SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

101 inlägg 52928 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Fredrik Reuter  
#542279 Ok, detta vete rackarn om det kan klassas som att ingå i testet men 5 timmar vindfällehuggning blev det med selen idag.

Kort video nedan...


   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

T Landström  
#542319
Fredrik Reuter skrev:Ok, detta vete rackarn om det kan klassas som att ingå i testet men 5 timmar vindfällehuggning blev det med selen idag.

Kort video nedan...



En kemisk reaktion kanske...det står ju Jonsered på måttbandet ;)

Jag hoppas hinna testa mitt till helgen om det kommer... :)

Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

valtra mega  
#542336 Tycker det ser ut att påminna mera om en tvångströja än ett huggarbälte

Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

källefall8  
#542430 Jag förstår mig inte heller på detta med axelremmar på ett huggarbälte. På tex en röjsele försöker man ju istället flytta så mycket belastning som möjligt till höfterna för att avlasta axlarna. Dessutom blir det krångligare med sele å få på å av när man hoppar in/ur traktorn, tycker det är tillräckligt med å ta av bältet men det nya spännet att bara snäppa fast underlättar ju där.

Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

MDin  
#542443 På mitt bälte, ett gammalt polisbälte med öglor för sabel, har jag sax/krokhölster med kil på och måttband. Har aldrig saknat något som ”skulle kunna behövas”[emoji849]

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

T Landström  
#543547 Hämtade ut och monterade ihop mitt bälte idag!
Verkar va bra kvalitet...men är lite besviken framför allt på att det inte kommer att ge det stödet för ryggen som man hoppades på. Kommer med största sannolikhet var skönt att jobba med men det kändes alldeles för slappt. Sedan tycker jag fickorna hamnar för långt ner på sidorna. Hade nog önskat att man skulle kunnat justera dom i höjd.

Får se om jag hinner testa det i helgen...

Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

VimekarenLastEdition  
#543557 Spännande, men med (hängslen) tänkte jag att man ville ha det lite lösare men naturligtvis få hölster i rätt höjd

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

anersimyra  
#543582 Nitproblemet bådar inte gott för dess framtid, och går det inte justera i höjdled får HVA ta och tänka om. Läderhängslan från skogma är fortsatt mitt förstaval.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543642 En bekant som är snickare sa en gång att verktygen dom har i bälte/byxa ska man aldrig avlasta på axlarna. Helt idiotiskt o lyfta hela bältet upp o ner så fort man lyfter armen.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Arvid0  
#543646
Magnus M skrev:En bekant som är snickare sa en gång att verktygen dom har i bälte/byxa ska man aldrig avlasta på axlarna. Helt idiotiskt o lyfta hela bältet upp o ner så fort man lyfter armen.

Magnus M
mina höftleder mår mycket bättre sedan jag bytte bälte till ett med axelremmar (+10 år sedan). nackdelen med axelremmar är att man/jag inte känner av tyngden lika bra och lastar där för i mer spik och bra och ha saker i fickorna. sedan lyfter man ju inte på hela bältet för att man lyfter armen. möjligtvis att man lyfter bältet något när man sträcker på sig.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

anersimyra  
#543670 Jag köpte ” Erlings huggarväst ” med inbyggt bälte. Där blev hela belastningen på axlarna vilket blev mycket obekvämt. Men den tunna läderhängslan monterat på ett vanligt huggarbälte gör enbart att bältet sitter på plats och inte glider ner.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543689 @anersimyra, ditt tips om dessa "tunna läderhängslen" ska jag prova på mitt vanliga huggarbälte. Hoppas bara inte de är för smala.
Har nu kört ett tag med Oregons huggarbälte som köptes på gallringsdagarna. Tycker det funkar bättre än det vanliga bältet men känner faktiskt lite i axlarna. Kanske blir det tungt för axlarna?
Har sneglat förut på Erlings väst men efter vad du säger så väntar jag med att testa det. Tack för tipsen!
Sen blir det kanske att testa Flexi-bältet men vill höra lite fler omdömen först.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

anersimyra  
#543714 Västen i sig är riktigt bra. Angående läderhängslan, den är tunn och vrider sig lätt, i början försökte jag rätta till den. Men det spelar faktiskt ingen roll att den blir vriden, tvärtom så glider den inte av axlarna lika lätt som när den ligger korrekt.. :-bd

Avatar Fallback

Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

källefall8  
#544039 Jag kan inte förstå hur man kan avlasta något längre ner genom att flytta belastningen uppåt, avlasta höfter genom att hänga på axlarna - all vikt, inklusive kroppsvikten ovan midjan,oavsett om den sitter på höften eller axlarna ska ju bäras uppe av benen dvs höfter knän fotleder..... visst det kan skava eller halka ner och då kan man fördela kontaktytan men att minska belastningen på höfter och neråt kräver nog stödhjul eller liknande!

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Arvid0  
#544041
källefall8 skrev:Jag kan inte förstå hur man kan avlasta något längre ner genom att flytta belastningen uppåt, avlasta höfter genom att hänga på axlarna - all vikt, inklusive kroppsvikten ovan midjan,oavsett om den sitter på höften eller axlarna ska ju bäras uppe av benen dvs höfter knän fotleder..... visst det kan skava eller halka ner och då kan man fördela kontaktytan men att minska belastningen på höfter och neråt kräver nog stödhjul eller liknande!
du måste ju dra åt ett bälte så det inte halkar ner. så du får dels ett spänn på höftpartiet + tyngden nedåt. har du provat båda eller sitter du och säger åt oss som provat båda att vi har fel för att i din tanke borde det inte vara så?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).