Erik Furusjö, professor i miljöteknik vid Luleå tekniska universitet, beskriver förslaget som ambitiöst. Samtidigt är han orolig över att utredningen inte föreslår något stöd för produktion av drivmedel i Sverige.
– Självklart ska tillverkningen stå på sina egna ben. Inledningsvis behöver dock produktionen stöd för att bli kommersiellt hållbar
Biodrivmedel finns redan i tanken på några av flygplanen som lyfter från svenska flygplatser. Bolaget Braathens, som trafikerar flera sträckor inom Sverige, låter exempelvis kunder betala ett högre biljettpris för att kunna köpa in biobränsle. Drivmedlet importeras från USA och tillverkas av använd frityrolja.
Enligt Erik Furusjö är den här typen av biobränsle inte dåligt, men tillgången är begränsad. Han ser istället potentialen i en resurs som det finns gott om, inte minst i Sverige: skog.
– Det handlar inte om att avverka mer skog, utan att använda restprodukterna från skogsindustrin.
Läs hela artikeln här.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto