Vedmaskiner, flishuggar

sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

233 inlägg 84356 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#557867 hallojsan.

kommer troligen köpa en vedmaskin inom en snar framtid..
overkill kan tyckas när man eldar max 10m3 i en braskamin.

dock är det mest för att ta hand om all ved man manuellhugger i skogen på ett bra sätt..
tänkte då att man kan försöka sälja lite ved.

har ingen stans att förvara ved under tak.

har traktor med lastare och gafflar samt en 5 tons grävmaskin för hanteringen..

men hur skulle ni sälja veden?
storsäck?
löst?
småsäck?


jag har funderat på storsäckar i 1 eller 1,5 m3 volym, men kan sånna stå ute utan tak och lagras säg 1 år?

tycker även säckarna är dyr, 100-120:- för 1m3 säck.. ska man då ta betalt för säcken med?

berätta gärna hur ni som säljer lite ved gör

:-bd



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#557868 ta betalt för säck det ska du göra men du lägger in det priset i kubik priset.

gör storsäckar ställ på pall eller liknande, sedan lägger du på plåt tak, eller snickrar ihop ett tillfälligt av brädor och takpapp.

gör småsäckar också, gör något liknande dessa.

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#557870
vinterrojarn skrev:ta betalt för säck det ska du göra men du lägger in det priset i kubik priset.

gör storsäckar ställ på pall eller liknande, sedan lägger du på plåt tak, eller snickrar ihop ett tillfälligt av brädor och takpapp.

gör småsäckar också, gör något liknande dessa.


missade du någon bild?

vilka säckar rekommenderas då? och hur hanterar man dem?
har för mig jag sett något om säckar med inbyggt tak som pressenning eller liknande, men hittar inte det nu

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Anton Holmström  
#557871 Bygg "utedass" på EU-pallar. Plåttak och rödmåla väggarna.

Perfekt sätt för att köra ut ved till folk som bor i tättort och vill myselda. Ta betalt för servicen mer än för veden. Ett fint utedass/vedförråd som står i trädgården tycker folk är finare och enklare än att behöva hantera säckar. Eller transportera veden själv. När veden böjar ta slut så kommer du med en ny EU-pall/Utedass till dem, ställer av den nya och tar med den gamla hem på pallgafflarna och ser till att ta ordentligt betalt för tjänsten. ;)

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Camaro1969  
#557874
delendam skrev:Bygg "utedass" på EU-pallar. Plåttak och rödmåla väggarna.

Perfekt sätt för att köra ut ved till folk som bor i tättort och vill myselda. Ta betalt för servicen mer än för veden. Ett fint utedass/vedförråd som står i trädgården tycker folk är finare och enklare än att behöva hantera säckar. Eller transportera veden själv. När veden böjar ta slut så kommer du med en ny EU-pall/Utedass till dem, ställer av den nya och tar med den gamla hem på pallgafflarna och ser till att ta ordentligt betalt för tjänsten. ;)


har sett det och tycker det är en rätt bra idee. men det är mycket jobb innan man har allt på plats.. och man blir mer bunden av att fortsätta leverera veden..

   TS
Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Avslutat-02  
#557877
Camaro1969 skrev:
vinterrojarn skrev:ta betalt för säck det ska du göra men du lägger in det priset i kubik priset.

gör storsäckar ställ på pall eller liknande, sedan lägger du på plåt tak, eller snickrar ihop ett tillfälligt av brädor och takpapp.

gör småsäckar också, gör något liknande dessa.


missade du någon bild?

vilka säckar rekommenderas då? och hur hanterar man dem?
har för mig jag sett något om säckar med inbyggt tak som pressenning eller liknande, men hittar inte det nu

,



runt 1 kbm brukar vara lättast att hantera, titta på skogma.se

jag har för mig att jag har sett dem där...

såg inga bilder dock...

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

svampbob  
#557886
vinterrojarn skrev:
Camaro1969 skrev:
vinterrojarn skrev:ta betalt för säck det ska du göra men du lägger in det priset i kubik priset.

gör storsäckar ställ på pall eller liknande, sedan lägger du på plåt tak, eller snickrar ihop ett tillfälligt av brädor och takpapp.

gör småsäckar också, gör något liknande dessa.


missade du någon bild?

vilka säckar rekommenderas då? och hur hanterar man dem?
har för mig jag sett något om säckar med inbyggt tak som pressenning eller liknande, men hittar inte det nu

,



runt 1 kbm brukar vara lättast att hantera, titta på skogma.se

jag har för mig att jag har sett dem där...

såg inga bilder dock...


Jag tror inte att vedhattarna säljs längre. Jag tänkte köpa några inför förra säsongen och prova lite. De fanns då kvar i Nimas katalog men hade utgått när jag provade att beställa.

Jag kör med Espegards notsäckar som är rejält dyra. Jag tar inte betalt för säckarna då jag känner att det blir för besvärligt bokföringsmässigt utan hoppas på att folk är ärliga och minns var säckarna hör hemma när den väl är tomma. Det har gått rätt bra och jag får tillbaka i princip alla säckar.

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Ldsaren  
#557895 Jag beställde nu 11/2 m3 säck nu från Magnabo vedkedjan ,det är ett litet plasttak på som man kan knyta fast sen ,skyddar mot regn och även solen inte bleker björkveden , stabor vill ha vacker ved och inte grå 😀 .
109 +moms st .
Det finns även med öppningbar botten tror jag .
Säckar håller ca 3 år verkar det som , då uv tar dom .
Men det kanske finns bättre säckar på marknaden ?

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Vedproducent  
#557914
Ldsaren skrev:Jag beställde nu 11/2 m3 säck nu från Magnabo vedkedjan ,det är ett litet plasttak på som man kan knyta fast sen ,skyddar mot regn och även solen inte bleker björkveden , stabor vill ha vacker ved och inte grå 😀 .
109 +moms st .
Det finns även med öppningbar botten tror jag .
Säckar håller ca 3 år verkar det som , då uv tar dom .
Men det kanske finns bättre säckar på marknaden ?

Ja Espegards notsäck håller i många år. Har ingen trasig säck än och några hundra säckar är med 5:e året nu. Dyra i inköp men dom blir billigast i längden. Dessutom är torkningen I den säcken mycket bättre än alla andra Big bag säckar.

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Ldsaren  
#557923 Jo jag så Granngården har för 108 kr st ,men den är lite mindre i storlek 135 cm hög, än dom jag har .
Annars kvalité lönar sig .

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Norrtälje  
#557927 Jag tror (visserligen utan att ha försökt själv ännu) att affärsidén med ved är helt avhängig:

*Torr ved.
*Hemleverans.

Kan du fokusera på att lösa det i första hand går det bra att skala upp och trimma produktionen efter hand.

Avatar Fallback

sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

enbhen  
#557947 Fick du något svar på om man kan lagra säckarna utomhus Ldsaren? Dvs om de torkar veden under sommaren utan att man behöver bygga tak? Behöver flytta veden ca 1 mil då vi köpt nytt hus. Tror sådana säckar skulle nog funka för mig[emoji3]

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Ldsaren  
#557950 Det lilla plasttaket skyddar mot regn o snö .
Man ska kanske ha det lite öppet på sommarn så ved torkar bättre och inte möglar , och man ställer säckarna lite luftigt också o inte för tätt imellan .

Avatar Fallback

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Sture Andersson  
#557954 Jag köpte Espegards notsäck säckar från Grangården ,tänkte ha dom för eget bruk .
Men jag måste säja jag blev väldigt missbelåten ,jag har 50cm ved .Funka inte alls ,veden fall ju inte alls i säcken .blev ju mest luft i säcken .Kan tänka att det kanske funkar bättre med brasved .
Annars vad gäller vilket som är lättaste sättet att sälja ved så är det ju helt klart stor kärra och leverans till kund .Men tyverr är det ju snart ett utrotat släckte som eldar i panna .Staten har ju haft bidrag för vedeldare att sluta med ved och gå över till elvärme.=(bergvärme)=kålkraft när det är stora uttag.

Användarvisningsbild

Re: sälja lite ved i mindre skala, enklaste metoden?

Vedproducent  
#557958
Sture Andersson skrev:Jag köpte Espegards notsäck säckar från Grangården ,tänkte ha dom för eget bruk .
Men jag måste säja jag blev väldigt missbelåten ,jag har 50cm ved .Funka inte alls ,veden fall ju inte alls i säcken .blev ju mest luft i säcken .Kan tänka att det kanske funkar bättre med brasved .
Annars vad gäller vilket som är lättaste sättet att sälja ved så är det ju helt klart stor kärra och leverans till kund .Men tyverr är det ju snart ett utrotat släckte som eldar i panna .Staten har ju haft bidrag för vedeldare att sluta med ved och gå över till elvärme.=(bergvärme)=kålkraft när det är stora uttag.
Jo det är klart att det blir mer luft av 50 cm ved men det blir det ju i alla säckar. Eller tycker du att den lägger sig konstigt i säcken? Jag har alltid elevatorn så veden trillar högt rakt ner i säcken. Då slipper du den här korven som lätt blir på säckarna annars. Minst 2 meter över kanten på säcken så fungerar det bra. Kör också en del 50 cm i dessa notsäckarna och det är inga problem men så klart blir det mer luft av lång ved.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).