Traktorer och processorer

Valmet 705, problem med kraftuttag

42 inlägg 16206 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 705, problem med kraftuttag

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558094 När jag skulle köra kraftuttaget på min Valmet 705 för första gången på två år strular det.
Efter några försök hoppade det igång, men sen slutade det funka och stopplampan/blinkers började blinka. Enligt instruktionsboken indikerar det på lågt oljetryck i växellådan. Oljenivån är på ok, dock lite låg. Hade ingen olja hemma att fylla på med, med lite tur är det bara det, med lite otur är det något annat. Någon som har haft liknande problem eller erfarenheter??



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

Forestboy  
#558097 Har den nödstop på utsidan? De brukar strula...

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

Avslutat-02  
#558102 Är det inte dessa lådor som har en sensor som skyddar lådan vid låg oljenivå?

Då kommer det inte fungera förens oljenivå är på lagom eller max.

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558132
Forestboy skrev:Har den nödstop på utsidan? De brukar strula...

Nope, ingen nödstopp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558133
vinterrojarn skrev:Är det inte dessa lådor som har en sensor som skyddar lådan vid låg oljenivå?

Då kommer det inte fungera förens oljenivå är på lagom eller max.

Ok, då håller jag tummarna för att det är så enkelt[emoji1303]

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

Forestboy  
#558192 Kan det vara oljan.[emoji848] Då när den slutar lyfta eller slutar styra ända täcken på att oljan är slut brukar jag uppleva. Men man kan ju kolla oljestickan förståss. [WHITE SMILING FACE]

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558223 Har skruvat med valmet 6300s krafttuttag. Kan va så att du behöver byta lameller t krafttuttag. Material från lameller kan ha satt igen sugsilen till hydrauliken. Det fenomenet va det på 6300. Kolla om du har nån sugsil du kan rengöra.

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558499 Det blev en dag i frustrationens tecken. Fyllde på olja, gjorde rent sugsil, bytte filter, mätte ström och justerade länkage. Inget hjälpte. När dagen var slut så provade jag hydrauliken, helt stendöd. Man kan gissa på hydraulpumpen[emoji1304]

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558515 Någon som bytt hydraulpump en 705?
Kommer man åt både bakifrån utan att behöva dela traktorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

Avslutat-02  
#558520 Vänta lite, är det hydrauliken eller kraftuttaget som spökar?

Kraftuttaget är väl mekaniskt?

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

Avslutat-02  
#558522 När du har hydrauliken igång, du hör inget väsande ljud då?

Det brukar väsa om systemet när en bakströmmningsventil sitter igen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558526 Om du varken har funktion på kraftuttag eller hydrauliken så kan det kanske vara splinsen på antingen kraftuttags axeln eller medbringaren som är slut, vanligt fel på 05 serien.

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

jan larsson  
#558534 Jag har en 805:a från 1984. världens bästa traktor genom tiderna tycker jag. Och mycket lättskruvad. (Har nyare av annat märke också)
jl skrev:Om du varken har funktion på kraftuttag eller hydrauliken så kan det kanske vara splinsen på antingen kraftuttags axeln eller medbringaren som är slut, vanligt fel på 05 serien.
skulle vara mitt tips också. Och då troligast den splinsade hylsan. Mycket lätt operation att dela traktorn o åtgärda. Tänk bara på att motorns tyngdpunkt är framför framaxeln o kilar så motorn inte tippar. men sånt kan ni redan. Och när du är där inne kolla då gaffeln till urtrampningslagret. Det var vanligt att svetsen gav sig vid infästningen till axeln. Min höll till ca 8500 t. Med lastare. Det började lite smygande med extrabehov av justering för pedal spelet. Tills det gav med sig helt.

Hydraulpumpen på min är fortfarande orginal. Ca 10- 11 000 t. Den är dock lite trött när oljan är ordentligt varm o låga varv. (Styrar dåligt. Men åtgärdas med bra gas)

Det finns ju magnetventil till kraftuttaget också. som torr spricker o slutar att fungera ibland. Lika som till diffen. O sitter bredvid varandra under hytten innanför bakhjulet på vänster sida var det väl. Men det skulle hydrauliken fungera för. Jag anntar att du inte har varken snabbväxel eller styrning heller. Eller.

Så det blir nog till att dela på den. O lite skruva är ju bara skoj när det är så enkelt. Är ni två blir det ännu enklare men går mycket bra att göra själv. O inte är delarna dyra heller.

Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

jan larsson  
#558536
vinterrojarn skrev:Vänta lite, är det hydrauliken eller kraftuttaget som spökar?

Kraftuttaget är väl mekaniskt?
utan hydaultryck kan inte elventilerna påverka kraftuttag, diff eller snabbväxel.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

källshult  
#558555 Har bytt två gånger på min 705 när jag hade en sån och håller med Jan Larsson att det är lätt skruvat om man inte ha lastare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).