Motorsåg och handhållet

Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

45 inlägg 7180 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Ldsaren  
#553032 Jag tror att Stihl och Hva 15 tum 1.5mm kedjor är lite olika i längd .13 tum är Stihl bara 1,3mm tror jag.Eller?
Ska kolla sen .

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

T Landström  
#553042
anersimyra skrev:Visst är det så. Att slå till skyddet är inget fel i sig själv, men inte i tid och otid, och absolut inte innan kopplingen har släppt greppet och kedjan stannat. Lite jävla ” mekanikertänk ” får det allt lov att vara, allt gnäll om dåliga kastskydd är enbart löjeväckande.. :d


Håller med dig...tycker det är mycket slå i kastskyddet så fort man ska flytta sig lite...

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Avslutat-02  
#553047 Slår endast i kastskyddet när ja rör mig emellan vindfällen, bra att inte kunna gasa direkt, när man når en rotvälta, speciellt på eftermiddagen när man blir lite trögare i huvudet.

Kolla först lägga ur kastskyddet, sedan kapa, vet att ja sparat många olyckor pga detta.

:d :d

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

JensSkoog  
#553048 Det beror på vad man ska flytta sig i.
Som jag säger till mina sågelevar - hellre en broms som
man måste byta än en avskuren näsa :d

Men man ska självklart vänta till kedjan har stannat.

Ldsaren skrev:....13 tum är Stihl bara 1,3mm tror jag.Eller?
.....

Vad menar du med det där @Ldsaren?
Stihls 13", .325 är 1,5 mm

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553086 Finns nog båda, eller har funnits i alla fall..

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

T Landström  
#553127
vinterrojarn skrev:Slår endast i kastskyddet när ja rör mig emellan vindfällen, bra att inte kunna gasa direkt, när man når en rotvälta, speciellt på eftermiddagen när man blir lite trögare i huvudet.

Kolla först lägga ur kastskyddet, sedan kapa, vet att ja sparat många olyckor pga detta.

:d :d


Stänger av sågen när jag ska förflytta mig mellan träden... ;)

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

tallen100  
#553134 Att hålla på och dra i kastskyddet som om det vore ett spakblock är rena dumheterna, stäng av sågen om det är besvärligt att flytta sej och gör ett ryck i snöret istället, det bör dom flesta klara utan större ansträngning :wink:

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Hema  
#553150 Kedjeskyddet bör funka länge, samt om man är noga med att se till att kedjan stannat innan skyddet slår i. Så ska det hålla kan man tycka.

Flitig användare av skyddet, så tack Seb för tipset. 👍

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Ldsaren  
#553159 Jens jag fick inte in inlägget här är någon bugg på sidan här

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Ldsaren  
#553160 Funkar inte här .??

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Ldsaren  
#553161 Att svara på

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

JensSkoog  
#553170
Ldsaren skrev:Att svara på

Har du svarat genom att citera mig, så har du fått med @Ldsaren - funkar inte om du har @ saman med din privata nick, eftersom man inte kan skicka till sig själv.

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Avslutat-02  
#553188 Har aldrig slitit ut något bromsband, men många startsnören och startapparater.

Fördelen med att inte slå av sågen, är att ja sparar tid och energi, skulle fan aldrig vilja stå och rycka mer än nödvändigt i snöret.

Finns ingen mening att slå av sågen för att flytta sig tre steg, sedan kapa, slå av sågen, gå fem steg, starta sågen igen.
Nä, om inte så kommer man slita ut axeln.
Den äldsta sågen ja hade, där slet ja ut fem startsnören och sex linhjul men inget bromsband. \:d/ :-bd

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Ldsaren  
#553198 Jens jag skriver här då !
Stihl 13 tum har 1,3 mm och 15 tum har 1,5 mm eller 1,6 har jag för mig .
Hva har 1,3 och 1,5 mm på 13 tum , varför inte renodlad detta bättre med alla dessa dimetioner och spårbredd.
Tex Stihl 180-201 en kedja ,jag tror det finns 2-3 olika på de små Stihlarna.och sedan vanlig 308 kedja på de större .

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Ldsaren  
#553202 Får inte till det med att citera här ,
Får skriva så här , får lära mig[emoji3]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).