Socialt (mer om oss)

anonym (Varifrån är folk?) Sammanfogad tråd

44 inlägg 16821 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Öland!

herbsman76  
#39696 Herbsman e Ölänning men flyttat till södermanland...

Elmia
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#41653 Knivsta. Medelsvenne är jag. Åsikter har jag....

Användarvisningsbild
totte  
#41655 Det har vi märkt :lol: Fortsätt med det :wink:

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41690 säger som "nolltax" ..men tillägger provocerande medelsvenne :lol: :lol: från utkanterna av s-vall :wink:

Avatar Fallback
gremo  
#41716 på gränsen mellan skåne o blekinge.Kör jag 2 mil söderut så finns det bara vatten.

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41730 från kalix i norrbotten

Användarvisningsbild

Re: annonym

Fredrik Reuter  
#54257 Hej,
En liten uppdatering som är synlig är precis gjord.
De som har fyllt i ort i sin profil kan man nu klicka på orten och få upp en ny sida/flik med karta från Google.

Testar lite och ser tycker jag vi gör, återkom gärna med synpunkter...

Användarvisningsbild

Re: annonym

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54261 Kanon!

Mycket bra grej tycker jag!
:-bd

Användarvisningsbild

Re: annonym

totte  
#54264 Toppen, nu fick jag äntligen veta var Säffle ligger :)) :))

Avatar Fallback

Re:

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54382
Ernst skrev:Att kunna vara anonym har nog fler fördelar än nackdelar tror jag. Däremot var man bor borde vara obligatoriskt. Kanske inte en komplett adress, men ett minimikrav borde vara länet, eventuellt komplettarat med norra, södra, västra eller östra. Detta för att odlingsbetingelserna är så olika i olika delar av Sverige.


Just det har du en poäng med eftersom mycket på detta forum går ut på att ge råd och tips om just skogsskötsel.

Finns f.ö ett motorrelaterat forum där jag säkert skrivit ca 2000 inlägg, detta kräver numera komplett namn och bostadsort av alla medlemmar p.g.a några medlemmars misskötsel i "köpes & säljes" delen.

Vi är färre än tio i sverige med samma namn, det är ju inte precis som att heta Mikael Andersson och bo i Stockholm.....
Inbrott efter viss utförd kartläggning har jag redan råkat ut för.........behöver jag tillägga att jag inte längre skriver något på det forumet som kräver namn och ort?

(om sedan någon E.P listat ut vem jag är så må det vara hänt.....) :lol:

Avatar Fallback

Re: annonym

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54405 Skogsprylar o entreprenadmaskiner är stöldbegärligt eftersom de är enkla att sälja och nästintill omöjligt att åka fast.

Därför är det onödigt att skylta. Däremot är det säkert en som med tiden kan ID:a varandra,men sådant tålamod har nog inte buset.

/Nisse (som eg heter ngt annat,vilket en del här känner till)

Användarvisningsbild

Re: annonym

totte  
#54453 Håller med om att det nog ofta är onödigt att skylta med namn och adress, men som flera sagt, det jag är intresserad av är i vilken landsända folk finns, Det blir så mycket bättre att läsa inlägg om terräng, väder, skogsförhållanden och annat sånt när man inte måste gissa om det är Halland eller Norrbotten. Så tala om åtminstone vilket län ni är ifrån, resten spelar ingen större roll. Min lilla åsikt i saken.

Avatar Fallback

Re: annonym

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54463
totte skrev:Håller med om att det nog ofta är onödigt att skylta med namn och adress, men som flera sagt, det jag är intresserad av är i vilken landsända folk finns, Det blir så mycket bättre att läsa inlägg om terräng, väder, skogsförhållanden och annat sånt när man inte måste gissa om det är Halland eller Norrbotten. Så tala om åtminstone vilket län ni är ifrån, resten spelar ingen större roll. Min lilla åsikt i saken.


jag har då iaf, inget att dölja .. och de flesta i mina trakter har förmodligen listat ut vem man är , .. och vad det gäller buset och stölder så har vi varit förskonade ..men jag har som sagt ingenting att dölja .. vare sig åsikter eller annat ...

men å andra sidan så kan det ju tänkas att det finns "smådjävlar" som läser forumet :( .. sådana människor har ingen framtid i denna bransch ... och absolut inte de som köper eller använder sig av stulna maskindelar /utrustning ... det är värre än de pundare som stjäl grejerna

Användarvisningsbild

Re: anonym (Varifrån är folk?) Sammanfogad tråd

Söderläge  
#766964 En kort presentation

Vi håller till i östra Blekinge och har lite skogsfastigheter från kustbandet och nästan upp till Norrland ( Smålandsgränsen) All skog är inköpt de senaste ca 40 åren av min far och jag har börjat som delägare i den senaste inköpta.

Skogen är en hobby, ett intresse . På sikt skulle det vara roligt att köpa mer skog och spendera mer tid med skötseln och kanske bara ha något styrelseuppdrag vid sidan. Än är jag inte där, men man har förhoppningsvis några decennier på sig än…

Driver företag och är lite för engagerad i olika företagsföreningar och liknande.

Favoritredskapen är den ihopfällbara grensågen och teleskopsågen

Jag har som många växt upp i det förhoppningsvis borttynande ”granöverallt-paradigmet”. Men under den tiden jag aktivt har deltagit i skötseln så har vi mer och mer gått över till att plantera efter förutsättningarna plus en del experimenterande med sortval.

Numera inser vi att det är förkastligt att försöka tvinga upp något som inte är lämpligt istället för det som kommer jättefint själv. Det leder till att vi har mer och mer björk och lite annat löv som kommer. Tidigare tumregeln med 2 meters förband har luckrats upp och vi är mycket mer flexibla för att få mer blandbestånd. Varför plantera dyra plantor bara för att röja bort dessa?

Vi har allt från torr tallmark till riktigt fin växtlig mark.

Vi har alltid satt stor barrot och aldrig markberett, planteringssäsongen 2022 var första gången någonsin som planteringsrör och små plantor använts.

Jag stamkvistar ganska mycket, tall, björk och ek framförallt. Förhoppningsvis kan det vara lönsamt på sikt, annars är det frisk luft och skapande av vacker skog det ger.

När man läser på Skogsforum inser hur olika förutsättningar vi har i olika delar av landet. När andra talar om tjälskador och snöbrott så har vi barkborre och torka. Det börjar bli så att vi knappast har sommar och vinter, vi har mer torrperiod och regnperiod. Snö och sammanhängande kyla som dödar skadeinsekter och ger lämpliga förhållanden att köra i skogen är sällsynta.

Vi har mycket problem med ormbunke och hallonris, inte mycket älg men annat klövvilt. Och nog tusan kan vildsvinen ställa till skada i planteringar också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).