där är ju som jag skrev i tråden, där Uffe brukar domdera, att ta betalt för varan innebär att ta betalt för den tiden du jobbar och förbrukningsmaterial.

Om du inte tar betalt för virket, arbete, olja, bränsle till sågen, bränsle till traktorn, och slitage så får du inga intäkter över.

Var inte rädd att ta betalt, 440 kr exklusive moms är väldigt billigt för björkved....

Men gör ett litet överslag så ser du va du behöver. Vet en som tar 750 kr exklusive moms och då ingår inte säcken, och han säljer många hundra kubik per år... :-bd

CTech  
vinterrojarn skrev:
Va tar ni i betalt?

Jag tar 580 kr exklusive moms för spisved.
Då är det bland ved, ska det vara endast björk. Då tar jag 650 kr exklusive moms.
Sedan tillkommer alla pålagor jag tar.

Men jag tycker jag kan sälja ganska bra per år.

Jag har tagit 640:- för björk 30cm, 680 för björk 25cm och 550 för lövbland 30cm. Priser inkl moms. Skulle nog behöva höja då priset på råvara gått upp, hur mycket vet jag inte än dock då jag inte fått någon faktura för säsongens inköp än.

Avslutat-02  
#559772Mina funderingar är: virke ca 325 kr.
Slitage: 50 kr/kbm.
Arbetskostnad/kbm ca 15 min med en bra vedmaskin, ca 87-100 kr/kbm

Förbrukningsmaterial ca 75 kr.

Total summa: 450 kr/ kbm.

Om man sedan gör det snabbare, eller värderar virket lägre varsågod, men kom ihåg att ta betalt, annars är det bättre att sälja till industrin. :-bd

Användarvisningsbild

Camaro1969  
vinterrojarn skrev:Mina funderingar är: virke ca 325 kr.
Slitage: 50 kr/kbm.
Arbetskostnad/kbm ca 15 min med en bra vedmaskin, ca 87-100 kr/kbm

Förbrukningsmaterial ca 75 kr.

Total summa: 450 kr/ kbm.

Om man sedan gör det snabbare, eller värderar virket lägre varsågod, men kom ihåg att ta betalt, annars är det bättre att sälja till industrin. :-bd

men virkeskostnaden borde ju halveras?

1 m3fub kostar kanske 325, men sen ger den ju 2 m3s känns det som...

TS

Avslutat-02  
#559789Spelar ingen roll, det är vad virket är värt det handlar om.... Inte säljer väl du massa för halva priset?

Om det är röta så ja,,, men ren fin björk har ju sitt värde från industrin, det är det minsta värdet.

Ja, visst är det så att det är fub, räkna om det till m3s om du vill. Eller så bara ta halva summan om du vill.
Det där är väl beroende på om du säljer efter stälpt mått eller travat, jag säljer travat oavsett. Så för min del blir det ca 325 kr kbm.

Nu var detta ett exempel på att räkna hem ved tillverkningen.

Man ska ju inte skänka bort sitt virke...

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#559793aaha, jag tänker stjälpt mått 550:- ger ju 1000:- fub
vad blir det i travat mått? 800:-?

TS

Avslutat-02  
#559798750-800 ungefär...

Du ser det är ganska lätt att få fram en kalkyl på va man måste ha,,,,

Man får inte glömma bort att räkna in skyddskläder och liknande i förbrukningsmaterial, då man kanske vill byta ut lite kläder i bland.
Vissa har ju hjälmen på sig vid tillverkning, räkna in den också, skyddskläder mm.

Efter ett litet tag, så finns det möjlighet att ha ett eget konto för dessa utlägg...

Användarvisningsbild

Camaro1969  
vinterrojarn skrev:750-800 ungefär...

Du ser det är ganska lätt att få fram en kalkyl på va man måste ha,,,,

Man får inte glömma bort att räkna in skyddskläder och liknande i förbrukningsmaterial, då man kanske vill byta ut lite kläder i bland.
Vissa har ju hjälmen på sig vid tillverkning, räkna in den också, skyddskläder mm.

Efter ett litet tag, så finns det möjlighet att ha ett eget konto för dessa utlägg...

jo räkna kan jag=) vet att det inte är lönsamt alls att hålla på jämfört med annat... men nöjeskontot är bästa kontot :D

och känslan av att "skapa" något är värt en del det med =)

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).