Avverkning (slutavverkning)

Skall jag fria eller fälla?

36 inlägg 8700 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

Avslutat-02  
#545563 Miljöpartiet ser allt och staten betalar.....
Ta ner skit och sälj de till någon som sågar grovt typ rundvirke skog AB. De köper ju av alla andra bolag till Marmaverken i Söderhamn...... ^#(^

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skall jag fria eller fälla?

Traktorodds  
#545643 Gör kanske en pudel nu, tar tillbaka allt och hävdar motsatsen! 😉 😀
Gamla granar har kanske inte det naturvärdet heller som en gammal tall har, inte förens dom har blåst i kull och blir död ved?. Då är det i så fall bara för man själv tycker att det är kul eller fint som dom ska stå kvar?

Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

Avslutat-02  
#545644 Japp så är det.
Jag har en enda kvistig stor tall kvar. Den blir ved nu till våren.

Granjävlarna bara ruttnar och självförtroende där ja bor så de blir ved direkt.

Har inga träd äldre än 65 år och allt är brukat.

Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

isteskog  
#545649 Gamla tätrisiga granar är ett utmärkt skydd för småfåglarna och deras födosök bland alla kryp i granen.

Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

Avslutat-02  
#545650 Så kan det vara men ja lämnar inget pga mijökrångel. När man inte vet va de ska ställa till med så kan man inte lämna skog eller trän som gynnar dessa.

Helt plötsligt får man ett papper att grannens skog innehåller naturvärden så därför tar de till lite extra och tar din mark.

Nä fy fan.

Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

jannee  
#545656 Är väl ett bra dilemma Svensson står inför.
Låt em stå och "förlora" de intäkter de annars skulle ge.
Å andra sidan kan det vara värt mycket mer (psykologiskt) att ha några bamsegranar att bese.
De kanske klarar sig i många år till och blir jättestora, men även bli sjuka på något sätt och dö inom den närmaste framtiden, är något man aldrig vet i förväg.
Själv hade jag nog "sparat" för att framtiden verkligen kunna bese något ståtligt.

Användarvisningsbild

Re: Skall jag fria eller fälla?

Traktorodds  
#545718
isteskog skrev:Gamla tätrisiga granar är ett utmärkt skydd för småfåglarna och deras födosök bland alla kryp i granen.


Okej, då skickar jag en Bulldog på min pudel nu! :lol:
Skämt åsido så vad jag försöker förhandla fram här med mig själv och er andra är att jag själv egentligen inte är emot att lämna sådana träd, för det kan vara spännande inslag i skogen, och tydligen ett viktigt sådant för faunan.
Det optimala är om alla drar sitt lilla strå till stacken. Men samtidigt läser man så mycket i pressen om hur äganderätten blir inskränkt när man har försökt göra rätt för sig. Vår släktgård har inte avverkat på 2-3 generationer.
På grund av det så går man nu runt med en liten klump i magen. De skogar vi har köpt till är dock ganska mycket kalhugget på, så har väll 50/50 av planteringar och gammelskog.
Jag förstår dig vinterrojjarn, och ibland tänker jag att man ska göra som du, men stannar oftast vid just tanken.

Kan man bli mer ambivalent? och alla dessa tankar p.g.a. 4 st granar någonstans långt, långt bort..... :wink: :lol:

Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

Avslutat-02  
#545730 Har bekanta som blev stoppade att avverka pga Sveriges vanligaste fågel: lavskrikan.
Talgoxar och dyligt. Ja fyllde just på med ved hemma och en öl.....
Tänkte medans ölen sakta sjönk ner i strupen, fan va skönt att jag plockade reda på alla törrträn i höstas.

Användarvisningsbild

Re: Skall jag fria eller fälla?

Traktorodds  
#545734 :-bd
vinterrojarn skrev:Har bekanta som blev stoppade att avverka pga Sveriges vanligaste fågel: lavskrikan.
Talgoxar och dyligt. Ja fyllde just på med ved hemma och en öl.....
Tänkte medans ölen sakta sjönk ner i strupen, fan va skönt att jag plockade reda på alla törrträn i höstas.

Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

Avslutat-02  
#545740 Köpte en öl på Systembolaget som heter: krusovice en tjeckisk öl kolsvart.
Glömde plattan ute i går så den går nästan inte att hålla i. Men jävlar va god den var.
Lite lite alkohol men god.

Ja hade tre stycken aspar med fågelhål i, kvar sedan avverkning. Tog ner dessa och gjorde ved. Bränner ren spispannan med detta. Behöver bara sota två gånger per år nu, när skorsten är ren. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skall jag fria eller fälla?

Traktorodds  
#545767
vinterrojarn skrev:Köpte en öl på Systembolaget som heter: krusovice en tjeckisk öl kolsvart.
Glömde plattan ute i går så den går nästan inte att hålla i. Men jävlar va god den var.
Lite lite alkohol men god.

Ja hade tre stycken aspar med fågelhål i, kvar sedan avverkning. Tog ner dessa och gjorde ved. Bränner ren spispannan med detta. Behöver bara sota två gånger per år nu, när skorsten är ren. :-bd


Jag är fortfarande lite kluven. Gör fler skogsägare som du så lär vi inte se några lättnader när det gäller "skydd" av skog :???: Nja, lagom är nog ändå bäst... :wink:

Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

Avslutat-02  
#545770 Om fler gör som jag slipper vi tänka på detta framöver.

Annars kan man se till att inte kompostpacket MP kommer med i någon fler regering framöver.....

Var och en gör dom den vill.
Men jag gör som jag tänkt: bevarar skogen ren och värnar om äganderätt och skogsbrukarna. Inte miljön, eller industrin

Användarvisningsbild

Re: Skall jag fria eller fälla?

Traktorodds  
#545772
vinterrojarn skrev:Om fler gör som jag slipper vi tänka på detta framöver.

Annars kan man se till att inte kompostpacket MP kommer med i någon fler regering framöver.....

Var och en gör dom den vill.
Men jag gör som jag tänkt: bevarar skogen ren och värnar om äganderätt och skogsbrukarna. Inte miljön, eller industrin


Absolut, att var och en har sina sätt i skogen ger mångfald, så länge vi är många :lol:

Användarvisningsbild

Re: Skall jag fria eller fälla?

anersimyra  
#545778 Att låta några enstaka storgranar stå kvar utgör knappast någon större risk för att någon ska komma och påstå att området har höga naturvärden. Visserligen är de biologiskt värdefulla, men föreställningen om biologiskt värdefulla träd brukar hos gemene tjänsteman inskränka sig till att gälla gamla ekar och dito tall. Och värdefull död ved kan enligt dessa biologiska analfabeter endast bestå av ek och tall i solbelysta lägen... =)) =))

Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

Avslutat-02  
#545810 För ca 6 månader fick jag ett brev från SS och då menar jag inte det tyska..
De hade sett att jag lämnat in en anmälan om avverkning nere vid älven.
De skrev att grova och död ved skulle lämnas.

De kom ut och tittade, när det inte fanns några grova trän kvar vill de att jag skulle lämna en ravin full med lövsly till miljön.
Aldrig sa jag och bad dem dra åt helvete.
Jag har plockat ut ca 15 kbm ved i den backen nu.
De grova träden och de döda låg på fina vältor när de kom och tittade.
Fick en anmälan om förbjuden avverkning ,
Men det orkade inte polisen med och la ner ärendet. :-ss. Jag skrev till både ss och polisen att det fick de ta med virkesköparen. Då han lovat att fixa anmälan i tid. Jag hade redan huggit innan han fick tummen ur. Nu ser jag älven, och det är väldigt fint en sen kväll när månen lyser. : :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).