Skotare

Kalkyl på gallringsskotare

44 inlägg 18154 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kalkyl på gallringsskotare

skogsjan695xl  
#554587 Om du körde ihop skotaren som anställd så kör du ihop den om den är din egen oxå.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Beavern  
#554590 Räkna med att 75%-80% av dina lönetimmar är debiterbara timmar. (G15) är det G0 så blir det en lägre %-sats

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

AKKAMAAN  
#554602
Skogsante skrev:Först så finns det ett fel i din amorteringsberäkning. 25 000/200=125 kr/tim i amortering (inte 200 kr/tim).

Japp, "my bad" skall ändra det, tack för att du "fakta-checkade" detta. Blir lätt fel när man skriver snabbt med passion... :-bd
Men det ändrar inte andemeningen med mitt resonemang. Hela mitt resonemang är baserat på principer att resonera och inte på att mina siffror är exakta eller eller exakt verkligsanpassade. Det är upp till var och en att räkna på sitt sätt. Jag försöker bara "inleda ett samtal"... B-)

Sedan brukar inte hela maskinvärdet skrivas av på 5 år, andra branscher brukar ett restvärde, det innebär att amorteringskostnaden blir lägre än 125 kr/tim i verkligheten.

Det är rätt och jag unvek avsiktlgt detta i mitt första resonemang för att inte komplicera "matematiken"...
Men om du läste längre ner i min andra replik i tråden så tar jag upp den delen. Men restvärdet kanske är skrotvärdet också efter 6 år till på en begagnad maskin, så man skall inte dra för stora "växlar" på ett möjligt restvärde 6 år framåt

Sist så kan en lägre ränta förhandlas fram om man har en kontantinsats vid ett lånefinansierat maskinköp, det innebär att räntekostnaderna blir lägre.

Absolut men skulle jag ha blandat in alla detaljer om hur man förhandlar fram 0.2 procent lägre ränta också, när min matematik ändå "haltar"??

Ingen mening att detaljera för mycket i en kalkyl innan man ens har ett prisoffer på en begagnad maskin, och man har sorterat ut sin privata ekonomi. Men helt klart så måste man sätta till egen insats eller ha "mormor och farfar" som gedigna borgenärer, (de som kanske ändå låta dig ärva pengarna...) :d

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554643 Ett bolag som jag understundom gör affärer med tycker att 825:- är rimligt timpris för en gallringsskotare.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554645 Och timpriset är rakt av?

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

AKKAMAAN  
#554651
alias skrev:
AKKAMAAN skrev:
Joakim_E skrev:Väldigt bra skrivet, nu fick man sig inblick i vad det verkligen handlar om. Är nog inte så dumt ändå och vara anställd i slutändan. Ska ta mig en rejäl fundering samt diskutera mer med uppdragsgivaren om priser och dylikt.

Tack!
Jag har hjälpt några enterprenörer att "komma på speaking terms" med stora uppdragsgivare.
Nu vet du i alla fall att inte "660kr/tim" inte skulle fungera.
Nu ska du inte gå tillbaka till uppdragsgivaren med ett grovt tillyxat "200 kr/tim" ytterligare, för då kommer han bara att besvarar det med
-"Vad baserar du det på?"
Och då måste du kunna visa att du gjort "hemläxan". Om du kan visa upp en mera noggrant detaljerad kalkyl än vad uppdragsgivaren "knåpat ihop på en kafferast" så sitter du med trumf på hand.
Det enda som inte kan uppskattas exakt i en kalkyl är reparations och reservdelskostnader. Dessa måste "förhandlas om" och då måste man ha bra statistik att motivera med. Kom ihåg att reparationskostnaderna ökar ju mera maskinen slits. Så det är ganska sunt att beräkna kapitalkostnaden med annuitetsmetoden. vilket ger dig en månatlig genomsnittskostnad över hela den kalkylerade avskrivingstiden. I den kalkyleringen tas även hänsyn till maskinens förväntade restvärde när man gått igenom hela den kalkylerade avskrivningstiden. I verkligheten sjunker ju de månatliga kostnaderna för räntan genom att skulden ökar, och det kan man i en kalkyl balansera mot att reparationskostnderna ökar. Med andra ord så är kapitalkostnaden och reperationskostnaden mera kaonstant över avskrivningstiden. Därför måste man låta den kalkylerade reparationskostnaden per timme vara ettt genomsnit över heal avskrivningstiden. Och pengar måste fonderas till maskinen är äldre för att skall kunna hållas vid liv när den blir mera sliten.
Inte ovanligt att nya maskiner gör "bra vinst" första 3 åren för att sedan kanske gå minus de sista 6 åren pga av ökade reparationer, inköp av nya däck, slirskydd etc. Därför är det viktigt att man köper avdragsgilla snöskotrar och fyrhjulingar de första åren när företaget visar svarta siffror. För en beganad snöskoter kanske inte ens täcker kostnaden för ett "framaxelhaveri" 4 år senare....


Visst skulle det stå "minskar"?

MVH
Alias

Gällde frågan om "minskar" nåt jag skrev eller var det nåt "Joakim_E" skrev? :-?

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

bgl  
#554654 Att virkesleverantören debiteras 825kr/h innebär inte automatiskt att skotarägaren får betalt med samma timpeng.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554655
Flisaren skrev:Och timpriset är rakt av?


Nej, det tillämpas bara på udda objekt. Annars så är det kubikpris.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554656
bgl skrev:Att virkesleverantören debiteras 825kr/h innebär inte automatiskt att skotarägaren får betalt med samma timpeng.


Jag fakturerar bolagen efter den listan. Hur de gör gentemot virkesleverantören vet jag inte.
Nu kommer inte listan från samma bolag som jag kör åt men eftersom listan är rimlig så använder jag den.

Användarvisningsbild

Re: Kalkyl på gallringsskotare

svampbob  
#554674 Behöver du certifiera dig för att skota efter någon annan.

Jag fick i förra veckan frågan igen om jag kunde certifiera mig och börja ta på mig mindre gallringar.
Jag är tveksam till om det är värt besväret och kostnaderna.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554710 Egentligen behöver jag ju det men det är förhandlingsbart som allting annat. De kallar oss för "gråmaskinerna" och det får gå under radarn i alla fall så länge som de behöver oss. Men jag har anmält mig till en tvådagars kurs för femtusen spänn för att se på torrtallar så det är på gång.

Användarvisningsbild

Re: Kalkyl på gallringsskotare

svampbob  
#554760
Skogsola skrev:Egentligen behöver jag ju det men det är förhandlingsbart som allting annat. De kallar oss för "gråmaskinerna" och det får gå under radarn i alla fall så länge som de behöver oss. Men jag har anmält mig till en tvådagars kurs för femtusen spänn för att se på torrtallar så det är på gång.


Jag har Dasa H50 på skördaren och för att köra professionellt så krävs det Dasa H70 och den uppdateringen kostar 90 000 kr. Hur länge ska jag då köra bara för att tjäna ihop datoruppdateringen? Jag får hålla mig inom det gråa.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554781 När de har behov av maskiner så tar de in oss oavsett och har de inte behov så får vi inget jobb oavsett hur många certifikat vi skaffar oss. Men en av anledningarna att jag inte certifierar min egen skog är att i princip skriver jag på för yrkesförbud åt oss "gråentreprenörer"

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554793 Det borde kanske egentligen vara yrkesförbud åt "gråentreprenörer", en seriös entreprenör certifierar sig väl?!...
Ta betalt för det ni gör så har ni råd

Avatar Fallback

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Norrtälje  
#554796
Valmet 890 skrev:Det borde kanske egentligen vara yrkesförbud åt "gråentreprenörer", en seriös entreprenör certifierar sig väl?!...
Ta betalt för det ni gör så har ni råd


Vad är det för sosseideal att eftersträva 👎
Erbjuder du verkligen inget mervärde när du gallrar med certifiering att du känner dig så hotad av "gråentreprenörer"?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).