Motorsåg och handhållet

Aspen och rapsolja

106 inlägg 24799 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aspen och rapsolja

Avslutat-02  
#553404 En fråga i tråden Dax o inhandla en ny röjsåg varifrån denna tråd har delats:

Hur är det med moderna maskiner kräver de typ Aspenbensin eller funkar det fortfarande med 95?


Fungerar även med 95 men mår bättre med aspen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

JensSkoog  
#553412 Köper du ny såg, så kör den på Aspen från dag en :-bd

Avatar Fallback

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

jannee  
#553414 Jag har kört alla mina bensindrivna maskiner på 98 oktan i över 50 år och har aldrig upplevt några problem.
Kvalificerat falsarium att Aspen skulle vara såå mycket bättre.
Självklart att de som säljer Aspen håller upp den produkten till skyarna, försäljningsknep.
För övrigt betvivlar jag att hållbarheten på Aspen är högre än vanlig 98 handelsbensin.
Kom till bevis ni som påstår motsatsen :grin:
Viktigare är att du blandar bensinen med RÄTT tvåtaktsolja.
Sedan hur farlig handelsbensin kontra Aspen är, är ett godtyckligt påstående.
En del far illa av handelsbensinen medan andra far illa av Aspen, för övrigt är båda produkterna hälsovådliga.

Avatar Fallback

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

isteskog  
#553434 Upplever själv att sågarna går och går sedan jag började köra på Aspen. Hade mer problem förr när jag blandade själv och då var jag noga med att ha bra tvåtaktsolja. Röjer mellan 20-40 ha på eget varje år+ lite åt andra.

Avatar Fallback

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

Avslutat-02  
#553437 Det är betydligt mindre hälsofarliga ämnen i aspen, sedan vi som skruvar sågar uppskattar aspen.
Renare motorer, mindre sot och skit i ljuddämparen.

Ja har kört och kör med båda sorterna, och tycker inte att macksoppa är någon hit. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553442
jannee skrev:Jag har kört alla mina bensindrivna maskiner på 98 oktan i över 50 år och har aldrig upplevt några problem.
Kvalificerat falsarium att Aspen skulle vara såå mycket bättre.
Självklart att de som säljer Aspen håller upp den produkten till skyarna, försäljningsknep.
För övrigt betvivlar jag att hållbarheten på Aspen är högre än vanlig 98 handelsbensin.
Kom till bevis ni som påstår motsatsen :grin:
Viktigare är att du blandar bensinen med RÄTT tvåtaktsolja.
Sedan hur farlig handelsbensin kontra Aspen är, är ett godtyckligt påstående.
En del far illa av handelsbensinen medan andra far illa av Aspen, för övrigt är båda produkterna hälsovådliga.

Har lådvis med bevis och ser nästan dagligen vilka fördelar det är med bränsle som inte är aggressivt. 80% av de bränsle relaterade problem jag har här är från handelsbensin.

Avatar Fallback

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

jannee  
#553452 De röjsågar/motorsågar som skär trots att de bara kört på Aspen, detta är då handhavandefel?
Efter vad jag sport, är det en del i alla fall som när de blandar sin egna handelsbensin pytsar i en skvätt extra tvåtaktsolja, ja för säkerhets skull.
Kan inte en stor del av problemet med igensotning ligga just där och eller dålig tvåtaktsolja?
Eller är det så enkelt att jag bara haft en osedvanlig tur :grin:
Eller som min granne (numera slutat gå med motorsåg) har i 50 år nyttjat min gamla spillolja som kedjeolja, för honom har det i alla fall fungerat klanderfritt.

Användarvisningsbild

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553455 När man letar efter orsaken till skärning, vilket man gör före man monterar dit nya grejer, hittar man oftast bränsle relaterade problem som är kopplat till bränslets egenskaper mer än användarens förmåga att blanda rätt. Det är inte så mycket sotskador man ser utan smälta bränsleledningar, kass membran, igensatta filter av gummibitar eller gel liknande substans.
Att man ser en klar skillnad på bränslen och arbeten man får in är solklart, i alla fall här.

Ser gärna de kör på spillolja och 1,3 i spårvidd kombinerat med handelsbensin och gärna köper tvåtaktsolja här eller biltema, blanda så gott det går. Gärna med populära nyhets produkter med bra avans som inte håller. Jag behöver mer jobb och pengar.

Tyvärr har jag inte hjärta att rekommendera detta. Får svårt o se folk i ögonen då utan säger som jag erfar det blir billigast och bäst: Aspen 2T, rapsolja och svärd med 1,5 och en bra kedja.
Som sagt. Gör helst tvärt om, det tjänar jag mer på och har vinst intresse i, precis som jannee säger!

Användarvisningsbild

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

Björn T  
#553460 Rapsolja har man när man friterar mat. I en motorsåg ska det vara gammal hederlig mineral olja för optimal smörjning och hållbarhet.

Avatar Fallback

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

Ent  
#553463 Rapsolja är bäst, åtminstone neråt -10!

Jag tror på det ni säger att Aspen är mindre hälsofarligt, speciellt för den flitige användaren. Själv är jag endast årsvedshuggare och jag har nästan alltid kört på vanlig bensin och den tvåtaktsolja som finns tillhanda. Ofta kört upp överbliven oljeblandad bensin från båtmotorns trycktank. Jag har aldrig upplevt att sågarna (Stihl MS200 fr år 2000, 550 XP fr 2012 samt en Jula Meec anno 2008) gått dåligt eller sotat igen. HVA 133:an började tjura men det är tydligen nån av tändspolarna som torkat.

Jag har dock ALLTID silat mitt bränsle! Oavsett om det är bensin från ett kärl till ett annat eller diesel till bilar och traktor, aldrig hälla utan sil. Jag skulle tro att 80 % av alla bränslerelaterade problem kommer sig av föroreningar.

Om jag körde yrkesmässigt skulle jag också välja Aspen eller liknande. Däremot talar mina egna erfarenheter emot att sågen skulle må sämre av vanlig bensin som sådan.

Menar ni att vanlig bensin angriper slangar och membran osv?

Användarvisningsbild

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

totte  
#553465
Björn T skrev:Rapsolja har man när man friterar mat. I en motorsåg ska det vara gammal hederlig mineral olja för optimal smörjning och hållbarhet.


Finns vid det här laget en hel del erfarenhet omskriven här på forumet, som säger att ren rapsolja fungerar minst lika bra som mineralolja, och dessutom är betydligt bättre för miljö och hälsa.

Avatar Fallback

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

isteskog  
#553466 Fördelen med rapsoljan är på vintern. Den andra f-n rinner ju knappt! Nackdelen är att den är onödigt dyr .....

Avatar Fallback

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553468 Dyr? Rapsoljan är ju under halva priset?

Får återigen påminna om att raposljan från 1800-talet har använts som smörjmedel, men lanserades som matfett i modern tid (80-talet), då man lyckats förädla bort de farliga gifterna i oljan.

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Erre  
#553471 Har rapsolja till kedjan i vår vedmaskin.
Och på vår går kedjan konstant, alltså även när svärdet är uppe.
Inga problem alls.
Och jag står hellre och andas i lite dimma av rapsolja än mineralolja eller ännu värre. Hydraulolja.

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Avslutat-02  
#553473 Förr var det inget problem med att blanda själv, men sedan kom miljö maffian och allt ändrades, mer etanol i bensinen, den blandas dåligt i bland med 2-taktsoljan.
Vissa kör med rak30 olja, inget ja rekommenderar, men som Mange skriver gör det mer jobb åt oss.

Spillolja? Nja, använder hellre nymotor olja eller rapsolja.

En del oljepumpar tycker inte om det.

Va det gäller nya sågar, så är det ju så att vissa modeller behöver ha hemblandat, för att det ligger en hinna inne i förgasaren.
Var väldigt vanligt på hva545 och Stihl 460-490.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).