Äldre skogsmaskiner (nostalgi)
Takspån
tis 01 jan 2019, 21:41#541545Al har korta fibrer och är antagligen väldigt svårt att klyva till jämntjocka takspån. Gran, tall och asp har långa fibrer och är lättare att klyva med parallella snitt. Ask borde också fungra bra men är ovanligt. Al är perfekt att tälja i. Träskor t ex

tis 01 jan 2019, 23:10#541587
Japp, det med träskor vet jag...
Jag har en del Al som närmar sig 40 cm i DBH, o så raka som en konfirmandk*k i maj...
så jag tänker prova med spånkniven.
Torbjörn Johnsen skrev:Al har korta fibrer och är antagligen väldigt svårt att klyva till jämntjocka takspån. Gran, tall och asp har långa fibrer och är lättare att klyva med parallella snitt. Ask borde också fungra bra men är ovanligt. Al är perfekt att tälja i. Träskor t ex
Japp, det med träskor vet jag...
TS
ons 02 jan 2019, 00:57#541604
Jag gjorde en jigg där jag spände fast en ca 40cm lång bit med lutning, sen växlade jag sida
så den lutade åt andra hållet osv osv, dock måste jag nog göra det igen för jag blev positivt överraskad
av hur det ser ut på väggen, man kan variera i det oändliga med olika läggningsmönster och olika
utseende på nersidan, tex spetsig ibland, sned ibland, rak ibland, breda, smala osv osv.
Glesbygdslasyr, ett vackert namn som förpliktigar. Det är en blandning av spillolja och linolja alltså
den miljömedvetne ekonomens dröm, det är vackert att se på och återbruk av spillolja som annars
varit en belastning för miljön. Win-win verkar det som.
Danskar´n skrev:Slurfi skrev:
Provade att såga spån med WoodMizern och det gick bra, drog på lite Glesbygdslasyr och testade
sätta upp på innerväggen i carporten.
Hej o gott Nyttår....hur sågade du? har du inte lite fotos av processen?
Va är glesbygdslasyr?...spillolje?...
Jag gjorde en jigg där jag spände fast en ca 40cm lång bit med lutning, sen växlade jag sida
så den lutade åt andra hållet osv osv, dock måste jag nog göra det igen för jag blev positivt överraskad
av hur det ser ut på väggen, man kan variera i det oändliga med olika läggningsmönster och olika
utseende på nersidan, tex spetsig ibland, sned ibland, rak ibland, breda, smala osv osv.
Glesbygdslasyr, ett vackert namn som förpliktigar. Det är en blandning av spillolja och linolja alltså
den miljömedvetne ekonomens dröm, det är vackert att se på och återbruk av spillolja som annars
varit en belastning för miljön. Win-win verkar det som.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
ons 02 jan 2019, 01:14#541607
Lång film och mkt snack, men ungefär såhär gjorde jag fast av trä och sidledes.
När jag provar nästa gång blir det längsledes och med nån sorts vippspak så det går fortare.
Lång film och mkt snack, men ungefär såhär gjorde jag fast av trä och sidledes.
När jag provar nästa gång blir det längsledes och med nån sorts vippspak så det går fortare.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
ons 02 jan 2019, 01:27#541609
https://woodmizer.com/us/portableequipm ... e-lapsider
Här sidan jag tänkte på från början, kolla filmen och du hoppar av stolen av inspiration.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
https://woodmizer.com/us/portableequipm ... e-lapsider
Här sidan jag tänkte på från början, kolla filmen och du hoppar av stolen av inspiration.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
ons 02 jan 2019, 11:00#541641Precis den "manicken" såg jag också nån gång. Har problem med att se videon i dag, men minns den gamla filmen. Det är så himla skönt att uppleva att nya grejer funkar...jag förstår vad du menar med din "win-win", o du har helt rätt...man blir ganska sugen på Wood Mizers grejer - vanligvis är jag inte alltid impad av amerikanernas "overkill", med denna sågen - och tillbehöret - har dom lyckats med. Tack för inspirationen Slurfi och lycka till. 👍 👍
TS
ons 02 jan 2019, 20:40#541750
Man kan få mer Amerikansk inspiration om man söker efter shingles shakes på Google Bilder
https://www.google.se/search?newwindow= ... 3VTn7cn_CU
Skapa konto
Man kan få mer Amerikansk inspiration om man söker efter shingles shakes på Google Bilder
https://www.google.se/search?newwindow= ... 3VTn7cn_CU
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
ons 02 jan 2019, 22:36#541787
Är lite olika tror jag, här i Dalarna har man använt dessa Pärt som vi kallar dom till yttertak, men de flesta sådana tak är numera belagda med tegel. Bäst lär pårtorna blir om man skär dom för hand så man följer fibrerna ordentligt.
Cat554 skrev:Göt skrev:Är väl en sån här du ska ha
Vær da oppmerksom på at denne gjør flis for undertak, ikke yttertak som du ønsket. OH
Är lite olika tror jag, här i Dalarna har man använt dessa Pärt som vi kallar dom till yttertak, men de flesta sådana tak är numera belagda med tegel. Bäst lär pårtorna blir om man skär dom för hand så man följer fibrerna ordentligt.
ons 02 jan 2019, 22:55#541791precis som du säger. pärt lade man som alternativ till t ex vedtak eller torvtak. pärttaken kom sedan att täckas med pannplåten när den kom eller lertegel. jag har inte sett att man har lagt pärt och sedan direkt täckt med tegel annat än om man hade rote för pärttak och kompletterade det. vanligare då med t ex vedtak som man sedan lade tegel på. under pannplåten behövde man ingen pärt men oftast lät man det ligga och river man i ett sådant tak idag är det oftast väldigt dåligt.
sedan läggs pärten i lager om tre, de sk kyrkspånen gissar jag läggs i lager om två. sedan så sågas ju kyrkspånen vilket river sönder fibern och du måste behandla taket. jag skulle heller inte lägga kyrkspån om taklutningen är mindre än 35° just för avrinningen och att den lättare håller snö och mossa.
säg till om ni vill ha litteraturtips på spån/pärt-tillverkning.
Göt skrev:Cat554 skrev:Göt skrev:Är väl en sån här du ska ha
Vær da oppmerksom på at denne gjør flis for undertak, ikke yttertak som du ønsket. OH
sedan läggs pärten i lager om tre, de sk kyrkspånen gissar jag läggs i lager om två. sedan så sågas ju kyrkspånen vilket river sönder fibern och du måste behandla taket. jag skulle heller inte lägga kyrkspån om taklutningen är mindre än 35° just för avrinningen och att den lättare håller snö och mossa.
säg till om ni vill ha litteraturtips på spån/pärt-tillverkning.
ons 02 jan 2019, 23:23#541796Jag bor i ett hus som byggdes 1854 och då kläddes taket med stickor. Stickor är tallvirke som klyvdes ut för hand och fästes med stora hemsmidda spikar.
Nästa tak som lades ovanpå är spån som är makinhyvlade av gran och spikades med betydligt mindre spikar. tyvärr så vet jag inte vilket år det gjordes.
Tredje taket som lades ovanpå på 1930 talet är falsad plåt.
Fjärde taket är betongpannor som jag lade på 1990
Varje taksida är 7x20 meter och innehåller alltså fyra olika tak.
Nästa tak som lades ovanpå är spån som är makinhyvlade av gran och spikades med betydligt mindre spikar. tyvärr så vet jag inte vilket år det gjordes.
Tredje taket som lades ovanpå på 1930 talet är falsad plåt.
Fjärde taket är betongpannor som jag lade på 1990
Varje taksida är 7x20 meter och innehåller alltså fyra olika tak.
tor 03 jan 2019, 00:52#541804Är lite olika tror jag, här i Dalarna har man använt dessa Pärt som vi kallar dom till yttertak, men de flesta sådana tak är numera belagda med tegel. Bäst lär pårtorna blir om man skär dom för hand så man följer fibrerna ordentligt.[/quote]precis som du säger. pärt lade man som alternativ till t ex vedtak eller torvtak. pärttaken kom sedan att täckas med pannplåten när den kom eller lertegel. jag har inte sett att man har lagt pärt och sedan direkt täckt med tegel annat än om man hade rote för pärttak och kompletterade det. vanligare då med t ex vedtak som man sedan lade tegel på. under pannplåten behövde man ingen pärt men oftast lät man det ligga och river man i ett sådant tak idag är det oftast väldigt dåligt.
säg till om ni vill ha litteraturtips på spån/pärt-tillverkning.[/quote]
Här i Dalarna så blev det förbjudet med pärttak på hus med eldstad i när brandstodsbolaget (brandförsäkringsbolaget) bildades om brandförsäkringen skulle gälla, blev i samband med att tillverkning av lertegel blev mer rationell
säg till om ni vill ha litteraturtips på spån/pärt-tillverkning.[/quote]
Här i Dalarna så blev det förbjudet med pärttak på hus med eldstad i när brandstodsbolaget (brandförsäkringsbolaget) bildades om brandförsäkringen skulle gälla, blev i samband med att tillverkning av lertegel blev mer rationell

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar