Traktorn i skogen

New Holland i skogen

273 inlägg 166490 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

jannee  
#548946 Hur är det egentligen med New Hollands kopplingsfria växellåda.
Ryktas lite om att den kan vara traktorns egentligt svaga punkt, reparationer för uppåt 100 000 kr ryktas det om?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Ängagärdet  
#548960 Riktigt pissfel!
Med urintunnan alltså :d

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549125
jannee skrev:Hur är det egentligen med New Hollands kopplingsfria växellåda.
Ryktas lite om att den kan vara traktorns egentligt svaga punkt, reparationer för uppåt 100 000 kr ryktas det om?
Man får nog speca både modell, årsmodell och vald växellåda för att få ett vettigt svar på den frågan.
Det finns och har funnits så många växellådor genom åren där vissa är skottsäkra och andra är mardrömmar.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549127 Kan tillägga att den TL90 som finns på gården krånglade vansinnigt de första två åren när den var ny. Tillslut ledsnade återförsäljaren och bytte samtliga givare och styrboxar på garantin. Under de 14 åren som gått efter det har det bytts två givare till kopplingspedalen för en total kostnad av ca 4000.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

andan  
#549172 Ok, tack för svar! TS 100 har vad jag förstått efter konsultation med internet, fyra olika växellådor. Syncro Command 12x12, Dual Command 24x24, Electro Shift 16x16 och Electro Shift 24x24 och det verkar varit en del problem med Electro Shift och ngn syncring från vad jag kan läsa mig till på utrikiska forum... Den jag har kollat på har den enklare Syncro Command lådan och den verkar inte dyka upp som problematisk när man läser runt på nätet... Hur är det med motorn på en TS100, vad kan räknas som mycket timmar? Finns det ngn gräns när en motorrenovering "brukar" komma?

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549184 Ju mer sliten desto större vits att renovera såklart. Ingen ger ju nån garanti på en maskin som börjar ha många år på nacken så risken får man i vanlig ordning ta själv.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549214 TS har om jag inte minns fel fords powerstarmotor och vad jag vet så är det en av de bästa motorerna ford byggt.
Den ska vara fri från fordsjukan med sina stabilare foder och sakna allt vad elektronisk motorstyrning heter så motorn är nog det minsta bekymret med traktorn.
Det du verkligen behöver kolla är elektroniken och elsystemet. Nu är kanske inte de brittiskbyggda lika dåliga som de italienska men i vilket fall kontrollera alla funktioner som innehåller och drivs av el och om traktorn är bra förvara den alltid under tak.

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549255 Sunt råd, det gäller förstås alla maskiner med elektronik som har lite patina.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

andan  
#549354 Ska ta en sväng till och göra en ordentlig funktionskontroll, sen börjar det bli dags att ta ett beslut! :-bd Uppfostrad som man är med Valmet så känns det lite vemodigt men hitta en vettig fräsch Valmet under 10000 timmar och för en vettig peng verkar vara minst sagt problematiskt...

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Gaffe  
#550703 Är det Ölmstad som monterar styrning, gas och broms i bakvänt läge?

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Gaffe  
#551198 Någon som har erfarenhet av NH T4.75? Jag sonderar marknaden i 3 tons klassen och hittade en sådan som står ny hos lokala handlaren.

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551211
1550012277_39401320-lmjaw.jpg
1550012277_14718881-dxpbs.jpg

http://www.olmstad.com/se/traktor-utrus ... 4-21110124

Jag har inte kört nån men de ser intressanta ut, helst med skogsutrustning.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

valtra a 72  
#551219 Ser trevligt ut men är det någon typ av snabbkoppel för att ta loss ratten?

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551304 Så ser det ut, det verkar finnas många varianter att välja på. Det såg smart ut helst om man kombinerar med spakstyrning som funkar åt båda håll.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Gaffe  
#551318
Slurfi skrev:Så ser det ut, det verkar finnas många varianter att välja på. Det såg smart ut helst om man kombinerar med spakstyrning som funkar åt båda håll.
Kan du utveckla det där med spakstyrning...
Är det en variant på "Twin trac"?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).