Avverkning (slutavverkning)

Färger på snitselband

8 inlägg 14526 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Färger på snitselband

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558808 Var ut i skogen i helgen och kollade till en avverkning som kommer ske under våren. Ser att virkesköparen snitslat med olika färgband (blå/vit och röd/gul), någon som vet vad det betyder?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Färger på snitselband

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558812 Den ända som är helt gemensam är blågul i rågång. Sedan är det olika mellan de flesta! Rödgul är oftast gallring men mindre bolag har all typ av åtgärd med virkesuttag med rödgul. Slutavverkning är i södra Sverige rödvit eller rödvitgrön! Gulrödgrön är ofta skogsvård och blå röd vit är naturvård. Men det finns inget som alla bolag har! Södra vida sydved har samma färger i allafall.

Användarvisningsbild

Re: Färger på snitselband

Rohdin  
#558814 Varje företag har ofta "sina" egna färgkoder iallafall en del avikelser ifrån varandra.
Blå/vit brukar vara beståndsgräns/basväg/fastighetsgräns (är de 3 jag stött på)
Gul/röd Fastighetsgräns/beståndsgräns.
har till skillnad från Tåndemåla "aldrig" stött på Blå/Gul som rågång ^^Här är det Gul/Röd som oftast är fastighetsgräns.
Enklast fråga köparen:)

Användarvisningsbild

Re: Färger på snitselband

T Landström  
#558816
OAS-forests skrev:Var ut i skogen i helgen och kollade till en avverkning som kommer ske under våren. Ser att virkesköparen snitslat med olika färgband (blå/vit och röd/gul), någon som vet vad det betyder?


Kan nog variera från bolag till bolag.
Här brukar röd/gul användas för snitsla avverkningsområdet.

Avatar Fallback

Re: Färger på snitselband

Amatörhuggare 62  
#558845 Där ja röjer nu.
Blå/Gul =Rågång

Röd/Gul = Gallring

Röd/Vit = Hygge

Blå/Vit = Basväg

Svart/Gul = Naturkulturmiljö

Avatar Fallback

Re: Färger på snitselband

Avslutat-02  
#558849 Det var ett jävla bytande av färger på banden, 3 färger rågång, och så vidare.

Nä, behåll gamla vanliga banden och krångla inte så förbaskat, jag får olika band på varje trakt jag kommer till.

Avatar Fallback

Re: Färger på snitselband

Amatörhuggare 62  
#559378 Taljbollshinkar är bra förvaring snitselband.
Är ju ett lock till.
Återanvändning är ju inne.

Avatar Fallback

Re: Färger på snitselband

Avslutat-02  
#559384 Kvittrandet får du stå för själv då menar du?...... :d =))

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar