Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Gamingvärlden anammar skogsbruket och skogsmaskiner i FS 19

18 inlägg 14415 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gamingvärlden anammar skogsbruket och skogsmaskiner i FS 19

Fredrik Reuter  
#548081 I och med dataspelet Farming Simulator 19 så har skogsbruket börjat få ett klart fokus bland "gamers". Man ser det tydligt på YouTube där flera gamers lägger upp videos på när de spelar (PewDiePie är ju känd för att iaf tidigare, jobbat på detta sätt) och fler och fler lägger nu upp videos på när de kör skördare, skotare, traktor och skogsvagn, timmerbilar, svanhalsar och för den delen också motorsågar.

Vi har tidigare diskuterat dataspel och skogsbruk, främst i trådar som Farming simulator 2011, Ponsse Scorpion i farming spel, Motorsågsgaming och Alstor 8x8 i dataspel.

Jag kommenterade en video där YouTubern "Skuggan" hugger Vänerblock för någon dag sedan. Anledningen är att om man gör en video om när man hugger Vänerblock så har man viss kunskap om skogen och inte bara dataspel.

Skuggan svarade att han en gång i tiden gått Naturbrukslinje, att han idag inte jobbar med skogen (annat än på datorn) men att det finns en önskan om att kanske göra det i framtiden.

Detta är ju hur häftigt som helst och kanske en öppning för att i framtiden få människor att fortsatt jobba i skogen!

Jag har personligen inte spelat Farming Simulator men med tanke på hur det ser ut i dagens uppladdade videos så börjar det bli otroligt verklighetstroget.

@moiam vet jag har pysslat en del med Farming simulator, dels genom tråden Hemmagjord skogsmaskinssimulator på gång men också att han verkar göra maskiner till dataspelet i fråga!?

Det vore riktigt intressant att få igång en diskussion om detta, kan man kalla det, fenomen. Är det framtidens skogsbruk vi ser genom ett dataspel?

Här är skuggans video:



Här kan du läsa mer om spelet: https://www.farming-simulator.com/about ... latform=pc

Bild




   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Gamingvärlden anammar skogsbruket och skogsmaskiner i FS

finnjonte  
#548085 jag har spelat FS15 &FS17 tidigare...hur kul som helst.har också FS19 ,men är lite besviken...knapparna fungerar olika i 19 än i gamla spelen...råddigt för gamla spelare....

Användarvisningsbild

Re: Gamingvärlden anammar skogsbruket och skogsmaskiner i FS

MilanJo  
#548165 Har bara två korta noteringar, från sonen, nu 11:
1.Han fick FS15 när det kom och lärde sig snabbt att få loss medel till jordbruksredskapen genom att "plantera" skog som strax därefter kunde avverkas och generera en fet börs. Detta har gjort att han har en gård som han är miljonär på och har maskiner och bilar överallt, samt en gård som han säger han "sköter på riktigt. "
Stämmer detta att omloppstiden för skog är så snabb i ett spel ses kanske skog som en förbrukningsvara, mer än som en långtidsinvestering med ganska mycket arbete däremellan, men för de som kan tekniken måste det vara roligt att kunna finlira om spelet och konsoler ger möjlighet till detta.
2. Han kom upprörd och undrade hur han skulle kunna köra vatten till sina djur, något som är självklart för honom som är uppfödd på en gård med köttdjur/hästar som man får köra ut vatten till. Det fanns ingen sån funktion. Dessa spel är inriktade på produktion, och bra är väl det, att leva i landsbygd med företagande är inget rosaskimrande liv, men det värmde i hjärtat att han var så mån om djurens välfärd.

Avatar Fallback

Re: Gamingvärlden anammar skogsbruket och skogsmaskiner i FS

AKKAMAAN  
#548250 Fantastiskt så realistiskt detta har blivit. Grafiskt så ser det ut att ligga på ungefär samma nivå som de skogsmaskinsimulatorer som t ex JD och Komatsu har på marknaden för t ex skolor.
En undrar jag har är när man kör dettapå en laptop dator så lär det väl innte räcka med "piltangenterna"! (??)
Hur ser den reglage-hårdvara ut som man behöver för att köra både skördare och skotare i simulatorspelet?

Användarvisningsbild

Re: Gamingvärlden anammar skogsbruket och skogsmaskiner i FS

rejser  
#548255 Jag spelar en del, riktigt skön avkoppling på kvällen.
Nu ska det vara skillnad till 19, men innan fick man avverka alla träd man såg :) Kunde kapa ned parken i stan om man ville.

Angående omloppstider så kan man välja lite olika, och jämför man med åkerbruket så tar träden bra tid på sig.

Forsla virke är en jäkla skit-syssla. Enklare på riktigt än med huggarvagn i spelet.

Prissättningen på virke är oklart. Tror det är en fast prissättning på m3fub, oavsett längder o grovlek.

Spelet har inget vinna-scenario utan man knatar på på sin gård. Men i slutändan så handlar det om att få in pengar för att köpa större saker.
Dock kan det bli svårt att hinna med djur och åkrar när man har ett gäng.
Djuren ska vattnas, mockas. Man ska mixa mat o hämta ull (inget av det på ett verkligt sätt förutom att köra ut vatten till hoar)

Men det kan vara lite skönt efter en dag på kontoret att sätta sig i sin Ponsee eller ta fram sin hva 550 och köra loss.

Sedan fullkomligt älskar 2 åringen det (både min son och den i mig)

Användarvisningsbild

Re: Gamingvärlden anammar skogsbruket och skogsmaskiner i FS

rejser  
#548256
AKKAMAAN skrev:Fantastiskt så realistiskt detta har blivit. Grafiskt så ser det ut att ligga på ungefär samma nivå som de skogsmaskinsimulatorer som t ex JD och Komatsu har på marknaden för t ex skolor.
En undrar jag har är när man kör dettapå en laptop dator så lär det väl innte räcka med "piltangenterna"! (??)
Hur ser den reglage-hårdvara ut som man behöver för att köra både skördare och skotare i simulatorspelet?


Traktor finns en del hårdvara för, men inte sätt någon för skördare skorare faktiskt.
Men det är anpassat för att spelas med handkontroll så 1 knapp kapar trädet från stående, samma knapp matar fram den längden man vill och kapar trädet.
Man har en analog spak som tillsammans med några andra knappar styr kranen.

Finns lite mer att pilla på till pc än till konsol.

Avatar Fallback

Re: Gamingvärlden anammar skogsbruket och skogsmaskiner i FS

marcus434  
#548265 Köpte dubbla joystick till PC:n och ändrade om funktionerna så att de matchar ett vanligt tvåspaksystem. Det gjorde spelet enormt mycket mer lätthanterligt när det gäller skogsbruksdelen

Användarvisningsbild

Re: Gamingvärlden anammar skogsbruket och skogsmaskiner i FS

Seb macahan  
#548317 Mina barn/tonåringar spelar detta en del, det märkliga är att de är inte ett dugg intresserade att köra varken traktor, skördare och annat i verkligheten, det är för svårt menar dom. Jag själv har provat både irl och virtuellt och vill påstå att det mesta är svårare i spelet, i alla fall för mig som inte är en gamer. Men jag har hela tiden trott att dessa spel är substitut för "folk" med maskindrömmar och mindre möjlighet att verkligen kunna köra maskin.
Men det är så mycket man kan ha fel om :lol: bland de bättre spelen som mina barn kör :???:

Användarvisningsbild

Re: Gamingvärlden anammar skogsbruket och skogsmaskiner i FS

rejser  
#548320 När jag skulle plöja för första gången i mitt liv i höstas så testkörde jag olika körmönster i simulator för att se vad som verkade smidigast... Dock gick inte spelet igenom plöjdjup....

Användarvisningsbild

Re: Gamingvärlden anammar skogsbruket och skogsmaskiner i FS

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549890 Visade detta för min åttaårige pojk.

Han hade koll på detta. Men sa att det var inge roligt. :sad:

Men det är ju Fortnite som gäller. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Gamingvärlden anammar skogsbruket och skogsmaskiner i FS

LAZER WOOD  
#795219
AKKAMAAN skrev:Fantastiskt så realistiskt detta har blivit. Grafiskt så ser det ut att ligga på ungefär samma nivå som de skogsmaskinsimulatorer som t ex JD och Komatsu har på marknaden för t ex skolor.
En undrar jag har är när man kör dettapå en laptop dator så lär det väl innte räcka med "piltangenterna"! (??)
Hur ser den reglage-hårdvara ut som man behöver för att köra både skördare och skotare i simulatorspelet?


jag har byggt mej ett eget spaksystem till fs19!
fungerar som dom riktiga spaksystemen i dom riktiga maskinerna!

Avatar Fallback

Re: Gamingvärlden anammar skogsbruket och skogsmaskiner i FS

AKKAMAAN  
#795331
LAZER WOOD skrev:
AKKAMAAN skrev:Fantastiskt så realistiskt detta har blivit. Grafiskt så ser det ut att ligga på ungefär samma nivå som de skogsmaskinsimulatorer som t ex JD och Komatsu har på marknaden för t ex skolor.
En undrar jag har är när man kör dettapå en laptop dator så lär det väl innte räcka med "piltangenterna"! (??)
Hur ser den reglage-hårdvara ut som man behöver för att köra både skördare och skotare i simulatorspelet?


jag har byggt mej ett eget spaksystem till fs19!
fungerar som dom riktiga spaksystemen i dom riktiga maskinerna!

Har du lite bilder?!

Användarvisningsbild

Re: Gamingvärlden anammar skogsbruket och skogsmaskiner i FS

LAZER WOOD  
#795339 Har inga nu men kan fixa!
Fast det är fortfarande en prototyp!
Håller just nu på att fundera ut hur jag ska få till alla knappar på spakarna.
För att inte behöva köpa färdiga spakar med knappar på.
Så just nu kör jag med bara ett extra numpad!
Men jag kan fixa lite bilder under morgondagen!
M.v.h.LAZER WOOD

Användarvisningsbild

Re: Gamingvärlden anammar skogsbruket och skogsmaskiner i FS

Joakim S  
#795516 Jag har skaffat FS22 nu. Har startat i Elm Creek, och börjat plantera träd. Men det tar väl väldigt lång tid innan jag kan avverka? Ser heller inte färdiga skiften jag kan köpa? Går inte detta att köpa i Elm Creek? Känns som det mesta går ut på jordbruk här. När jag googlar FS22 forestry, så kommer det upp andra ställen än Elm Creek ser det ut som. Hur startar jag upp på ett mer skogsbruksbaserat samhälle?

Användarvisningsbild

Re: Gamingvärlden anammar skogsbruket och skogsmaskiner i FS

LAZER WOOD  
#795527 Hej!
Har du skaffat f22 på pc eller konsol?
Om du har skaffat det på konsol så kan jag inte hjälpa dej!
då jag bara spelar på pc!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).