Avverkning (slutavverkning)

Vilket EU-land avverkar mest kubik per anställd i skogen?

3 inlägg 2904 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilket EU-land avverkar mest kubik per anställd i skogen?

Fredrik Reuter  
#552883 EU sammanställer en hel mängd med data om läget och utvecklingen inom regionen. En del av detta är statistik på hur mycket som avverkas per land inom EU och även hur många som arbetar inom skogssektorn.

Genom detta kan man få ut hur mycket varje anställd inom skogssektorn i varje land "avverkar" per år. Alltså inte hur mycket skördarförare eller motorsågsarbetare avverkar per år utan inkl overheader och hela konkarongen. Det kan bli ett effektivitetsvärde på hur skogssektorn fungerar i varje land. Samtidigt kan man vända på det och säga att ett land kan ha många anställda men samtidigt ett högt pris på slutprodukten. Så kan det faktiskt se ut i Tyskland. Som referens kan sägas att Sverige rapporterat att det fanns ~40.000 anställda i skogssektorn 2015.

Jag lägger även med ett diagram (rött) som visar vad bruttovärdet var per anställd i skogssektorn 2015. Det är alltså ett mått på hur mycket som varje anställd omsätter i skogssektorn per land och år (2015). För Sverige är bruttovärdet som används för 2015 knappt 40 miljarder sek.

Nu är det dock så att denna data baseras på enkäter som EU skickar ut vart femte år och det kan finnas fel i statistiken. Ett sådant kan vara det land med högst stapel, Belgien, som har väldigt få anställda inom skogssektorn. Men i stort kan det vara intressant, eller vad tycker du?

#skogsstatistik



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vilket EU-land avverkar mest kubik per anställd i skogen

4bikes  
#552996 De grafene der er ikke lesbare på min PC.

Avatar Fallback

Re: Vilket EU-land avverkar mest kubik per anställd i skogen

röjjare  
#553092 "land" syns endast på 2 av 4 bilder. Dom mittersta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).