Sågverk (mindre)

Lennartfors sågverk

168 inlägg 37755 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#555367 Nja,har kedjesågverk.

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Blivande snickare  
#555369
sveakatten skrev:Nja,har kedjesågverk.

Ursäkta :oops:
Köra saktare då?

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#555376 Provade det, men ser ingen större skillnad,förstår inte vad som händer när det är is.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555401
Danskar´n skrev:Och när gropen är full...?... :???: :wink:

Då blir det till att skotta :sad: men det behövs bara en gång om året eller t.o.m. med två års intervall om man bara orkat med en enda brädhög på en säsong. Skotta är hyggligt lätt, lossa tio skruv, vinkla upp rälsen, lyft trallen, ös, lägg tillbaka trallen och rälsen samt sätt tillbaka de franska skruvarna. Efter 20 år använder jag fortfarande samma hål :grin: .

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

lidköping  
#555416
sveakatten skrev:Provade det, men ser ingen större skillnad,förstår inte vad som händer när det är is.

Vad slipar du för vinklar?

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#555432
th skrev:
Danskar´n skrev:Och när gropen är full...?... :???: :wink:

Då blir det till att skotta :sad: men det behövs bara en gång om året eller t.o.m. med två års intervall om man bara orkat med en enda brädhög på en säsong. Skotta är hyggligt lätt, lossa tio skruv, vinkla upp rälsen, lyft trallen, ös, lägg tillbaka trallen och rälsen samt sätt tillbaka de franska skruvarna. Efter 20 år använder jag fortfarande samma hål :grin: .


Jaha... jag har väl bytt lite... åh - du pratar om skruvhålen - kanske? =)) =)) =)) :d

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#555445
lidköping skrev:
sveakatten skrev:Provade det, men ser ingen större skillnad,förstår inte vad som händer när det är is.

Vad slipar du för vinklar?


Har provat 5 och 10 grader, och även 55 till 70 i stöt vinkel.
Virket blir ju ganska bra i vanliga fall, sågat ca 20-30 stock (grova) innan jag fick dessa små och frusna stockar.
Hoppas jag kan såga lite i dag, +grader och regnar, få se om dom lenat upp.
Jag får ju olika yta i samma skär, beroende på om stocken är frusen eller torr (kärna)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555558
Danskar´n skrev:
th skrev:
Danskar´n skrev:Och när gropen är full...?... :???: :wink:

Då blir det till att skotta :sad: men det behövs bara en gång om året eller t.o.m. med två års intervall om man bara orkat med en enda brädhög på en säsong. Skotta är hyggligt lätt, lossa tio skruv, vinkla upp rälsen, lyft trallen, ös, lägg tillbaka trallen och rälsen samt sätt tillbaka de franska skruvarna. Efter 20 år använder jag fortfarande samma hål :grin: .


Jaha... jag har väl bytt lite... åh - du pratar om skruvhålen - kanske? =)) =)) =)) :d

Andra hål kan man använda betydligt längre :grin: T.ex. är mitt brunnshål mer än 50 år gammalt och det sitter fortfarande samma pump i det :d

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#555569 Svårslagen... 😀 👍

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

lidköping  
#555621
sveakatten skrev:
lidköping skrev:
sveakatten skrev:Provade det, men ser ingen större skillnad,förstår inte vad som händer när det är is.

Vad slipar du för vinklar?


Har provat 5 och 10 grader, och även 55 till 70 i stöt vinkel.
Virket blir ju ganska bra i vanliga fall, sågat ca 20-30 stock (grova) innan jag fick dessa små och frusna stockar.
Hoppas jag kan såga lite i dag, +grader och regnar, få se om dom lenat upp.
Jag får ju olika yta i samma skär, beroende på om stocken är frusen eller torr (kärna)

Prova med 10 grader och 80 grader, jag har slipat dom vinklarna på sågkedjorna och fått bra ytor på alla träslag som
ja sågat, även fruset virke. Jag har sågat ek, körsbär, asp, gran. tall, bok, fläder,kastanj och fått bra ytor på
allt jag har sågat med dom vinklarna.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#555967 Provade med 80 och 10 i dag, det fungerade bättre vad gäller ytan, men blev tungsågat tycker jag.
Tyckte heller inte att sågen höll skärpan så länge.
Provade också med 55 och 10, skär ju mycket bättre, men blir vågit, kör jag väldigt sakta så försvinner (nästan ) vågorna.
Hoppas på värme så stockarna lenar upp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

lidköping  
#556219 Jag fick informationen om slipvinklarna på en äldre förpackning till klyvkedjor från Stihl, jag prioriterar
fin sågyta. Vad använder du för något sågsvärd?

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#556266 20" 1,3mm

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

lidköping  
#556290
sveakatten skrev:20" 1,3mm

Jag menade vilket fabrikat och modell

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#556321
1552481867_20190313_111851.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).