Motorsåg och handhållet

Fila eller slipa kedjan?

85 inlägg 20767 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fila eller slipa kedjan?

tallen100  
#548561 Att få en "normal vass" kedja går lika bra med både fil och slip förutsatt att man kan hantera båda sakerna, men ska kedjan bli vass till perfektion så vinner filen och får till det lilla extra :d
Senast redigerad av tallen100 tor 31 jan 2019, 18:41, redigerad totalt 2 gånger.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fila eller slipa kedjan?

Avslutat-02  
#548562 Det man behöver är: ett par öl, och lite filar..

Slipa en sida sedan ölpaus om det inte är väldigt stensågat, då går det många pauser.... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Fila eller slipa kedjan?

stegmaster  
#548563
Sture Andersson skrev:Har ingen slip ,har alltid tyckt det verkar krångligt ta av kedjan varje gång .Finns det nån slipmaskin man kan sätta sågen i utan att ta av kedjan .

Jag har liggande en sådan sliprigg med slipskiva som jag monterar direkt på svärdet, som jag köpte på biltema typ 20 år tilbaka.
Den drivs av en borrmaskin (drill).
Med batteridrill kan man ju köra den ute i fält.
En liten fördel när den drivs med drill, er att man kan endra rotasjonsriktningen på slipskivan enkelt.
Har inte användt den på minst 15år, då jag har en riktig slipmaskin (grindomatic V12) hemma, och tar heller av kedjan.
Har ingen bild på den just nu, men kan ta vid tilfälle om det skulle önskas.

Användarvisningsbild

Re: Fila eller slipa kedjan?

Björn T  
#548564 Både diamant och stenskivor klarar stensågade kedjor. Men det viktigaste är att stenskivan är ren och fin, och att man tar små nätta skär med slipen så att inte tanden blir varm. Jag tycker personligen att en slip ger lite mer grader på kedjan än en fil även om man är försiktig.

För brukssågning i skogen är det nog dött lopp mellan fil och slip. Men tittar man på dom som tävlar i stihl timbersport då är det olika filar och brynen som används för att då ska kedjan vara som ett rakblad.

Avatar Fallback

Re: Fila eller slipa kedjan?

Avslutat-02  
#548566 Tycker det blir bäst med rundfilen, orkade inte hålla på med dessa slipmaskiner och liknande.

Nä, usch och ja stensågat ju nästan aldrig längre efter ha bytt kvistningsteknik.

Fäller eller lägger upp rotänden något så att ja får frihöjd på stammen. :d

Användarvisningsbild

Re: Fila eller slipa kedjan?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548583 Jag har testat det mesta i kling väg till slipar. Har provar ett antal slipar. Kört nog att säga att jag kan det.
Med slip kan man få det som nytt. Är man nöjd med det är det bara o träna o lära sig slipa.

Jag är inte det, så jag filar. Med fining kan man anpassa lättare och bättre. Jag filar fortare än slipar och får bättre resultat till lägre pris.
Dessutom tycker jag det är kul.

Avatar Fallback

Re: Fila eller slipa kedjan?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556874 Tenkte kanskje dette innlegget kunne passa her. Er ein detalj men allikavel, til no har eg nesten berre brukt Husqvarna sine plast skaft til fila. Dei raude som sluke ein cm eller så av ho. I dag prøvde eg Oregon tre skaft, var litt uvant. Fil og skaft blei litt lengre, blei enklare og snu fila litt før filing av neste tann, berre vri ho litt i neven. Skaftet er jo rundt. Får bruka heile fila, dette skaftet sluke ikkje noke av ho. Ok dagens nerde innlegg.

Användarvisningsbild

Re: Fila eller slipa kedjan?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558341 Har filat och servat mina sågar idag. När jag står där och filar så inser jag att jag filar med den fildiameter som det står i instruktionerna hör ihop med kedjan i sågen manual.
Men sen försökte jag läsa på kedjans alla beteckningar för att hitta ett samband, utan framgång.
Hur vet man om man bara har kedjebeteckningen och det övriga som står på kartongen vilken fil man ska ha? Typ 4.0 eller 4.8?

Användarvisningsbild

Re: Fila eller slipa kedjan?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558343 Sen kollade jag med förstoringsglas på eggen. Det blir ju en råegg kvar, som diskuterats tidigare. En del tar bort med filskaftet har jag läst. Men om man lämnar den, gör det något egentligen? Slås den inte av direkt du sågar?

Användarvisningsbild

Re: Fila eller slipa kedjan?

JensSkoog  
#558362 Om du inte polerar, så vil det bli råegg.
Om du filar in i tanden blir det inte så mycket, enligt dom som vet :wink:

Men jag skulle bara skita i den, och köra på. Den blir borta strax du kapar.

Avatar Fallback

Re: Fila eller slipa kedjan?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558386
Uvskogen skrev:Har filat och servat mina sågar idag. När jag står där och filar så inser jag att jag filar med den fildiameter som det står i instruktionerna hör ihop med kedjan i sågen manual.
Men sen försökte jag läsa på kedjans alla beteckningar för att hitta ett samband, utan framgång.
Hur vet man om man bara har kedjebeteckningen och det övriga som står på kartongen vilken fil man ska ha? Typ 4.0 eller 4.8?

Da som står anngåande fildiameter er andbefalinger. Så lenge du får half moon form på tanna sett frå sida er du innanfor. Typisk er 4,8 for .325 med 4,5 kanskje siste tredje eller fjerdedelen av tanna si livslengd. For 3/8 nokenlunde da samma berre 5,5 og 5,2 mm. Då snakka me Oregon eller Husqvarna kjede. 3/8 hobby 4,5 og 4,0. Dette er eigen erfaring så da kjem litt Ann på den som file og samt smak og behag.

Avatar Fallback

Re: Fila eller slipa kedjan?

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559264 har maskinslipat nästan uteslutande dom senaste 5 åren,och då med markusson.införskaffade för 3 månader sen en sensomatic! underbart att slipa ryttarna i samma moment utan att behöva ställa om maskinen och byta skiva! slipar nu också enbart med CBN-skivor!

Användarvisningsbild

Re: Fila eller slipa kedjan?

stegmaster  
#559291 Ja det ser att vara en riktig fin maskin, skulle gärna haft en sådan själv, men får nog hålla fast i min Grindomatic V12 et tag til.:-bd
Va er en CBN skiva? :oops:

Avatar Fallback

Re: Fila eller slipa kedjan?

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559323 hårdmetallskiva!

Användarvisningsbild

Re: Fila eller slipa kedjan?

slipavasst  
#559833 Några bra tips vid slipning med CBN / Diamant slipskiva:
1. Vänd på skivan 1 ggr per dag
2. Spraya Bräkleen på skivan var femte kedja / loop
3. Rengör med kisekarbidsten efteråt.

Då håller den längre o bränner mindre :-bd

hls
SV

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).