Skogsekonomi

Hyra ut skogsmark? Endurospår.

10 inlägg 4079 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hyra ut skogsmark? Endurospår.

dejvi  
#546106 Vill gärna höra era tankar kring att hyra ut skogsmark. Vi har på ett, ganska nyligen, inköpt skifte ett drygt 2km långt endurospår som är i någorlunda aktiv användning. På grannskiftet finns en motocrossbana som en förening driver. Motocrossbanan är i flitig användning året runt (med undantag för några veckor när banan får frysa inför vintersäsongen)

Den tidigare ägaren till vårt skifte har gett lov att köra på skiftet, vet inte under hur lång tid endurospåret har använts, men säg 9-10år, säkert ännu lite längre.

Skiftet i fråga är lite över 13ha och till stor del består det av gamla sandtag som till viss del har planterats in med tall och som till viss del består av albestånd, sen finns även ganska blöta partier där det inte växer något vidare.

Tallbestånden är ca 40 åriga o albestånden ca 20 åriga. Nu går endurospåret nästan enbart i tallbeståndet vilket känns dumt, tänker mig att det är mest värdefullt o att tallarna är mer känsliga för att rötterna blir rivna av spikdäck...

En första gallring har blivit gjord i tallbeståndet. Alarna växer ganska vilt.

Skulle ni fortsättningsvis tillåta föreningen ha ett endurospår på er mark? Skälig hyra? Hur tänker ni angående dragningen av spåret? Är skadan redan skedd på de tallar som står direkt intill spåret? Hur stor inverkan har körningen på de tallar som inte står direkt intill spåret?


Senast redigerad av dejvi mån 28 jan 2019, 23:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Hyra ut skogsmark? Endurospår.

jannee  
#546128 Innan köpet visste du/ni om att det pågick crosskörning (endurospår) på skiftet. låt det även fortsättningsvis får vara så.
Eventuellt höra med föreningen om de tidigare betalt något och i så fall hur mycket, om inte, strunta i det.
Troligtvis blir eventuella skador på tallarna ändå försumbara.
Förbjuda, kräva hög ersättning ställer bara till irritation, grannsämjan kan vara guld värd.

Avatar Fallback

Re: Hyra ut skogsmark? Endurospår.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546137 Flytta det inte, du sprider bara skadorna.

Se till att formalisera nyttjanderätten i ett avtal och precisera att de uppbär miljöansvaret mot myndigheterna.

Mest troligt visste du om spåret när du köpte marken och då antar jag att du inte är extrem motståndare till motorsport så då drar jag slutsatsen att du kan tänka dig att fortsätta förfarandet?

När det gäller pris så skulle jag utgå ifrån 10000kr/ha och år för den marken de tar i anspråk. I den marken bör man räkna in några meter påverkan på var sida om spåret, kanske 2m på var sida vid raksträcka och 5-8m i yttersvängar. Med en sådan värdering skulle det landa på ca 6-8 tusen per kilometer spår och år. Kräv också att föreningen utför och bekostar avstängning i de gränser ni kommer överens om.
Rätt eller fel men det är såhär jag skulle resonerat och värderat.

Avatar Fallback

Re: Hyra ut skogsmark? Endurospår.

dejvi  
#546174
jannee skrev:Innan köpet visste du/ni om att det pågick crosskörning (endurospår) på skiftet. låt det även fortsättningsvis får vara så.
Eventuellt höra med föreningen om de tidigare betalt något och i så fall hur mycket, om inte, strunta i det.
Troligtvis blir eventuella skador på tallarna ändå försumbara.
Förbjuda, kräva hög ersättning ställer bara till irritation, grannsämjan kan vara guld värd.


Vi visste om att det gick ett endurospår på skiftet innan köpet, de har inte tidigare betalt något för att köra på skiftet.
Skadorna på tallarna är förhoppningsvis inte så stora, men har dålig erfarenheter av barrträd som står med rivna rötter, tycker det brukar bli mycket röta om rötterna inte får vara ifred...
Förbjuda eller kräva hög ersättning är inte vår målsättning, utan precis som du skriver vill vi hålla en god grannsämja, men däremot tycker vi att en skälig ersättning är på sin plats...

busholle skrev:Flytta det inte, du sprider bara skadorna.

Se till att formalisera nyttjanderätten i ett avtal och precisera att de uppbär miljöansvaret mot myndigheterna.

Mest troligt visste du om spåret när du köpte marken och då antar jag att du inte är extrem motståndare till motorsport så då drar jag slutsatsen att du kan tänka dig att fortsätta förfarandet?

När det gäller pris så skulle jag utgå ifrån 10000kr/ha och år för den marken de tar i anspråk. I den marken bör man räkna in några meter påverkan på var sida om spåret, kanske 2m på var sida vid raksträcka och 5-8m i yttersvängar. Med en sådan värdering skulle det landa på ca 6-8 tusen per kilometer spår och år. Kräv också att föreningen utför och bekostar avstängning i de gränser ni kommer överens om.
Rätt eller fel men det är såhär jag skulle resonerat och värderat.


Avtal ska skrivas. Sambon jobbar på miljöenheten på kommunen så den biten ska också preciseras i avtalet. Föreningen har redan tillstånd för motocrossbanan på grannskiftet så det ordnar sig ganska enkelt med att göra ett tillägg till det tillståndet.

Är absolut ingen motståndare till motorsport eller sport över huvudtaget, så fortsättning blir det nog på ett eller annat sätt. Har dessutom en gammal kompis som är flitig användare av spåret...

Genom att flytta spåret sprider man givetvis skadorna, men man får också skadorna styrda till de minst värdefulla områdena. Räknar med att alarna (i detta fall gråal) blir till ved framöver, någon enstaka stock tar jag säkert ut av dem också. Tallarna däremot räknar jag som mer värdefulla, eller jag räknar i alla fall värdeförlusten som större ifall det blir mycket röta i det beståndet.

Tackar för ditt prisförslag, kan du ytterligare precisera varifrån du tar siffran 10000/ha? Sen har vi tänkt väldigt lika i hur mycket som påverkas av spåret. Här har också avtalet en viktigt funktion i att se till att spåret verkligen följs och det inte blir kört hur som helst på skiftet. Det då i form av att föreningen ser till att det är tydligt markerat hur och var man ska köra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyra ut skogsmark? Endurospår.

halvproffs  
#546182 Tallen är väldigt motståndskraftig mot röta. Tänk på hur dom randbarkade tallarna för att få fetved.

Gråal är nästan bara ved. Sällan det blir aanvändbart timmer av dom.

Avatar Fallback

Re: Hyra ut skogsmark? Endurospår.

Norrtälje  
#546195
dejvi skrev:Vi visste om att det gick ett endurospår på skiftet innan köpet, de har inte tidigare betalt något för att köra på skiftet.
en skälig ersättning är på sin plats...


Det kan bli den jobbigaste frågan att hantera, något som varit gratis är något som tas för givet och värderas lågt.

Avtal ska skrivas. Sambon jobbar på miljöenheten på kommunen så den biten ska också preciseras i avtalet. Föreningen har redan tillstånd för motocrossbanan på grannskiftet så det ordnar sig ganska enkelt med att göra ett tillägg till det tillståndet.


Föreningen kan vara era kompisar och årligen bjuda på julbord med öppen bar, det är väl så korruption brukar gå till här.

Avatar Fallback

Re: Hyra ut skogsmark? Endurospår.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546213
dejvi skrev:Tackar för ditt prisförslag, kan du ytterligare precisera varifrån du tar siffran 10000/ha? Sen har vi tänkt väldigt lika i hur mycket som påverkas av spåret. Här har också avtalet en viktigt funktion i att se till att spåret verkligen följs och det inte blir kört hur som helst på skiftet. Det då i form av att föreningen ser till att det är tydligt markerat hur och var man ska köra.


Den siffran baseras på en magkänsla för vad det brukar kosta att förstöra eller nyttja mark.

En sak till som kan ha betydelse är att miljöenheten troligen hellre accepterar ett spår på torr sandmark än i blöta almarker som också ofta innehåller sådant som brukar anses skyddsvärt. Det talar för att spåret ska ligga kvar.

Användarvisningsbild

Re: Hyra ut skogsmark? Endurospår.

Vardon  
#546214 Se till även att ni har i avtalet att banan inte får hindra eller störa skogsbruk. Nu är det väl inte troligt att nån stoppar en avverkning pga enduroåkare men det brukar kunna ske med längdskidor / motionsspår och då är det bra att kunna häva avtalet.

Sen kan man naturligtvis göra nytt avtal efter avverkningen.

Användarvisningsbild

Re: Hyra ut skogsmark? Endurospår.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546220 Hur påverkar banan jaktvärdet? Kanske inte helt idealiskt för jägarna om det körs hej vilt under t.ex. älgjakten...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hyra ut skogsmark? Endurospår.

dejvi  
#546233
halvproffs skrev:Tallen är väldigt motståndskraftig mot röta. Tänk på hur dom randbarkade tallarna för att få fetved.

Gråal är nästan bara ved. Sällan det blir aanvändbart timmer av dom.


Det låter positivt, och ska ärligt säga att min erfarenhet baserar sig mer på granar än tallar. Gråalarna blir som du säger väldigt sällan timmer, men jobbar som slöjdlärare till vardags och har eget sågverk så jag tar tillvara på vad som går att ta tillvara...Roligt att bjuda ut brett sortiment till eleverna!

Norrtälje skrev:
dejvi skrev:Vi visste om att det gick ett endurospår på skiftet innan köpet, de har inte tidigare betalt något för att köra på skiftet.
en skälig ersättning är på sin plats...


Det kan bli den jobbigaste frågan att hantera, något som varit gratis är något som tas för givet och värderas lågt.


Jovisst, det kanske kan värderas lågt. Men det är ju inte vårt problem. För vår del är det ju inget måste att det skall gå ett endurospår där. Men vi motsätter oss det inte heller. Vi vill komma överens med föreningen, och föreningen vill komma överens med oss. Vi har haft en bra dialog sinsemellan hittills och de är måna om att få använda vår mark på våra villkor. För deras del är det ju också bredare att kunna bjuda ut både motocross och enduro, vilket lockar fler medlemmar och mer intäckter till föreningen.

Vardon skrev:Se till även att ni har i avtalet att banan inte får hindra eller störa skogsbruk. Nu är det väl inte troligt att nån stoppar en avverkning pga enduroåkare men det brukar kunna ske med längdskidor / motionsspår och då är det bra att kunna häva avtalet.

Sen kan man naturligtvis göra nytt avtal efter avverkningen.


Mycket bra poäng och något vi reflekterade över efter nyårsstormen vi hade här i Österbotten. Min kompis som kör enduro ringde och meddelade att det låg en del tallar över spåret och funderade vad han skulle göra. Vi kom överens per telefon om att han kör över de han kan och runt de han inte kommer över. Sen kommer vi ut och tar bort tallarna på eftermiddagen. Jag, pappa och kamraten kvistade, kapade upp och körde ut tallarna senare samma dag, under arbetets gång kördes det ganska flitigt på spåret av två andra föreningsmedlemmar vilket kändes lite ojuste. De hade ju inte heller hört sig för om huruvida man får köra upp egna spår runt vindfällena, de bara körde... (å andra sidan kanske de inte riktigt visste vem de skulle kontakta heller. Här kommer också avtalet in i bilden)

Tror inte någon av förarna sätter stop för traditionellt skogsbruk, men värt att föra in i avtalet hur som helst.

Niking skrev:Hur påverkar banan jaktvärdet? Kanske inte helt idealiskt för jägarna om det körs hej vilt under t.ex. älgjakten...
/Niklas


Nja, så är det väl, men i och med att det är en motocrossbana på skiftet bredvid så gör nog endurospåret varken från eller till tror jag. Föreningen äger grannskiftet, så gott som hela det skiftet används till 2 motocrossbanor samt parkeringsplan och en liten barack där man kan byta om osv...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).