Skogsröjning

Attackera röjningsberget!

136 inlägg 27109 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Älgfoderodlare  
#541808
Mellberg skrev:Du lägger stora pengar på plantering , med dyra förädlade plantor, sedan lämnar vissa dem vind för våg. Du får produktion av icke lönsamma trädslag som till och med fibermaffian ratar. Men har du tur blir beståndet klassat som nyckelbiotop och då gäller samråd med skogsstyrelsen om du skulle få lust att röja/gallra fram dina dyrbara plantor.


-Nja, nu vill ju jag inte säga att jag inte gör nånting o lämnar min skog vind för våg. Men det jag gör är ju annat än vad de vanliga råden förespråkar, men att röja innan skogens träd själv valt vilka som jag borde satsa mest på gör jag inte. Och vid den tidpunkten i en skogs omloppstid kallas det ju inte längre kanske för röjning. Den lilla självgallring som blir / år under tiden, tar jag ut som ved. Men att inte ha förluster genom vare sig bete eller storm under uppväxttiden o satsa på något annat än den idag gängse produktionsinriktningen, det är vad jag gör av min skog. Och som jag sagt i andra trådar, så är det väl de idag ratade trädslagen som också förhoppningsvis kan bli framtidens vinnare ihop med ökad sågvirkeskvalitet av våra barrträdsorter just p.g.a. hur man sköter dom. Och om nu marknaden redan börjat ana att en förändring i efterfrågan är på väg, så bör det ju vara i gallringsåldern man skall göra de viktigaste valen för att skapa sitt slutgiltiga bestånd. Om det då lite annorlunda mot idag, pratas om 11-1200 stammar / ha vid slutavverkning. Så bör ju det vara lättare att välja bland 4000 träd / ha innan gallring än 1200. Och även om omloppstiden ökar så spelar det ju inte så stor roll om kostnaderna på vägen dit har varit minimala. Jag har både råd o möjlighet att hyra in för åtgärder OM jag skulle vilja det. Men likt "samlarn" så njuter jag av varje tillfälle att få vara i skogen o jobba själv. Och, -Ja, vi har maskiner av skilda slag för att kunna ta fram virke om vi skulle vilja det. Men jag väljer att göra allt arbete för hand; markbereder, planterar, stamkvistar till att även bära ut mina gallringsträd, ibland som helstam. Man blir som mer trofast till sin skog på det viset o håller den längre i sinnet.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

svampbob  
#541813 Jag är nu och röjer/gallrar i ett område på 25 ha. Det är delvis myrmark och blev utdikat på slutet av 50-talet. Senast det gjordes något skogsarbete i området är nog snart hundra år sedan. Jag vet att det gjordes en storavverkningen i den dalen då och jag gissar att man då även högg bort det av värde i området där jag nu är. Det är tätt och djävligt en massa krokiga och undertryckta björkar, tallar med väldigt liten krona osv. Det blir ändå en hyfsad skog kvar när jag har gallrat igenom men oj så mycket bättre den hade varit om någon t.ex. hade gått igenom med en röjsåg på 70-talet.

Underlåter vi att röja så kommer vi att få väldigt mycket av denna tråkiga typ av skog.

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

jannee  
#541820 M.a.o. ett område som är i Älgfoderodlares smak :grin:

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

big logger  
#541909 Låter som jag kan höja timpengen samlarn 😀 😀😀

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

JD Skogskonsult  
#541919
1546540208_20190103_152637.jpg
Röjning av lärkplantering hemma på skogen, 4 år sedan den är planterade.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Älgfoderodlare  
#541922
jannee skrev:M.a.o. ett område som är i Älgfoderodlares smak :grin:


"Spot on !" "jannee". Har du läst dig till det själv via mina inlägg eller har du fått hjälp att läsa mellan raderna ? Då de allra flesta idag beklagar sig över den dåliga lönsamhet de har av sitt skogsbruk, är jag ju helt övertygad om att alla andra måste gör helt rätt o jag fel ! Kan bara beklaga mina dåliga beslut om en annalkande bekymmersam framtid med ännu sämre ekonomiska perspektiv. Samt att jag trodde i min enfald att betraktelser, beskrivningar o berättelser här på SFo skulle kunna berika o ev. så något frö om hur man kanske bör besinna sig o stanna upp idag o betänka alternativet; -Framtiden ! Då nu mina behjärtansvärda men ack så besinningslösa brukningsmetoder, kommer att ge underlag för det av Naturskyddssidan så begärande konfiskerings behovet. Att jag riskerar att förlora allt mitt besjälade arbetsresultat, så står det ju helt o hållet på min egen lott. Till alla er som nu gör allt rätt, kan jag ju bara be att ni skänker en tacksamhetens tanke att det kanske var just p.g.a. oss som så obetänksamt skapade vårt eget brukningsförbud som ni andra kan fortsätta som om inget hänt. -Men, . . . tänk om framtiden har en annan agenda ! Mitt viktigaste redskap i MITT brukande är tid, det som gör mycket skog till ännu mer skog, alldeles av sig själv ! Jag tänkte att det kanske skulle vara trevligt att ha den dag framtiden väl är här !
Skog för mig är de träd som bildar den, inte utrymmet mellan dom ! För det har jag då lärt mig, att det tomrummet ger ännu sämre betalt än tät, senvuxen, stamkvistad o spikrak furuskog som dessutom står upp ! Men det är ju jag det.

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

Sandström87  
#541926 Jag är iaf imponerad av dig älgfoderodlare och hur du bedriver ditt skogsbruk. Jag är ganska säker på att det är en fröjd att gå i din skog. Du gör ju som vi andra engagerade skogsägare, använder den metod DU tror på. Jag använder den metod jag tror på och den ser inte ut som älgfoderodlarens men jag gör mig inte rolig på hans bekostnad för det.

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

jannee  
#541929 Älgfoderodlare du må gärna sköta din skog som du tycker bäst, det är ju det som är det bästa med at ha egen skog.
Du må också tro att det du gör är bäst, och för dig är det säkert så.
Själv måste jag ha glest mellan stammarna just p.g.a. dåligt med vatten men god jordmån.
Plantera glest, röja hårt och avverka tidigt, kanske redan vid 70 års ålder.
Du pratar vitt och brett om täta årsringar, om hög kvalitet, stamkvista rubb och stubb. kanske helt rätt för dig men absolut raka motsatsen för mig.
Får inte ett rött öre mer för grantimmer med hundratals årsringar än för frodvuxen dito, varför då inte satsa på det som ger mest pengar snabbast.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

plax  
#541932 Men tänk om sågverken går in för att röntga stockarna och betalningen blir utgående från både yttre och inre kvalitet. Då är det nog älgfoderodlaren som är vinnare.

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

Sandström87  
#541935 Så tror ja framtiden kommer att se ut, man får helt enkelt betalt för exakt den kvalite man levererar. På Norras såg i Sävar körs varje stock genom en datortomograf och det fungerar med gott resultat. Så att den dag biometria godkänner tomografen som mätmetod är älgfoderodlare en vinnare.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Mellberg  
#541936 Självklart ska vi röja och det hårt. Stamkvistning ger ett trevligt bestånd, men troligen inte mycket mer i börsen. Det blir mest att hänföra till nöjeskontot.

Var och underröjde ett pass i en gallring idag. Märkligt hur rotrötan biter sig fast i smågranarna.

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

JD Skogskonsult  
#541937 Man upphör aldrig att förvånas över ersättningsnivån i skogsbruket. Jobbar själv som yrkeshuggare sedan 36 år. Dom senaste 25 åren med flera anställda, så det är intressant att följa diskussionen runt olik kostnad per tim. Intressant är det åkså att följa att röja eller inte. Det är nog så att det finns så stor variation på olika röjningar så det är svårt att säga vad som är rätt eller fel. Men däremot tror jag på utveckling inom röjningsmetoder både när det gäller röjsågar och övrig småskalig teknik. Problemet är att det är mycket dyrt att driva utvecklingsarbete som småföretagare. Under åren jag jobbade som instruktör åt Jonsered reste jag runt mycket på olika skogsdagar i Sverige och tänkte många gånger att så mycket smarta idéer det föds under skogsarbetarens vardag som aldrig kommer andra till del. Men tillbaka till röjningen, jag tror att ebeavern utrustad som stråkröjare skulle kunna passa i vissa röjningar, men inte överallt. Tanken att ta fram ebeavern är framförallt arbetsväxlingen för röjarna.
Mvh
Johan Dagman

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Älgfoderodlare  
#541938
Sandström87 skrev:Jag är iaf imponerad av dig älgfoderodlare och hur du bedriver ditt skogsbruk. Jag är ganska säker på att det är en fröjd att gå i din skog. Du gör ju som vi andra engagerade skogsägare, använder den metod DU tror på. Jag använder den metod jag tror på och den ser inte ut som älgfoderodlarens men jag gör mig inte rolig på hans bekostnad för det.


Nu har jag ju inte önskat annat än att visa på att det finns alternativ via det jag gör o observerar. Har vi privata skogsbrukare kanske målat in oss i ett hörn där vi faktiskt börjar bli lite självdestruktiva om nu det är som de flesta säger, så dålig lönsamhet i det dom gör. Finns det då några alternativ ?
Det jag ser som mest oroande är ju hur den allmänna debatten ser ut idag. Rätt-fel, minimerande-maximerande, skövlande-bevarande, svart-vitt. Det som vi här på forumet borde ha som en stor uppgift är väl att just visa på den diversitet som det privata skogsbruket har o är idag. Att vi faktiskt ser skillnaderna o berikar / bevarar vår skogsmark med det som är värdefullt. Allt från djurliv till skogens träd. För jag har ju som sagt inte för avsikt att söka skapa en skog som någon skall se ett behov i att ta ifrån mig. Det jag försöker lära mig är hur jag kan optimera mina markers förmåga att producera mest volym / areal, både kvantitativt men också kvalitativt. Och det vi borde göra som skogsbrukare, är ju att söka förändra framtiden till vår fördel. Dags att kanske inse att vi inte går i koppel. Det har ju inte varit vad de senaste 30-40 åren gett oss o som skall vara rättesnöret i en snar framtid. Vi borde kunna inse att vi faktiskt äger en stor del av bollen. Frågan är ju HUR vi väljer att spela den !

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

Norrtälje  
#541967
JD Skogskonsult skrev:Röjning av lärkplantering hemma på skogen, 4 år sedan den är planterade.


Vad för proveniens, vilken fröplantage?

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

JD Skogskonsult  
#541971 Hybrid lärk, Maglehem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).