mån 21 jan 2019, 12:14#546174
jannee skrev:Innan köpet visste du/ni om att det pågick crosskörning (endurospår) på skiftet. låt det även fortsättningsvis får vara så.
Eventuellt höra med föreningen om de tidigare betalt något och i så fall hur mycket, om inte, strunta i det.
Troligtvis blir eventuella skador på tallarna ändå försumbara.
Förbjuda, kräva hög ersättning ställer bara till irritation, grannsämjan kan vara guld värd.
Vi visste om att det gick ett endurospår på skiftet innan köpet, de har inte tidigare betalt något för att köra på skiftet.
Skadorna på tallarna är förhoppningsvis inte så stora, men har dålig erfarenheter av barrträd som står med rivna rötter, tycker det brukar bli mycket röta om rötterna inte får vara ifred...
Förbjuda eller kräva hög ersättning är inte vår målsättning, utan precis som du skriver vill vi hålla en god grannsämja, men däremot tycker vi att en skälig ersättning är på sin plats...
busholle skrev:Flytta det inte, du sprider bara skadorna.
Se till att formalisera nyttjanderätten i ett avtal och precisera att de uppbär miljöansvaret mot myndigheterna.
Mest troligt visste du om spåret när du köpte marken och då antar jag att du inte är extrem motståndare till motorsport så då drar jag slutsatsen att du kan tänka dig att fortsätta förfarandet?
När det gäller pris så skulle jag utgå ifrån 10000kr/ha och år för den marken de tar i anspråk. I den marken bör man räkna in några meter påverkan på var sida om spåret, kanske 2m på var sida vid raksträcka och 5-8m i yttersvängar. Med en sådan värdering skulle det landa på ca 6-8 tusen per kilometer spår och år. Kräv också att föreningen utför och bekostar avstängning i de gränser ni kommer överens om.
Rätt eller fel men det är såhär jag skulle resonerat och värderat.
Avtal ska skrivas. Sambon jobbar på miljöenheten på kommunen så den biten ska också preciseras i avtalet. Föreningen har redan tillstånd för motocrossbanan på grannskiftet så det ordnar sig ganska enkelt med att göra ett tillägg till det tillståndet.
Är absolut ingen motståndare till motorsport eller sport över huvudtaget, så fortsättning blir det nog på ett eller annat sätt. Har dessutom en gammal kompis som är flitig användare av spåret...
Genom att flytta spåret sprider man givetvis skadorna, men man får också skadorna styrda till de minst värdefulla områdena. Räknar med att alarna (i detta fall gråal) blir till ved framöver, någon enstaka stock tar jag säkert ut av dem också. Tallarna däremot räknar jag som mer värdefulla, eller jag räknar i alla fall värdeförlusten som större ifall det blir mycket röta i det beståndet.
Tackar för ditt prisförslag, kan du ytterligare precisera varifrån du tar siffran 10000/ha? Sen har vi tänkt väldigt lika i hur mycket som påverkas av spåret. Här har också avtalet en viktigt funktion i att se till att spåret verkligen följs och det inte blir kört hur som helst på skiftet. Det då i form av att föreningen ser till att det är tydligt markerat hur och var man ska köra.