tor 07 feb 2019, 20:54#550144
Relaskop skrev:Den store fordelen med navdrift er at det hele tiden er moment som trycker på den vägen man vil, med robson slutar rullen att ge kraft så fort den tappar grepet i däcken. Nåt som händer rett ofta enligt mej.. Derfor blir det veldig teoretisk at jämföra dragkraft på robson vs nd. Robson kan nog ge denna kraft under optimala forhold,men hur ofte har man det i skogen?
Som sagt. Börjar rullen slira är det något som inte stämmer. Har hänt att rullen slirat för mig, men det är ytterst sällsynt, till 95% är det motorerna som inte orkar när det går för tungt. Det som kan hindra är om något sätter sig i mönstret och hindrar rullen, men detta har ännu inte hänt mig, rensas förvånansvärt bra. Men detta blir för mycket off topic för denna tråd. Har diskuterats förr. Här finns en fin tråd att diskutera detta i:
Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?På packad snö utan kedjor, alltså ganska värdelöst fäste, så har vagnen inga problem att med lass trycka iväg traktorn med alla fyra hjulen låsta. Vid detta test märks att utan diffbroms på vagnen blir detta genast mycket svårare då ena sidan vill slira, så där syns direkt en klar fördel med fyrhjulsdrift kontra tvåhjulsdrift fast med samma dragkraft.
källefall8 skrev:Har sett en del som haft problem med punktering då drivrullarna nöter in vass stenkross i däckmönstret, nån här som haft såna problem?
Inte omöjligt, men har ännu inte råkat ut för det. Är mer överraskad över att det knappt syns slitage på däcken men på rullen syns slitage. @Gnisten83, du kan väl lägga upp bild på hur rullarna ser ut efter många års drift samt hur däcken som gått lika länge ser ut.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II