Motorsåg och handhållet

Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

45 inlägg 7176 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Seb macahan  
#552921 Häromdagen gick kastskyddetet sönder på min 550. Dåligt efter så relativt få timmar, men men. Det var bromsbandet, fjädern som gått av uppe i mekanismen.
Det var positivt att den lokala Åf var billigare än "internet" med delen. Hur som, detta skulle bytas i EM. Att jag postar detta är för att bespara er konsumtion på diverse blodtryckssänkande preparat.
Använd glasögon och ha munnen stängd och gör detta i ett rum där du kan hitta fjädern, många gånger.....
Om man vet hur det ska se ut innan man återmonterar plastkåpan på insidan så behöver man nog bara leta efter fjädern 2-3ggr. Som på bilden ska det se ut innan kåpan monteras och fjädern ska dit sist (spiralfjäder) i uppspänt läge. Detta kanske alla vet, men nu vet i alla fall jag... ...nu ska jag fira med stekt fläsk o löksås med en fredags pilsner



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Seb macahan  
#552922 Kedjebroms inte kedjerökande.... :oops: :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Avslutat-02  
#552925 det där kan vara skit kul ibland.

tur du kan fira med fläsk och löksås.... pilsner.... fan nu blev ja också sugen, :surp: :surp: :surp:

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552932 Ja fjädrar kan spätta iväg ibland....
påminner mig om lumpen när vi skulle plocka isär k-pisten i totalt mörker, och sedan monter ihop den igen...
Var nästan alltid någon som sprätte iväg fjädern, inte lätt att hitta den i totalt mörker... :-o

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

ananders  
#552961
Seb macahan skrev:Häromdagen gick kastskyddetet sönder på min 550. Dåligt efter så relativt få timmar, men men. Det var bromsbandet, fjädern som gått av uppe i mekanismen.
Det var positivt att den lokala Åf var billigare än "internet" med delen. Hur som, detta skulle bytas i EM. Att jag postar detta är för att bespara er konsumtion på diverse blodtryckssänkande preparat.
Använd glasögon och ha munnen stängd och gör detta i ett rum där du kan hitta fjädern, många gånger.....
Om man vet hur det ska se ut innan man återmonterar plastkåpan på insidan så behöver man nog bara leta efter fjädern 2-3ggr. Som på bilden ska det se ut innan kåpan monteras och fjädern ska dit sist (spiralfjäder) i uppspänt läge. Detta kanske alla vet, men nu vet i alla fall jag... ...nu ska jag fira med stekt fläsk o löksås med en fredags pilsner


Det där har jag med varit med om och jag har ungefär samma erfarenhet av jobbet.

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Ldsaren  
#552964 Jag har en Jonsered samma som Hva 560 . Där jag fick haveri på noshjulet ,icke gamalt svärd .
Då slog bromsen i sitter i kåpan ...men gick inte att ta ur ...satt ju på en stubbe och inga glasögon då..den andra delen att ta ur bromsen sitter ju på sågen ...var ju tvungen att mickla som fan då .
Nääää Stihlen jag hade hände aldrig detta på . Längtar efter Stihl ibland
Svärd gick aldrig sönder ...och framförallt inte spänna kedjan hela tiden som jag får göra nu på Hva Jonsered svärd .
Är Oregon bättre på kedja svärd?

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Avslutat-02  
#552975 Nä tycker inte det är någon större skillnad.

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Ldsaren  
#552985 Skulle vilja sätta stihl svär o kedja på Hva Jonsered .
Ska testa vad som fattas i detta .

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Avslutat-02  
#552987 Det går väl bra, det är väl tvärtom som är problem eller?

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

anersimyra  
#553011 Jag har noterat att många i dag slår till kedjebromsen när de håller fullt varv på sågen vilket förstås får till följd att bromsen snabbt går sönder. Varför man inte först stoppar kedjan genom att stoppa den mot stammen innan man slår till kastskyddet är smått obegripligt.. :???:

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

tallen100  
#553012
anersimyra skrev:Jag har noterat att många i dag slår till kedjebromsen när de håller fullt varv på sågen vilket förstås får till följd att bromsen snabbt går sönder. Varför man inte först stoppar kedjan genom att stoppa den mot stammen innan man slår till kastskyddet är smått obegripligt.. :???:

Kan det möjligtvis ha att göra med det fantastiska motorsågskörkortet, där folk får lära sej nya nyttiga saker.. :d

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

anersimyra  
#553014 Visst är det så. Att slå till skyddet är inget fel i sig själv, men inte i tid och otid, och absolut inte innan kopplingen har släppt greppet och kedjan stannat. Lite jävla ” mekanikertänk ” får det allt lov att vara, allt gnäll om dåliga kastskydd är enbart löjeväckande.. :d

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553015 Det här med fjäder är en träningssak.
Har ett verktyg jag trycker med som gör det omöjligt för den o fara iväg. En gammal utsliten skruvmejsel som modifierats.
Att sätta i i spänt läge är onödigt. Går bättre i utlöst läge.

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

JensSkoog  
#553017 kedjerökande - upplever ju många autokorrektur hela
tiden, men den där är dagens allra bästa :-bd

Senn är alla jobbar svåra första gången, men efter att man
fick digitalkamera och telefon med kamera, finns det ju bra
möjligheter för att få saker på plats, men den fjäderen är
konstuerad så där att man ska testas i sitt tålamod :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Ldsaren  
#553031 Tänka som tillverkaren gör ibland

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).