Avverkning (slutavverkning)

Är du Certifierad skogsägare?

141 inlägg 48240 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#554326 Känsliga områden mot fina skogsbäckar, tjärnar eller andra betydelsefulla platser kan jag avvara och bevara utan avtal. Det är sunt förnuft hos skogsägaren som är viktigast. Inte att avstå nyttjanderätten eller att göra områden ekonomisk värdelösa.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#554329 Och om jag förstått det rätt så kan man väl avsluta nu och om man vill i framtiden certifiera sig då? Ta några "sabbatsår" helt enkelt 8)

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tralsmo  
#554332 Finns mitt i Småland. Är dubbelcertifierad, åt helvete för dåligt betalt som jag tycker.
Känner däremot inte att ja behöver va orolig fö det. Har ca 3 ha nyckelbiotop på fullt rimligt ställe.
Har ca 7% ns å no ( ink nyckelbiotop) på mark som jag ändå aldrig skulle bruka. Generell hänsyn kostar inte en krona för mej, som jag ser det. Nog blåser ett å annat hänsyn ner men det ä inget problem som jag ser det.
Vill gärna äga märken själv å är inte intresserad av att få bidrag eller avhända mej marken för en struntsumma . Ä marken min så är den.
Löv har jag å ca 7 % av arealen . Är inte i intresserad av mer löv.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

isteskog  
#554335 Går bra att gå ur certifieringen och senare ansluta sig igen. Men ska man ha 5% avsatt så gäller det ju att inte hugga bort den när man inte är certifierad ........ 🌲

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Erre  
#554348
isteskog skrev:Går bra att gå ur certifieringen och senare ansluta sig igen. Men ska man ha 5% avsatt så gäller det ju att inte hugga bort den när man inte är certifierad ........ 🌲

Exakt. Då kan ju något annan område ryka.
Tycker planläggarna tar det som är sämst/värst att bruka som no/ns så tänk er för.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#554355 Någon som vet vilka möjligheter det finns att ändra de områden man avsatt? Typ att man nu hittat bättre områden att avsätta än de områden man valde för 10 år sedan då man "lurades" in i certifieringen?

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

isteskog  
#554365 Går att ändra områden. Sen beror det på om "bättre" är bättre för plånboken eller miljönyttan ..... 😉

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tralsmo  
#554367 Finns nog hyfsad möjlighet att ändra. Kruxet är nog att planläggare har valt nogårlunda rätt område till ns å no från början. På mina fastigheter har dom alla fall gjort rätt. Dom har i vissa fall räknat opp impediment å gjort det till no för å få ihop arealen så klaga på planläggare i det avseendet kan inte ja göra.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#554375
Tralsmo skrev:Finns nog hyfsad möjlighet att ändra. Kruxet är nog att planläggare har valt nogårlunda rätt område till ns å no från början. På mina fastigheter har dom alla fall gjort rätt. Dom har i vissa fall räknat opp impediment å gjort det till no för å få ihop arealen så klaga på planläggare i det avseendet kan inte ja göra.


Impediment fick jag ju inte ta. Då har det ju inte varit något problem eller några värden man avstår. Men ska kolla upp det. Om man kan välja andra områden istället. Jag har ju ett bergsområde som är klassat som impediment.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#554378
isteskog skrev:Går att ändra områden. Sen beror det på om "bättre" är bättre för plånboken eller miljönyttan ..... 😉


Både för plånboken och miljön.. Även ur naturvårdshänsyn ^:)^

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tralsmo  
#554380 Kan tänka mej att det där me impediment är mer bekymmer oppåt norra trakter.
Härnere ä ju impediment t16 t14 .

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

isteskog  
#554384 Impediment är mark som inte producerar mer än 1 m3sk per och år. Man ska nog ner mot T 12 innan det inträffar. 🌲

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Avslutat-02  
#554385 Som 08: e bo då? :d :d =)) =))

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#554391
isteskog skrev:Impediment är mark som inte producerar mer än 1 m3sk per och år. Man ska nog ner mot T 12 innan det inträffar. 🌲


Då kanske man kan få området uppklassat så det inte är impediment? Finns den möjligheten och hur kan man gå tillväga? Det gäller ett kuperat bergsområde med vindpinad tallskog. Glest och småväxta. Men finns både björn och lodjur där så jag kommer ändå aldrig avverka något.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

isteskog  
#554396 Ta med någon som kan taxera skog så är det bara mäta och kolla om det är impediment eller ej! Tekniska impediment är lämpliga att ställa av. Det brukar ju finnas hyfsad naturnytta där det är magert eller blött! 🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).