Traktorn i skogen

New Holland i skogen

273 inlägg 166470 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

JohannesG  
#552727 Här är en sådan tråd: Hembyggda skogsanpassningar av jordbrukstraktor

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Gaffe  
#552785
busholle skrev:
Gaffe skrev:Om man tänker sig en traktor med en enklare växellåda typ New Holland T4.75, ( kopplingsfri f/b i övrigt mekanisk synkad låda) skulle det innebära att man får välja en växel och sedan arbeta med den i bakvänt läge: fram, neutral och back. Behöver man växla upp eller ned får man snurra runt stolen, trampa koppling växla och snurra tillbaka. Har jag tänkt rätt?
Eller kan man kanske använda neutralläget i joysticken, sträcka sig till växelväljaren för växling och sen jobba med f/n/b igen....

Tror man måste upp på T5 för att få elektronisk urkoppling på växelspaken...


Det går utmärkt att använda f/n/b-spaken istället för koppling. Har man långa armar så funkar det att köra bakvänt med armen över ryggstödet och det är något jag gör ofta när man lastar. Växla när man sitter bakvänt har man inget stort behov av, man väljer en växel och använder den.
Tänker att man bygger liknande som Seb, så man kan styra, ändra mellan fram och back samt broms. Det går nog inte att få annat än mekanisk synkroniserad låda med kopplingsfri f/b på T4:an
Men i neutral läget bör man kunna skifta växel trots man sitter felvänd om man låt säga fått i fel gruppväxel.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Gaffe  
#552786
Seb macahan skrev:Det hade varit riktigt intressant att se "Ölmstad" joystick på de Valtra som har P- broms i neutralläge. Men nu börjar det kännas som det handlar mer om Ölmstad än New Holland...
Kanske en allmän tråd skogsombyggnad traktor?
Bra idé. Blir ju lätt att trådarna driver iväg från sitt ursprung.
Provkörde en annan färg på traktor idag...mer än så vågar jag inte säga i denna tråden. 🤭

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

nils346xpg  
#554471
haltegarden skrev:Har en skogsutrustad ts 100 snurrbar stol, bukplåt och fönsterkil.
Har inte kört den så mycket, har bara haft den drygt ett år, tycker att den känns lite stor utvändigt och lite trång i hytten när det gäller att snurra stolen, stor hytt i övrigt.
Ok att köra tyst och fin

Hei! Har du bilder innvendig i hytten av bakrute kil og ben plass ?

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

haltegarden  
#554481 Nej men skall försöka att få fram ett, tar nog ett tag

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Ängagärdet  
#566169 När luen själv får välja kläder och plats att vara på

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Amatörhuggare 62  
#663961 New Holland å Ölmstad ,har fått till det.
En T 5 a med T6 hytten.
Och fint utrymme bakåt.
Lätt att snurra.
Och vagnen finns två i Sverige.
Kommer döpas om senare.

Var ju kunds , så ville inte snoka får mycket.
Men som gammal traktorräv.
Så ser man fort, om d ä skapligt.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

valtra a 72  
#663962 Man behöver då i alla fall inte tänka på att skaffa kedjor med 1cm frigång till plastanken.

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

paavo25  
#681079 Läste lite, ratt helt onödig, bara vägtrfiken som vill ha de så. Är här ingen anna som kört lite större hjulastare? Så naturligt med lastaren höger fingrar, styrning med vänster. Går ju inte fram bak bra, bromsen fast till vagnen? Eller elektriskt till mekaniska bromsen?

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681195
1605941879_ingenratt.jpg

Jo nog går det bra att köra utan ratt, bild från när jag körde Cat 992 ca 100 tons maskin
men det borde ju funka även på jordbrukstraktorer.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681199 Finns ingen som använder ratt i skogen på en skogsmaskin. Den sitter där bara av paragrafskäl.

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Kallkällene  
#681204
Slurfi skrev:
1605941879_ingenratt.jpg

Jo nog går det bra att köra utan ratt, bild från när jag körde Cat 992 ca 100 tons maskin
men det borde ju funka även på jordbrukstraktorer.


Roligt att se bilder du lägger ut. Har själv haft förmånen att få prövköra 992 på Caterpillars demofält i Malaga 2008, 994an var skeppad till Amerika när vi var där på mässa och demo

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681368
Kallkällene skrev:
Slurfi skrev:
1605941879_ingenratt.jpg

Jo nog går det bra att köra utan ratt, bild från när jag körde Cat 992 ca 100 tons maskin
men det borde ju funka även på jordbrukstraktorer.


Roligt att se bilder du lägger ut. Har själv haft förmånen att få prövköra 992 på Caterpillars demofält i Malaga 2008, 994an var skeppad till Amerika när vi var där på mässa och demo

Tack, jag lägger ju bilderna för att roa och fylla på debattlusten hos oss alla här.
Maskinintresserade bör besöka Aitikgruvan och kika på en massa skoj som finns där.

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Kallkällene  
#681370
Slurfi skrev:
Kallkällene skrev:
Slurfi skrev:
1605941879_ingenratt.jpg

Jo nog går det bra att köra utan ratt, bild från när jag körde Cat 992 ca 100 tons maskin
men det borde ju funka även på jordbrukstraktorer.


Roligt att se bilder du lägger ut. Har själv haft förmånen att få prövköra 992 på Caterpillars demofält i Malaga 2008, 994an var skeppad till Amerika när vi var där på mässa och demo

Tack, jag lägger ju bilderna för att roa och fylla på debattlusten hos oss alla här.
Maskinintresserade bör besöka Aitikgruvan och kika på en massa skoj som finns där.


Har tänkt mig till Aitik nån gång i livet,hade förmånen att jobba på ett bra företag i Norge som flög oss både till Malaga å sen 2010 var vi i Sydvaranger gruva å titta, mycket intressant, sen var vi på Moxy fabriken å tittade, fick bara besked av chefen att nästa onsdag står det en buss utanför å kör er till Gardemoen ta med kläder för en natt 😊

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Ängagärdet  
#704253 Hej!
Jag mätte bränsleförbrukningen på min TL90a vid skogskörning, ligger på 4,25L/h. :-B

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).