mån 25 mar 2019, 02:42#558534
Jag har en 805:a från 1984. världens bästa traktor genom tiderna tycker jag. Och mycket lättskruvad. (Har nyare av annat märke också)
jl skrev:Om du varken har funktion på kraftuttag eller hydrauliken så kan det kanske vara splinsen på antingen kraftuttags axeln eller medbringaren som är slut, vanligt fel på 05 serien.
skulle vara mitt tips också. Och då troligast den splinsade hylsan. Mycket lätt operation att dela traktorn o åtgärda. Tänk bara på att motorns tyngdpunkt är framför framaxeln o kilar så motorn inte tippar. men sånt kan ni redan. Och när du är där inne kolla då gaffeln till urtrampningslagret. Det var vanligt att svetsen gav sig vid infästningen till axeln. Min höll till ca 8500 t. Med lastare. Det började lite smygande med extrabehov av justering för pedal spelet. Tills det gav med sig helt.
Hydraulpumpen på min är fortfarande orginal. Ca 10- 11 000 t. Den är dock lite trött när oljan är ordentligt varm o låga varv. (Styrar dåligt. Men åtgärdas med bra gas)
Det finns ju magnetventil till kraftuttaget också. som torr spricker o slutar att fungera ibland. Lika som till diffen. O sitter bredvid varandra under hytten innanför bakhjulet på vänster sida var det väl. Men det skulle hydrauliken fungera för. Jag anntar att du inte har varken snabbväxel eller styrning heller. Eller.
Så det blir nog till att dela på den. O lite skruva är ju bara skoj när det är så enkelt. Är ni två blir det ännu enklare men går mycket bra att göra själv. O inte är delarna dyra heller.
Lycka till.
m.v.h. Jan L.
allting har sin tid men helst för en stund sedan.