Motorsåg och handhållet

Aspen och rapsolja

106 inlägg 24802 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

ÅsaNisse  
#555798 Intressant att det är fler än jag som känner obehag av Aspen 2T. Det skulle ju vara så bra att slippa vanlig bensin, men jag har fått huvudvärk vid varje tillfälle då jag gått i lite tätare dungar och svag vind. Även som Magnus M skriver hosta med slem. Känner inget då jag har min gamla röjsåg med vanlig bensin och agrol tvåtaktsolja i hemmablandning.
Vad gäller diesel så är det stor skillnad på avgaserna från blankdiesel och den otroligt skarpa ärtsoppan som PREEM säljer. Vi körde lite inomhus med traktorn och hade skopan som arbetsplattform, men det gick inte mer än två minuter förrän ögonen rann i strila floder. Med blankdiesel nu så funkar det även att stå i skopan och byta lysrör.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Göt  
#555800 är det inte lite olika vilken alkylat man kör, kör med Stihls nu och har provat lite andra dom är inte lika i lukt m.m

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555802 Jag kan ju inte svära på att det är aspenbränslet som är orsaken.

Intressant där med dieseln från preem, dieseln jag har är preems.

Ska köra fredag/lördag nu är det tänkt, ska byta ut en parameter tänkte ja får vi se.
Blir nog en dunk alkylat av annat fabrikat. Det är ju enklare än att slabba med dieseln.
Måste bara kolla lite att det jag väljer finns tillgängligt på ett för mig bra sätt om det visar sig fungera bättre.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Björn T  
#555803 vanlig bensin och agrol tvåtaktsolja i hemmablandning. :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Avslutat-02  
#556816 hade en krånglande 2252 inne som inte ville gå på tomgång, efter lite stök så tänkte jag att jag tar och provar om sågen går bättre på hemkört, och tänka sig, efter ca 1 min med lite gasande och tomgångkörning började sågen att gå på tomgång till slut gick den riktigt bra........ \:d/ . har hör detta tidigare av kunder. men jag tankade sedan aspen igen och efter 2 min så gick den inte på tomgång igen....... 😡 ....

rev ur förgasaren och i med en ny och se på fan nu går sågen på aspen :-bd :-bd :-bd :-bd ......

   TS
Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Ent  
#556846 Coop idag, 3x1 liter rapsolja för 30 kr!

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557161 Köpte en dunk med Husqvarnas alkylat o kört med nu fredag-lördag. Sitter nu o känner huvudvärken komma krypande🙁.
Tyckte dock att sågen gick lite bättre faktiskt, o sen luktade den trevligare🙂.

Tror nästa steg blir o köpa HVO till traktorn.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Björn T  
#557240 Kör på den soppan du mår bäst av. Har du provat Stihl motomix? Angående HVO i traktorn kan jag bara säja att vill du få aljer i tanken ska du tanka hvo. Vill du att traktorn ska gå bra utan problem är det blankdiesel som gäller

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

anersimyra  
#557250
Björn T skrev:Kör på den soppan du mår bäst av. Har du provat Stihl motomix? Angående HVO i traktorn kan jag bara säja att vill du få aljer i tanken ska du tanka hvo. Vill du att traktorn ska gå bra utan problem är det blankdiesel som gäller

Alger..man får ju en hel jävla manetodling i filter och tank.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557256 Letade runt efter Motomix men hittade ingen som hade det här i stan.
Alger med HVO? Var inte det en av fördelarna med HVO att det inte blev alger?
Har haft alger med vanliga dieseln o det vill jag inte ha igen.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Björn T  
#557259 All (konstgjord) diesel innehåller vatten och därför algframkallande. Syre vatten och värme= alger.

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557267 Överallt man läser om detta så får iallafall jag uppfattningen att ren HVO inte tar upp vatten o därmed inte har algproblem.
Däremot är biodiesel(t.ex. RME) bra på att ta upp vatten så all diesel som har biodieselinblamdning är lurig.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Avslutat-02  
#557280 Detta kanske reder ut lite grann
https://psolje.se/diesel/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Björn T  
#557318 Ska försöka förklara lite bättre och mer ingående. All diesel som tillverkas av raps/ tallolja eller slaktavfall som hvo innehåller vatten och när dieseln får stå och inte bli använd ca 1 år så fälls detta vatten ut. Läser man lagringstid på miljödiesel ligger det runt ca ett år. Så länge man tankar ofta och använder grejerna ofta så är det vanligtvis inga problem.

Som exempel en bonde som använder sin tröska en gång per år kan få problem med alger, eller andra fordon som sällan används. Det finns medel mot alger att köpa och det fungerar skapligt om det används regelbundet. Och det finns också medel som dödar alger. Men då är problemet hur ska man bli av med alla döda alger som ligger i tanken.

Jag köpte en traktor som stått ute i skogen i 12 år, där kan vi snacka alger. Jag skruvade loss tanken och hällde i lite singel och sjösand, sedan satte jag tanken på en tombola med ett spännband och körde en halvtimme och då var de mesta av alger och rost borta. Sedan spolade jag ur tanken med varmvatten och tryckluft. Mvh Björn

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Avslutat-02  
#557330 Det är inte kul med matarpump och bränslepumpar full i gegga....

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).